Ponny som inte fäller klart...

I

incognito

Varje år har lillponnyn varit väldigt sen med att tappa vinterpälsen. I år är inget undantag.

Han fäller men har fortfarande lång vinterpäls. Stackarn blir alldeles svettig av att gå i hagen vissa varma dagar. Jag vill inte behöva klippa honom, han fungerar som sällskapsponny/körhäst så någon överdriven motion får han inte.

Träckprov är inskickad och visade att han var parasitfri. Han äter bra, är i normalhull utan övervikt, pigg och glad för övrigt. Han äter hösilage och får mineraler utefter analysen. Äter även en näve betfor om dagen för att det ska vara kul att komma in.

Vad är det som gör att han tappar pälsen så sent? Han kan gå med vinterpäls in i juni innan sommarpälsen kommer. Börjar även sätta vinterpäls tidigt.

Några tips och idéer? Vet som kikade på honom i samband med vaccination tyckte bara att vi skulle avvakta.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponny som inte fäller klart...

Min ponny fällde inte av sin päls. Hade 5 cm lång päls. Hon hade cushing.

de hästar som drabbas av cushing fäller väl inte alls? Det är väl en rubbning på hypofysen som ofta drabbar äldre hästar?

Min är 9 och han tappar ju päls så cushing bör väl kunna uteslutas?

Vi har samma problem med vår ponny. Vi var iväg till veterinären förra året, och han tog alla upptänkliga prover som kunde tas, och pålle var helt frisk, inga fel alls. Vi fick rådet att ge foderjäst, inte B vitamin, för det är nåt i foderjäst, som hjälper, medans han ansåg att B vitamin som man köper i flaska inte hjälper mycket. Har provat gett, men har inte märkt större skillnad, visst tappar han lite päls men inte all päls. Så vi brukar klippa honom nån gång i juni, så att han inte svettas ihjäl. Vet. sa också, att vissa år, så tappar en del inte alls, och varför exakt visste han inte. Han trodde att eventuellt åldern kunde ha med saken att göra på vår pålle, då han är rätt gammal. Men att det är vanligt även på yngre ponnysar, fast de inte har nåt fel eller nån brist. Och tyckte att det var inte farligt att raka, bara man såg till att skydda mot insekter.

de hästar som drabbas av cushing fäller väl inte alls? Det är väl en rubbning på hypofysen som ofta drabbar äldre hästar?

Min är 9 och han tappar ju päls så cushing bör väl kunna uteslutas?

Min cushing-häst fällde sin päls men inte allt. Hon hade ganska tjock päls mitt i sommaren. Cushing är en rubbning på hypofysen. Min var rätt ung när jag började misstänka det. Förra året var hon 14 när jag fick det konstaterat. Fick tyvärr ta bort henne för tre veckor sedan.

Det behöver ju inte vara nåt fel alls, bara att din häst fäller dåligt.

Mer mat. Det krävs jättemycket mat i samband med en pälsfällning, bla mycket proteiner krävs. Inte många som tänker på det. Ibland kräver en del hästar mer mat än digivande ston i och med pälsbytet.

Nu vet inte jag hur pälsen beter sig i vanliga fall, men jag har en ras som är oerhört pälsbeklädd. En av killarna har alltid varit seg vid fällning, brukar avsluta den sisådär runt midsommar för att börja återuppta vinterpälsen i början av september. Så mitt råd är att klä av hästen manuellt så långt det går, även min erafarenhet av fodertillskott är nog detsamma att det inte hjälper.

svarar alla

Han tappar ju pälsen om än sent. När den väl är borta har han väldigt kort päls så en släng av cushing trodde inte veterinären på.

Jag har kört med b-vitamin på flaska i flera år men det har ingen effekt alls så i år har vi inte köpt något sådant. Foderjäst ger jag de stora så även ponnyn kanske borde få lite? Skadar ju inte att prova.

Att ge mer mat skulle jag också kunna prova, vi har bra värden på hösilaget så proteinbrist bör han inte lida av. För övrigt väldigt välmusklad och fin. Ge för mycket mat åt honom tenderar i fettlager på magen.

Vilket hormon är det som sätter ingång pälsfällning? Kan det vara något form av rubbning i hormonbalansen även om veterinären inte trodde på det. Har kollat med blodprov tidigare år för att se om han hade brist på något. Den gången fanns inget som tydde på det. Det kanske bara är så att han är väldigt sen med just pälsfällningen.

. Päls består utav ca 90 % protein, resten är fett och mineraler (Observera; inget B-vitamin). Proteinet består främst av svavelhaltiga aminosyror, däribland cystien och metionin.

2. Hästen har vid själva pälsfällningens början redan avklarat pälssättningen, vilket är den energi och proteinkrävande delen i pälsprocessen.

3. Det krävs mer energi och protein för att bilda 1 kg päls, än 1 kg muskler.

4. Hästar som har ett ouppfyllt proteinbehov kan ses koprofagera (äta träck) för att öka sitt proteinintag, vilket alltså kan vara vanligare vid pälssättning.

5. Hästar som äter tillräckliga mängder fibrer i form av grovfoder får en god tarmmiljö med mikroorganismer som producerar B-vitamin, som alltså endast i undantagsfall behöver tilföras genom fodret.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta? Jo, hästen har under pälssättning ett större behov än vanligt av protein och energi. Om man alltså inte redan innan pälsfällningen har ökat på hästens intag av protein och energi finns risken att hästen måste utnyttja sina egna reserver till att bilda päls. När pälsfällningen börjar har då hästen redan hamnat i en negativ energibalans och kan falla ur i hull och upplevas som trött och retlig.

Vad man alltså ska göra är att öka protein- och energigiva redan innan jul, så att hästen inte behöver bygga päls av sina kroppsreserver. Bra tillskott att ge är exempelvis foderjäst, som innehåller massor av protein. Givetvis ska hästens foderstat i övrigt vara balanserad och täcka hästens behov av alla näringsämnen.

SLU

tack för intressant läsning! Ska se över foderstaten igen med hjälp av analysen och öka proteinet. Foderjäst får han med start i kväll!

Nu vet jag inte hur gammal din ponny är men jag har en liten b-ponny som vi helrakar varje vår då han pga ålder inte fäller längre. Han är 22år o tyvärr är det flera år sedan han fällde normalt men alla hans provsar o så är bra så han får vara kvar.
Han blir lika lycklig varje vår när vi rakar honom. Dock får han gå med täcke tills han päls börjat komma ut lite igen då. Då har han sommarpäls fram till augusti nångång sen börjar vinterpälsen igen. Han rids o körs som vanligt o mår jättebra men vi har varit in i omgångar till klinik med honom o det har med åldern att göra på honom.;)

Cushing kan vara en tänkbar anledning, men inte alls säkert. Brist på något? B-vitamin är mkt bra att ge i samband med pälsfällning.

hur får man reda på om hästen har bandmask om de inte görs på träckprovet? Det är ju inte bara att knalla till apoteket och köpa maskmedel längre...

hur får man reda på om hästen har bandmask om de inte görs på träckprovet? Det är ju inte bara att knalla till apoteket och köpa maskmedel längre...

Dels finns det ett speciellt träckprov för bara bandmask, sen finns det också ett blodprov som veterinären tar och sen skickas det till England för ett speciellt test.

Annars får man gå på allmänna symptom.

*Knapplån*
Jag har en lite shettishingst på 1 år.
Han kom till mig i oktober och hade du all fölpälsen kvar, sen satte han även en ganska ordentlig vinterpäls.
Nu har han märken över kroppen (antar att han blivit bitna utav förra hagkommpisarna), han har fölpäls, vinterpäls och små små tussar utav sommarpäls.
Vad ska jag göra? Ge honom lite fodergäst? Värsta är att han r kräsen emd maten så jag vet inte vad jag ska blanda i det i isåfall?
Tacksam för hjälp!

Varför är det så brådis med att hästen måste fälla NU ? Kan den inte få fälla i sin egen takt med din hjälp av ryktning ? Vad för märken pratar du om ? Sår ? Ärr ? lusbett ? Vad äter hästen i och med den verkar så kräsen ?

Hej!
Det är väl inte så bråttom, det är första gången jag har en shettis ifrån föl-till åring. Så har inte varit med om detta innan.
Han fäller knappt alls.
Det ser väl ut som ja bett, ifrån hästar.
Han äter inte betfor. Han äter antagligen müsli och kraftfoder. Annars går alltid gräs och hö ner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka