Ponny som inte fäller - brist på något?

Molntuss

Trådstartare
Jag ska börja med att säga att jag har alldeles för dålig koll på vad olika "foderbrister" ger för symptom, så jag ber om ursäkt om min fråga har ett väldigt uppenbart svar.

Det är såhär att vi har en shettis som vi har haft i 5 år.
Varje vår har vi märkt att han dels börjar fälla långt efter de andra hästarna och dels fäller väldigt länge (då pratar vi alltså om att han kan börja fälla i slutet av maj/början av juni och vara "klar" någon gång i mitten av/slutet på augusti).
Han har alltså sin fina sommarpäls i ett par månader innan han blir en hårboll igen.
I år är det samma visa igen. Våra andra hästar fäller så mycket att man inte ens kan gå i närheten av dem utan att själv bli förvandlad till en halv häst. De började fälla för ca en månad sen. Samtidigt lossnar det inte ett hårstrå från lilla herr shettis kropp.

Han är 8 år, så det är verkligen ingen gammal häst vi pratar om. Vi har även provat att ge B-vitamin utan märkbart resultat.

Vänder mig därför till allvetande bukefalos för att höra om det finns något "lätt" svar på det här. Proteinbrist? Mineralbrist? Vitaminbrist? Något helt annat?

Tacksam för svar :)

Sv: Ponny som inte fäller - brist på något?

Såvitt jag förstår har inte tillskott av b-vitamin någon påvisad effekt på pälsfällning/sättning.
Däremot kan det ju vara viktigt med proteintillskott när ny päls ska sättas, men jag vet inte om brist kan visa sig som att hästen inte fäller den gamla pälsen? Jag har bara erfarenhet av att det påverkar "allmäntillståndet", känslig hud, trött, faller ur etc..

En del menar ju (har jag för mig att jag läst) att mineralbalansen/kvoterna också kan påverka fällningen.
Vad säger grovfoderanalysen?

Min häst brukar fälla sent (inte orimligt sent, men senare än en del av de andra hästarna i stallet) och jag ger extra protein. Den måste dock till långt innan man faktiskt märker problemen, jag har gett extra från december och framåt, och i år verkar han fälla sin päls i ganska bra tid.

Proteinbrist är väl det jag känner är närmast till hands då han främst får halm som grovfoder. Dock är han pigg och glad i övrigt. Fint hull och glansig päls.
Höt har lite väl höga värden för att han ska kunna få enbart det (i dagsläget får han ca 0,5 - 1 kg hö per dag. resten halm), tyvärr. Vi har provat och det slutar med en tunna på ben.
Har dock inte mineralbalanser/kvoter i huvudet.

I övrigt får han en näve kraft grov, lite lite betfor och mineraler.

Finns det något proteinfoder man kan ge som inte riskerar att göra honom tjock? (om det nu är proteinet som är problemet)

Men hur mycket protein får hästen i sig? Har svårt att tro att höet är så skyhögt i protein att ens en shettis klarar sig på 1 kg hö/dag?

Potatisprotein har väldigt hög kvot smb rp/MJ!

jag tolkade det iofs som att det är så högt i energi att det inte är lämpligt att ge så mycket av det... med tanke på att TS misstänker att det kan finnas en proteinbrist?

Men som sagt - utan att veta några värden är det svårt att komma med konkreta råd även om man så klart kan testa sig fram lite... sen är det ju så att en del hästar helt enkelt fäller sent.

Vilken sorts groov får ponnyn? Varför betfor (mer energi)?
Kan du byta ut kraftfodret mot lusernpellets kanske?

Jag känner spontant att det låter som proteinbrist av det du beskriver. 1 kg hö och en näve grov borde inte täcka även en liten hästs proteinbehov, väl?
Undrar också varför han får betfor? Lusern eller potatisprotein (jättemycket protein, knappt någon energi, försumbara mängder av mineraler etc) känns som ett bättre alternativ som tillskott, samt mineraler för att täcka behoven och balansera kvoterna.

