Ponny som inte springer hela loppet?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare linneaforss
  • Startdatum Startdatum
L

linneaforss

Jag har en russvalack på 6 snart 7 år! han har startat ca 25-30 starter, rekord 2.13.6
Nu har han äntligen börjat springa! och kommer ner i tidena men jag har dessvärre ett problem, han springer ofta inte alls första 1000, han kan öppna första 1000 på 2.18 och springa smått orent, sen sista 500 avslutar han jämt som en dåre! långt under 2.10! och går hur fint som helst!
Detta gör att vi fått många andraplaceringar! :D Men om min lilla vän skulle lära sig springa från start så skulle detta underlätta och han kan springa så mycket fortare!
Utrustning som han har nu är bara ett helstängt så han konsentrerar sig bättre....

Nån som har något tipps? hur ska ja få honom att springa full fart redan från start?? :confused:

Han är en sån tokfin häst som skulle kunna bli så mycket bättre bara han lärde sig springa dem där snabba tiderna hela loppet!

Sv: Ponny som inte springer hela loppet?

Du kanske ska värma hårdare eller värma nära start...han kanske behöver tid på sig att få upp pulsen.... :idea:

Många ponnyer "bara är" sådär... Tittar man på mellantiderna i ponnyloppen så går det för det mesta sakta från start och snabbare tillslut, de måste få tid på sig att trava in sig. Det är synd det inte finns fler långlopp:idea:

Du kanske ska värma hårdare eller värma nära start...han kanske behöver tid på sig att få upp pulsen.... :idea:

Ja det ligger nånting i det, ja brukar värma så mycket ja hinner, men ska nog värma ännu ännu mer.

Inte så mycket du hinner kanske, men lite fortare kanske så pulsen går upp...eller att du gör en ordentlig provstart på 1000 m....med snabb avslutning....ponnysar blir ju "aldrig trötta" :angel:

Min ena shettis funkar bäst om han får värmas i galopp på rakbanan precis före loppet. Man kan inte värma han i trav för att få igång honom ordentligt. Sen gäller det att göra två riktiga provstarter, och hålla igång honom tills starten går.
Hur är han om du kör auto??
Du har en jätte fin ponny och han kommer nog bli riktigt bra om du kan lösa detta.

Inte så mycket du hinner kanske, men lite fortare kanske så pulsen går upp...eller att du gör en ordentlig provstart på 1000 m....med snabb avslutning....ponnysar blir ju "aldrig trötta" :angel:

Ponnyer blir ALDRIG trötta! :P Han går bäst ju mer han går i somras gick han två 2140 meters lopp med 30 min i mellan och han gick nytt rekord i de sista! =) men hade fortfarande samma problem att han bara sprang jätte fort sista 500 så han hann inte om vinnaren så fick nöja sig med andra platsen...:(

Min ena shettis funkar bäst om han får värmas i galopp på rakbanan precis före loppet. Man kan inte värma han i trav för att få igång honom ordentligt. Sen gäller det att göra två riktiga provstarter, och hålla igång honom tills starten går.
Hur är han om du kör auto??
Du har en jätte fin ponny och han kommer nog bli riktigt bra om du kan lösa detta.

Har du sett Colt? :) han har bara gått 3 autolopp varav ett monte...han är rädd för bilen så ja undviker det...

Jag har sett er många gånger på travbanorna... Vinkar så glatt åt dig, men tror du har missat mig...
Försök att träna bilstart med honom, kan ju bli bättre med att han får trava in sig bättre i autolopp...
Hur kör du intervaller med honom?? rakbana, rundbana? testa att köra kortare, snabbare intervaller.
Min ena ponny som va lite trög i starten, satt jag hela våren och körde korta intervaller med i skogen. Ökade allt som gick (nästan iaf) sen minskade jag ner till motions tempo, för att öka igen. Hela vägen i skogen ca 1½mil tre ggr/v. Nu är han riktigt rask ut, men han tappar tyvärr respekten för kusken, så vi har problem åt det andra hållet, han går bra fort från start, för att släppa fram övriga när det är 500m kvar :crazy:

Trivs du bra med Colt? Inte för att det är så mycket att hänga i julgranen, men jag lärde känna hans uppfödare på 90 talet när jag körde ponny!

Jag har sett er många gånger på travbanorna... Vinkar så glatt åt dig, men tror du har missat mig...
Försök att träna bilstart med honom, kan ju bli bättre med att han får trava in sig bättre i autolopp...
Hur kör du intervaller med honom?? rakbana, rundbana? testa att köra kortare, snabbare intervaller.
Min ena ponny som va lite trög i starten, satt jag hela våren och körde korta intervaller med i skogen. Ökade allt som gick (nästan iaf) sen minskade jag ner till motions tempo, för att öka igen. Hela vägen i skogen ca 1½mil tre ggr/v. Nu är han riktigt rask ut, men han tappar tyvärr respekten för kusken, så vi har problem åt det andra hållet, han går bra fort från start, för att släppa fram övriga när det är 500m kvar :crazy:

Haha okej! =) men vad heter du vad kör du för häst?? :P ´ja, jag måste träna på det. Jag tränar nästan bara kondition med honom på rakbana och sen rider och kör ut, och kör snabbt på banan om de går mer än 2 veckor mellan tävlingarna!
Men nästa år hade ja tänkt träna lite mer intervaller såhan tänder till! också träna provstarter på banan! aj då...ja de är inte kul de heller! Min var startsnabb förut, han tog starten alla sina lopp, men så stannade han av sen i stället och nu är han tvärtom, långsam i starten med snabb i slutet!

Trivs du bra med Colt? Inte för att det är så mycket att hänga i julgranen, men jag lärde känna hans uppfödare på 90 talet när jag körde ponny!

Vad kul! :) hur vet du vem Colt är då?
Jag trivs jätte bra med honom! :) Han är hur fin som helst! väldigt välinkörd av uppfödarna! vilket jag uppskattar! Men det var lite synd att han startade över huvudtaget som 3 åring, det hade vart bättre att vänta till han va 4 med att kvala, då han inte förstod någonting av travet och var omogen fram till 5 års ålder. I år har Colt gått super!! Han har rekord 2.13 nu :) och har tagit placering typ varenda start i år! =) dessutom tagit sin första seger! :D Ställde ut honom i sommras då fick han bra kritik på sin exteriör men fick 7or på gångarterna för att han va rlite spänd så han fick 38 p. =) Förövrigt så är han lite hingstig fortfarande trots att han vart valack i 3 år! ^^ Sen så är han lite dum mot andra hästar! =) Men annars trivs jag kanon :D finare häst får man leta efter! =)

Jag var inne i ponnytravsvängen 2003 och skulle leta häst åt en tjej i stallet och då var Colt aktuell. Men det blev en annan häst från gotland istället!

Jag var inne i ponnytravsvängen 2003 och skulle leta häst åt en tjej i stallet och då var Colt aktuell. Men det blev en annan häst från gotland istället!

Okej! tittade ni på honom någonting? skulle va kul att veta lite hur han va då! =) vilken tur att ni inte köpte honom :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka