Ponny som börjar tunna ur...

Sv: Ponny som börjar tunna ur...

Håller med tuvisen: öka på höet mer!
När man har en häst som börjar tunna ur får man itne vara rädd för att öka fodret mycket!! Och eftersom du ändå inte räknar efter analys tycker jag du kan öka högivan rejält. Men det är inte säkert att det räcker. Om du inte vill/kan ha lusern kan du öka müslin om höet inte räcker näringsmässigt. Det är inte kul att stå där med en mager häst när det gått för långt.
Lycka till!

Jaha var det hösilage tidigare? Då tycker jag gott du kan lägga på mkt mer grovfoder. Ett par tre kg till åtminstone. Man ska inte hålla på och dutta med decilitrar hit och dit, då tror man till slut att man ger mer än vad man egnetligen ger och håsten forstätter tunna ur.

Tips angående kraftfodret. Häng upp hinken på hövvågen och väg. Häll i kraftfodret, och skillnaden är det käket väger. :)

Ja, tidigare var det hösilage, nu vanligt hö. Tack så jättemycket för era svar! :D

Ja, tidigare var det hösilage, nu vanligt hö. Tack så jättemycket för era svar! :D

Hösilage innehåller mer vatten än hö. 10 kg hösilage kanske inte motsvara mer än 6 kg hö. Det kan tom vara så att det bara motsvarar 4 kg hö. Vem har hjälpt dig att göra en foderstat? Du skriver i början att hästen haft fång och då är det viktigt att den får rätt mat och i rätt mängd.

Jag förstår att du inte har full koll och att det är därför du frågar men någon hjälpte dig väl från början. Eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023