Men som sagt, tillskott behöver egentligen sättas in långt innan manf aktiskt ser problemen, när det gäller päls. Den nya pälsen börjar ju "tillverkas" (och det är det som kräver protein, inte att fälla den gamla) ganska långt innan. Men visst, en obalanserad foderstat måste ju rättas till i vilket fall.

Jag har en shettis som har samma fällperiod som din. Hon har garanterat inte underskott av protein och har heller aldrig haft i min ägo, hon har en noga uträknad foderstat och är fin på den, jag vet flera som har samma fällperiod på sina shettisar, varför kan jag inte svara på tyvärr men är som du nyfiken :laugh: nu fäller mina andra två men inte ett hårstrå lossnar från min shettis :D Hon verkar dock inte må dåligt av denna konstiga fällperiod.

Samma sak hände vår New Forest förra året. När våra andra hästar hade fällt klart såg hon fortfarande ut som en björn. Vi tog prover på henne och det visade sig att hon hade Cushings. Hon har gått på medicin sen dess och fäller nu sin vinterpäls precis som de andra hästarna. Hon är äldre än din häst men det kanske kan vara värt att kolla? Hoppas att det löser sig.

Jag har aldrig ägt en shettis eller islandshäst, men har haft några stycken inackorderade och har märkt att 80 % av dem fäller sin päls väldigt sent och dessutom sätter vinterpäls tidigt, så jag har fått för mig att det pälsens behövdes när deras förfäder bodde på en vindpinad ö. Säger inte att det är så, det är bara vad jag tror.

Hästar fäller och sätter via ljuset, utgår du ifrån hästarna på Island så fäller de sin päls mycket tidigare än våra här i Sverige och sätter den långt senare med. Vinpinad vet jag väl inte, när golfströmmen löper förbi stora delar av ön.;)

Till TS.

Fet blir ju hästen pga för mycket energi i fodret, sen fällning kan bero på många olika orsaker men den vanligaste hos en vanlig frisk häst. Proteinbrist ja, päls och horn består uteslutande av Keratin vilket är en protein. Därför brukar en ökning av proteinet runt årsskiftet göra susen, nu är det ju för sent men prova till nästa år att öka upp lite grann.

Många får ju effekten att deras hästar faller ur den här årstiden, beror på att kroppen tar av det protein som finns tillgängligt och det är i muskler. Andra uppfattar att deras hästar får ont i kroppen och blir olustiga, kan bero på muskelnedbrytning.

Jag skulle ändå ge lite extra även nu, bra förslag har du fått på protein utan höga andelar av energi. Jag använder själv soja till våra hästar.

Jag har en shettis som blir av med sin vinterpäls sent och sätter den nya tidigt. Första sommaren jag hade honom tappade han den sista vinterpälsen i juli/augusti och satte vinterpäls i september.. Förra året hade han sommarpälsen mellan juni-augusti ungefär.

För övrigt så tror jag du behöver ge din lille mer protein, 1 kg hö täcker väl inte hela protinbehovet? Även om ponnyn inte fäller/sätter päls/arbetas. Mina små shettisar har ett behov på nästan 200g smbrp/dag.

Svarar alla:

Tack så jättemycket för alla svar. Ska absolut öka på proteinet och hoppas att han fäller bättre nästa år.
Anledningen till att han har så märklig foderstat är för att han egentligen främst är sällskapsponny och vi inte på riktigt kommit igång och aktivera honom regelbundet förrän i slutet på förra året (ingen bra ursäkt, jag vet. Han har väl bara hamnat lite i skymundan bakom de andra hästarna tyvärr. Skäms lite över det, självklart men vi försöker rätta till detta nu).

Betfor får han mest för att kunna blanda i mineralerna ordentligt. Det är en väldigt liten mängd han får, knappt en halv dl uppblött men det räcker för att han ska äta sina mineraler.

Tack igen för alla tips :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 051
Senast: Speedway
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 375
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar