Ponny som blir seg på tävling och utan spö

G

Good Morning

Hej, tänkte kolla här om man kunde få några tips, jag har en ponny som jag tränar på ca LA nivå. När jag har spö är han jättefin och framåt på hjälperna, men när jag tar bort det (speciellt på dressyrtävlingar där han vet att jag inte har spö efter första halten)blir han otroligt bromsig,han tar all skänkel som uppåt snarare än framåt eller kryper ihop. Håller på med reaktionsträning och hästen är helt genomkollad, sadeln är utprovad, han är även såhär med erfarnare ryttare.Någon som har varit med om liknande och har några tips?ps. Hästen är helt framåt på hopptävlingar,funderar på att konvertera:p

Sv: Ponny som blir seg på tävling och utan spö

Om det bara händer på tävling så går det att arbeta bort, men det blir aldrig supertävlingshästar av dem. Speciellt inte dem som även gör det med rutinerade ryttare och inte bara som ett svar på att ryttaren är orutinerad och nervös.

Och ännu svårare är det att få rätt på det om de gör så genomgående, dvs även hemma. Det är en brist i psyket helt enkelt att de saknar tillräcklig naturlig framåtbjudning.

Men man kan alltid göra mkt för att förbättra det. Eftersom att det händer när du tar bort spöet så är det första att börja rida utan spö. Öva på att få fram den för sits och skänklar istället.

Rid mkt dressyr ute, vilket främjar framåtbjudningen.

Min häst saknar också en del bjudning, framförallt på tävling :angel: Men med envishet kan man komma rätt så långt. Själv skulle jag inte lägga ner det arbetet om det inte vore för att han är så högt utbildad. Då skulle jag skippa tävlingar helt och bara njuta av hemmaridningen.

Så börja med att rida utan spö och arbeta mkt ute. Sen får du avgöra beroende på hur det går, om den istället ska bli hopphäst. Är den jämt trög när du rider dressyr så är det kanske inte så roligt att arbeta vidare med den.

Men som sagt, det går att förbättra en hel del med lite arbete.

Du kan ju testa att rida fram den ordentligt på framridningen, så att den nästan är överpigg. Se vad som händer när du kommer in på banan sen, då kan den väl inte bara tappa alla energi? :p

Jodå om ryttaren inte rider inne på banan, blir spänd.
Då blir det bensinstopp.

Jag har sett mångar ryttare som klagar på sina hästar att de är sega inne på banan (bla jag :angel:) men det beror ganska
ofta på att ryttaren ändrar sin ridning. Tex. Jag spretar med benen och lutar mig frammåt, vilket jag inte gör annars.

Hur reagerar ponnyn om du tar pa dig sporrar?[/QUOTE

Det blir tyvärr bara värre av att ha sporrar och han kryper ihop ännu mer. Det är väldigt synd för har har så fin gång och är så fin i övrigt..jag har både provat att knappt rida alls innan jag ska in och att rida mycket och ladda med mycket galopp .. på hopptävlingar är det som sagt inget problem, han kanske tycker det är roligare helt enkelt..

Senast ändrad av en moderator:

ja, det ar val bara att trana pa da... rid ut mycket och trana utomhus i terrangen sa ponnyn kanner att det ar roligt... och lamna spoet hemma.

Jag hade/har samma problem med min häst, även hemma.
Började med att ta bort spöet. Har ridit utan spö i över 6 månader nu. I början var det riktigt hemskt, jag får verkligen kämpa för att han ska gå på framåt, i form bör tilläggas för släpper jag tyglarna och låter honom bli lång så har han inte samma problem med energin :mad:
Halvhalter, tempoväxlingar och övergångar är det som funkar bäst på min, däremellan skolor. Låt fantasin flöda, överraska din ponny, låt den inte bara harvar runt på en volt i samma tempo varv på varv.
Och framför allt.... ge inte upp, det går :bump:

Jag och ponnyn har haft exakt samma problem.

Jag lovar dig att alla hästar kan tävla om man lyckas lösgöra dem både fysiskt och psykiskt. Att kunna/lära sig lösgöra en häst tar tid, för mig tog det ca 2 år och vi är inte helt hundra ännu.

Hästen kan bara bli lösgjord psykiskt om du är i rätt sinneställning. Du måste lära dig att kontrollera dina svagheter. Precis som Ironwill säger så beror trögheten mestadels på ryttaren.
Jag tog hjälp av mentalträning och meditation. Jag är en tänkare naturligt och någonstans måste jag stänga av och fokusera. Jag har precis kommit på hur jag kommer in i rätt sinnesag med hjälp av musik när jag rider fram, sedan jhar jag den i huvudet under programmet.

A och O i allt det här är att du måste acceptera att hästen är som den är, gör du det så har du redan kommit långt. Istället för att bli mer spänd när du känner att hästen inte går fram så fortsätter du i samma anda utan att bli mer "hysterisk", det gör bara allt värre.

Se det positiva - se inte hinder, se möjligheter med att du har ett "problem". Tänk vad mycket du kan lära dig genom att lösa det här problemet. Målar du upp en bild "shit! där kommer vi snubbla" - då snubblar ni. Se istället något längre bort på något i ögonvrån som du koncenterar dig på - på så sätt tar du död på dina mentala spöken.

Träna sitsen!!! Det är som att ta på sig sjumilastövlar. :love:

Så här brukar jag se det
8 steg för en lyckad dans (En metafor fortfarande under konstruktion):
1. Se ut din partner, var intresserad
2. Var självsäker,avslappnad och gå fram till den utvalde med rak rygg.
3. Buga och visa respekt
4. Be om lov
5. Sträck ut en hjälpande hand till den blyga/osäkra tillfrågade
6. På dansgolvet så för du, du är ramen som partnern får röra sig inom och visa upp sig. Därför måste du också våga ge utrymme, annars blir dansen ryckig och i otakt.
7. Koncentera dig på din partner och vart du ska. En tävlingsdansare klarar av att hålla takten oavsett störningsmoment.
8. Tacka din partner för att du nu kan se fler saker du kan lära dig.
9. Njut av att du försökte! Bättre att ha tio fel och känna att man iaf försökte än att ha tio fel och ha gett upp efter halva musiken.

Åter igen att få en perfekt dans tar tid, ha tålamod. Sedan kommer en kunskap sällan ensam - kunskap är guld!!!

:bow::bow:

Vill bara lägga till det där med foder. Nu vet jag ju inte, men och ponnyn är lättfödd kanske den bär några extrakilon som blir jobbiga. Om du inte har pratat med foderrådgivare - gör det! :idea:

Vilka fina tips!

Och hur går det med ponnyn? Har du provat att rida utan spö än?

Jag har inte ridit med spö på flera månader. Men jag antar att du inte frågade mig kanske :angel:

Jag har exakt samma problem med min ponny. Jag vet dock vad det beror på. När vi började tävla så var jag spänd och nervös och i och med det så åkte handbromsen i. Numera har jag jobbat jättemycket på det men fortfarande "dör" han inne på banan och nu har han ju lärt sig att jag inte har något spö där inne eller kan gå på honom ordentligt.
Jag tror att det bästa man kan göra är att försöka rida så mycket som möjligt utan spö hemma och även som några fler har nämnt, rid mycket ute! Det är framåtbjudningen som saknas och den måste komma fram.
Tänk dock på att gå igenom din egen ridning först och se om du på något sätt kanske ändrar din ridning när du kommer in på banan. Det behöver bara vara en förändring som kan göra hästen förvirrad och osäker och därför tappa bjudning.

Knepet jag använde mig av på en ridskoleponny som gjorde så (med alla utom ett undantag - en av instruktörerna som red den på klubbtävling en gång bland "storhästarna") var att helt enkelt inte rida så förbaskat mycket, ffa inte med skänklarna. Att försöka rida så "lätt" som möjligt så långt in i programmet som möjligt utan att driva (bara med "känsla" utan att spänna sig i samband med det när man skulle göra övergångar t ex). Upplever nämligen att det är när man börjar driva mer än hästen har motor/styrka till som de lägger i bromsen.
De jag gjorde var alltså att på framridningen checkade jag av att hjälperna fungerade. Men använde dom så lite och konsekvent som möjligt. Red ibland så SAKTA som möjligt (lite tvärtom-psykologi) för att använda bromsen mer än gasen, men fortfarande lätta hjälper. Inga hetsiga övergångar eller dlykit utan mjuk ridning med fokus på att få hästen i balans.

Det funkade riktigt bra tycker jag, den stod emot i slutet av galoppen när min egen ridning började brista och jag inte längre klarade att hålla den i balans utan drivning, då var det kört när jag väl började driva och fick sparka fram hästen sista två momenten kändes det som! :crazy: men nu var ju den här ponnyn rätt extrem när den väl lagt den sidan till.

Antingen den här tvärtom-metoden eller vara himla konsekvent på träningen helt enkelt, att befästa skänkelhjälpen och se till att ALLTID få ett ordentligt svar för skänkeln. Men jag tror den största boven till att det blir så är att man börjar driva i varje steg - medvetet eller omedvetet - och att hästen då börjar stå emot. Eller kanske för att man börjar spänna sig och driva hårt med sätet, det kan många hästar också stå emot..

Senast ändrad:

Tillägg: (utgår från exemplet jag varit med om)
Tänk på att inte rida slut på hästen innan den kommer in på banan, att den kanske "tar slut" om den blir för trött.
Och om du inte gjort det - kolla gärna att hästen inte har onödiga spänningar eller låsningar, det kan få även en pigg häst att stå emot om man inte har en pinne att motivera med! :angel: kolla att sadeln passar om du inte gjort det.
För hästen i mitt exempel var väldigt spänd och stel i rumpan och hade förmodligen en massa muskelspänningar som hindrade en massa av muskelkapaciteten, att det liksom inte hjälpte att träna mer eller hårdare - fick inte mer ork ändå. Hellre lagom varierande styrketräning och gymnastisering än för mycket kondisträning/statisk träning som det lätt kan bli.

Vilka fina tips!

Och hur går det med ponnyn? Har du provat att rida utan spö än?
Hej! Jo, nu har jag bestämt mig för att lägga bort spöt helt, och försöka få honom att gå fram och bjuda själv. Har märkt att övergångar funkar för att få honom lite mer motiverad:)

Jag hade samma problem med ponnyn jag red under ponnyåren, iallafall i början. Då gjorde jag precis som flera andra skrivit, red utan spö (och sporrar, vilket jag alltid hade annars) en hel vinter, när sen tävlingarna kom igång igen hade jag aldrig några problem mer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 677
Senast: sandrafors
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 481
H
Hoppning (skriver under anonym nick) Jag har en ponny som jag tävlar i hoppning med. Han är 17 år nu, men mycket sparsamt hoppad och riden. Hemma...
Svar
6
· Visningar
1 717
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna