Ponny som börjar tunna ur...

Deimion

Trådstartare
Hej! Min ponny hade fång i somras och håller fortfarande på att få mer muskler. Men jag tycker han börjar tunna ur... Han är inte enormt smal men nästan så man ser revbenen. :crazy: Han får 10 kg analyserat hö. (3 kg morgon, 3 kg lunch och 4 kg på kvällen.) Till det får han även 1 kg müsli orginal av Mustang. (0,5 kg morgon, 0,5 kg kväll) Och lite tillskottsvitaminer.

Han rids fem, sex dagar i veckan. Tis hoppträning för tränare, tors dressyr, fre dressyr, lör markarbete/lättare hoppning och sön dressyr för B - tränare. Rider ca 1 timme när jag rider själv och något längre när det är lektion. (45 min träning + fram, avridning.

Är rakad och står ute med 450 g stalltäcke + 350 g Amigo med hals. Så han bränner inte fett genom att frysa, hoppas jag allafall inte :)

Hur skulle ni ha gjort? Får han för lite hö för det arbetet han gör eller kan man ha något annat tillskottsfoder, större mängd kraftfoder...

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Ponny som börjar tunna ur...

Om han går ner i vikt så behöver han ju mer mat.
Du skriver att han får analyserat hö, vad visade analysen?
Är foderstaten uträknad?

Jag har ingen större koll på vad analysen visas. Är endast 13 år och ponnyägare. Jag frågade en annan i stallet som sa att höet hade låga värden för att vara så dyrt hö. 3.60 kr kg.

Nej, foderstaten är inte uträknad. Var kan man räkna ut det?

Tack så jättemycket för ditt svar!

Fråga stall ägaren om du kan få en kopia på analysen.

Olika foderstats uträknar program finns lite var som på internet.

Ahh, okej. Vi ska flytta nu i slutet av mars och då ska han troligen få 12 kg hösilage och 1,5 kg müsli. Då ska jag kolla om man kan få en kopia av analysen :) Tack! :D

visst är det en d-ponny du har? Har för mej du skrivit det i nån annan tråd...
Kolla vad du har för värden på höt, skulle säkert kunna äta något kg mer.
Är hästen för smal får den för lite energi för arbetet den utför, det behövs alltså mer energi (MJ).

Jag har ingen större koll på vad analysen visas. Är endast 13 år och ponnyägare. Jag frågade en annan i stallet som sa att höet hade låga värden för att vara så dyrt hö. 3.60 kr kg.

Nej, foderstaten är inte uträknad. Var kan man räkna ut det?

Tack så jättemycket för ditt svar!
Är det låga värden i ditt hö (ta reda på det!) så tycker jag att du kan börja med att byta ut några kg av det mot lusern i stället. Det kommer göra underverk på din ponny.
Men som sagt, ta reda på vad det är för analysvärden först så är det lättare att ge bra råd.

Tack s jättemycket för era svar! Det här med lusern ska jag kolla upp :)Tack!

Det går inte att säga särskilt mycket när man inte vet analysen.
Spontant skulle jag anta att värdena är låga. och ta bort muslin, öka höet och ge några kilo lusern.

Fast om du ändå ska flytta från stallet så är det rätt meningslöst att få en analys från stallägaren...du lär ju knappast fodra med exakt samma grovfoder på det nya stället.

Tunnar han ur= ge mer mat! Eftersom du inte har någon analys kanske höet har jättelåga värden, ge då mer kraftfoder/lucern för att få inte lite mer protein också i foderstaten. Högivan tycker jag är lagom, kan ge lite mer om han fortsätter tunna ut.

(Och 800 gram täcken är väl lite att ta i även för en frusen häst, det är inte arktis vi bor i.;) Är hästen för varm ökar förbränningen, och hästen får svårt att kyla sig till lagom temperatur. Men tror du att det behövs är det ju du som ser hästen dagligen, så då är det säkert rätt för din häst. )

Ok, tack för ditt svar!

Drog ner till ett 250 g stalltäcke undertill nu. :)

*Puttar upp* Har inte 450 g täcket på sig längre utan det är bytt mot ett 250 g :)

Varför ger du müsli nu?

Börja med att köpa lucern, sen kan du dra ner på müslin och öka
lucernen allt eftersom.

Han verkar ändå gå ganska mkt.. f
år den göra nåt annat än hoppa och dressyra?

Jaha, ta bort müslin helt? Vad är det för anledning då?

För den kanske inte behövs. Jag själv byter hellre ut kraftfoder mot grovfoder om det är möjligt. Bättre för hästens magsystem att äta stråfoder.

Ang. täcken så kan du känna under täcket mitt på dagen. Hästen ska inte vara varm, den ska vara ljummen/sval.

Ok, idag ökade jag istället upp hela hans foderstat till 1,5 liter (vet ej exakt hur mycket det väger) och även 1 kg mer hö. Sen även extra B - vitaminer.

Kl 14 idag så kände jag under täcket och då var han ljummen/sval :)

Varför ger du müsli nu?

Börja med att köpa lucern, sen kan du dra ner på müslin och öka
lucernen allt eftersom.

Han verkar ändå gå ganska mkt.. f
år den göra nåt annat än hoppa och dressyra?

Jag ger müsli för att det är hans energikälla om man säger så.

Nu ska jag flytta till ett nytt stall, helinakordering och då ska jag se om man kan få lucern där :)

Ja, allafall vintertid då min polle gärna inte går ute. 4 broddar/hov och ändå tycker han det är otäckt att gå från hagen. På sommaren rider jag ut mycket, ungefär halva passet ute och resten på utebana eller ridhus. (om solen gassar för mycket) Många uteritter också. Dressyr på ängen osv. :)

Tror inte 1 kg hö gör sån stor skillnad, skulle prova att ge iaf minst 5 kg till...

Oj, glömde säga att han bytt till vanligt hö nu. Får 2 kg morgon, 2 kg kväll och 3,5 kg kväll. Fick 2.5 kg hö tidigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023