Sv: Ponny som blir seg på tävling och utan spö
Jag och ponnyn har haft exakt samma problem.
Jag lovar dig att alla hästar kan tävla om man lyckas lösgöra dem
både fysiskt och psykiskt. Att kunna/lära sig lösgöra en häst tar tid, för mig tog det ca 2 år och vi är inte helt hundra ännu.
Hästen kan bara bli lösgjord psykiskt om du är i rätt sinneställning. Du måste lära dig att kontrollera dina svagheter. Precis som Ironwill säger så beror trögheten mestadels på ryttaren.
Jag tog hjälp av mentalträning och meditation. Jag är en
tänkare naturligt och någonstans måste jag stänga av och fokusera. Jag har precis kommit på hur jag kommer in i rätt sinnesag med hjälp av musik när jag rider fram, sedan jhar jag den i huvudet under programmet.
A och O i allt det här är att du måste acceptera att hästen är som den är, gör du det så har du redan kommit långt. Istället för att bli mer spänd när du känner att hästen inte går fram så fortsätter du i samma anda utan att bli mer "hysterisk", det gör bara allt värre.
Se det positiva - se inte hinder, se möjligheter med att du har ett "problem". Tänk vad mycket du kan lära dig genom att lösa det här problemet. Målar du upp en bild "shit! där kommer vi snubbla" - då snubblar ni. Se istället något längre bort på något i ögonvrån som du koncenterar dig på - på så sätt tar du död på dina mentala spöken.
Träna sitsen!!! Det är som att ta på sig sjumilastövlar.
Så här brukar jag se det
8 steg för en lyckad dans (En metafor fortfarande under konstruktion):
1. Se ut din partner, var intresserad
2. Var
självsäker,avslappnad och gå fram till den utvalde med rak rygg.
3. Buga och
visa respekt
4. Be om lov
5. Sträck ut
en hjälpande hand till den blyga/osäkra tillfrågade
6. På dansgolvet så för du, du är ramen som partnern får röra sig inom och visa upp sig. Därför måste du också
våga ge utrymme, annars blir dansen ryckig och i otakt.
7. Koncentera dig på din partner och vart du ska. En tävlingsdansare klarar av att hålla takten
oavsett störningsmoment.
8. Tacka din partner för att du nu kan se fler saker du kan lära dig.
9. Njut av att du försökte! Bättre att ha tio fel och känna att man iaf försökte än att ha tio fel och ha gett upp efter halva musiken.
Åter igen att få en perfekt dans tar tid, ha tålamod. Sedan kommer en kunskap sällan ensam - kunskap är guld!!!