Ponny som dumar sig på tävling

diddl

Trådstartare
Skulle vilja ha tips och ider som kan hjälpa mig att tävla min ponny.
Han har börjat de sista 5 tävlingarna med en ny sport som jag inte riktigt upp skattar. :crazy:

Sporten som han upp skattar är att bjuda på en oxer och slå på en tvärnit och ett kast åt sidan så jag flyger av och ramlar i oxern.
Får han inte av mig så provar han i nästa klass att vara pigg och lydig och sedan i sista sekund slå på en tvärnit eller drar mot utgången. Sista tävlingen flög jag igenom trästakete runt banan.
Vi kommer aldrig runt en bana felfrit nu mera. Ute sluten eller fel på vägran vid utgången.

Om han är trött på att hoppa ? Har dragit ner på träningar, tränar varanan vecka hoppar ingen i mellan. Tävlar med föriktighet.
På träningarna hos tränare är han gudar snäll bjuder på allt och hoppar kanon. Tränaren prisar honom högt.

Hon som tävlade honom innan var en tuffare tjej som han inte kune få av. jag där i mot åker av ett par gånger i veckan.
Jag vill inte sälja honom. :cry: :cry:

Sv: Ponny som dumar sig på tävling

Vet du hur man hoppar en vattengrav? Du kan tänka dig att det är en vattengrav du skall hoppa när du styr på hindren. Luta dig bakåt, få upp nosen på hästen och lägg upp tempot lite, mycket ben och rama in hästen. Då är det mycket svårare för hästen att få av dig när du inte sitter i framvikt.
Kanske skulle ge hästen en "take off" med spöt när den skall hoppa av, alltså lägg på spöt på arslet på den när den skall hoppa.

Good luck!

Sancho Panchos svar var urbra, kunde inte säga det bättre :) En perfekt metod att pröva för dig och dina ponny, pröva! Du måste göra så att han inte har chans att komma undan. Din ponny är bara lat, samma sak med min. Man måste visa att dem gör fel.

Det kan finnas många anledningar till beteendet hos din ponny. Själv verkar du tro att han sätter av dig på tävling för att "busa till det" oc för han vet att han kan. Han verkar ha tappat respekten för dig och du måste känna dig osäker med tanke på hur han gör. Ledarskapsproblem?

Kanske har hästen stort förtroende/respekt för din tränare och går bra hemma?

Träna mycket på din balans. Intervallträningar i galopp och över små hinder. Sliter inte som "riktig" hoppträning men tränar samtidigt det ni behöver. 2 min galopp - 2 min skritt - 2 min galopp etc. Det räcker med 50 cm hinder, bommar i trav och cavaletti att hoppa över. Rita din egen bana. Be någon på backen kontrollera att du sitter stilla med skänklarna, hälarna ned, överlivet i position, jämnt tempo, balans i ponnyn etc HELA intervallet.

Åk till banhoppningsträningar där man inte blir utesluten :D
Då kan du fortsätta hela banan och komma över problemen. Välj en låg höjd så ni får självförtroende igen.

Jag tar för givet att hästen är veterinärt ok, kollad i mun och står på en lämplig foderstat.

Föreslår att du kör vad som förr kallades Janne Jönsson metoden.. :D

Hälarna i sidorna på hästen, upp med huvudet o blunda.. :D
Annars tycker jag nog att Sancho Panchos råd va det bästa..
Testat nån träningstävling?? Där förhållandena e som på en tävling, där kan det ju va högre i tak om man skulle vilja gå på sin häst hårdare.

Kan du hitta någon duktig ryttare som kan plocka runt ponnyn ett par starter för att få ur den dessa dumheter. Tyvärr lär sig de snabbt att man gör så här så slipper man hoppa hela banan. På träning är det alltid roligare dessutom vet de att man inte slipper undan lika enkelt där utan där blir det bara jobbigare att bråka än att hoppa över. De är extremt smarta dessa djur. Finns många hästar som lärt sig att man får sluta efter 3 vägringar (som det var innan) och 4,e gången hoppar man snällt över så blir matte på bättre humör......... Hade en riktig knäpphäst som lärde sig att 2 vägringar (som det är nu) så slipper man. Hoppade alltid direkt på 3,e gången. Tog ner denna till en lokaltävling och då blev det snopet när man inte alls fick sluta efter 2 gånger, stannade två gånger och hoppade sedan snällt på 3,e blev lite paff när jag bara fortsatte och gick av bara förvåningen felfritt på resten av banan......1-0 till mig.

Jag får inte starta honom mera i hoppning om jag inte får orning på honom. Det som hände i går var droppen för mina föräldrar.

Tack för svaret SanchoPancho

Jag ska försöka med det

Ponnyn har lätt för att få mig i obalans för att han drar ner huvudet för mig och ökar tempot mot hindret. När jag kommer i obalans så nitar han bara vid de hindrena som närmast utgången eller insläppet.

Skarpare bett ?

Får man tävla med ett dressyr spö som är 75 cm även svansen är inräknat så jag kommer åt backen på honom. Det skulle någ göra susen.

Jag har frågat syran om hon kunde starta honom i andra klassen åt mig. Hon är lite för lång men det får han stå ut med.

Ledarskap började jag med i dag genom att repa honom . Han blev sur och kickade mot mig så han har någ ingen vidare respekt för mig.
:crazy: :crazy:
Men jag tänker inte ge mig ;)

Så lite :)

Skarpare bett är nog en ganska dålig idé. Då blir det lätt att du tar för mycket och hästen får ännu en anledning att bli av med dig :smirk: Sporrar däremot är bra så att han verkligen lyssnar samt spö som du nämner.
Ett dressyrspö är längre än 75 cm och ett hoppslö kortare. Det är ingen skillnad utseendemässigt, jo oftast är det de men inte i regelboken.

Som några nämnt, åk på träningstävlingar. Gör exakt som du gör på tävling. Låt inte hästen se banan förrän den kommer in, låtsas ha en flaggare mm. Kanske andra hästar. Oftast lär sig hästarna (spec. ponny) väldigt fort att dom får åka hem om dom stannar två gånger =/. Enligt regler ska man bli utesluten om man använder spöet för mycket, visserligen är det många domare som inte vågar säga ifrån när man ser skräckexempel på tävlingen (alldeles för stor tjej som gör in sporrarna i magen o piskar oavbrutet och hänger i munnen med ett pessoa på yttersta hålet över hindret, nä, nu överdriver jag, men hoppas nu förstår vad jag menar :smirk: ). Om jag var du skulle jag göra dom där träningstävlingarna några gånger, o stannar han rappa till några gånger med spöet så att han lär sig att det är FEL! Tänk på att vara noga att följa med över hindret och inte rycker honom i munnen om han hoppar t.ex. andra gången ni kommer mot hindret. För då blir han ju "bestraffad" att göra både och.. Om du förstår vad jag menar.
Jag hade liknande problem.
Lycka till! ;)

Min ponny är nog den typen som kan banan och har räknat ut innan var han ska dumma sig.
Det är svårt att använda spöt i rätt till fäle. Så jag använder det inte alls även när han nitar. Jag kan inte bli arg på honom och det utnutjar han :crazy:
Men jag ska föröka att tuffa till mig.

Tuvär kan han skilja på tävling och träningstävling. På tävlingträning dumar han sig aldrig :crazy:

Jag ska föröka att peppa upp mig men man blir räd när man åker av på tävlingarna när man ramlar i hindrena eller far igenom staketen.
Det säger att man blir en bättre ryttare när man har ramlat av 100 gånger. Jag har väll 20 gånger kvar nu :crazy:

Bara så att du vet är det inga dumheter hästen har fått för sig. Hästar är kloka djur, inte dumma. Det är männiksorna som inte förstår sig på riktigt, eller hur? Iaf, jag har inte läst de andra svaren ordentligt men det verkar som om de flesta har kommit fram till att hästen är lat och inte vill hoppa. Så kan det vara, men om hästen nu föredrar att inte anstränga sig och hellre låter bli att hoppa hindret måste man förstå att något är fel. En hopphäst ska älska att hoppa, en hopphäst ska älska att jobba och ta i. Den känner glädje och frihet när den flyger över hinderna. Glöm inte att det är på hästens villkor.

Hade samma problem med min ponny precis i början när jag fick honom. Problemet för mig var att han inte litade på mig och att jag inte red honom på "sättet" som tjejen innan hade rede honom på. Blev till slut på tränare som kommenterade att han hoppade underbart, när jag själv märkte att det bara var just då. Började hoppa pytte pytte små hinder och "leker" oss i genom banorna.. För vad en tränare (för övrigt den bästa enligt mig ;P ) så hade han tappat lusten att hoppa, då han inte kände sig säker och jag "slungade" mig framåt i sadeln. Men lite lekande och bara ha roligt på tränings tävlingar och tänka på det sättet som sancho pancho föreslog. Vädligt bra enligt mig.. Låt oss veta hur de går :D

håller med SanchoPancho att rida på vattengravmetoden.
den har räddat maj många gånger.

Tänk på att när ponnyn drar fram huvudet och ökar tempot, får han inte bara dig i obalans utan sig själv också. Han hamnar mer på bogarna har för högt tempo och tycker nog själv att han inte kan hoppa pga sin egen obalans. att han har fått dig i obalans hjälper ju inte honom heller.

Du ska kanske backa några steg tillbaka nu. Hoppa lägre och med lägre fart. Träna travhoppning så att ni får tillbaka balans och förtroende för varandra. Nästa tävling ni startar ska inte vara högre än ni kan ta det i trav i lugnt tempo... sedan kan du ta samma höjd i galopp i lugnt tempo om travtävlingen gick bra!!!

Även fast det kanske känns löjligt för dig att hoppa lågt gör det för ponnyns skull också så att han märker att ni klarar av det tillsammans....

Arsozah skrev:
Du måste göra så att han inte har chans att komma undan. Din ponny är bara lat, samma sak med min. Man måste visa att de gör fel.

Kanske inte riktigt. Man måste visa dem hur roligt det är att hoppa. När hästen får känna på full fräs så brukar det komma av sig själv :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hoppning Jag har ett problem med min 9 åriga ponny valack. Jag har ägt honom i 3 år. Vi tävlar hoppning just nu upp till 100cm och placerar oss...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: Askur
·
Hoppning Jag har ett D ponny sto på 9 år som innan gått rätt så höga klasser i dressyr med förra ägaren men inte mycket hoppade då förra ägaren...
Svar
5
· Visningar
2 740
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka