Ponny på fri tillgång av hösilage ?

Titti-lo

Trådstartare
Tjenis .Ni som har ponnysar och stora hästar informera mig .Jag tänkte skaffa en ponny a eller b . Nu är det så att på vintern får mina stora hästar fri tillgång på hösilage i hagen och på sommaren går de på stora beten, men ej med mycke klöver.Jag har aldrig haft ponny och undrar lite hur de klarar det .Får ni problem med att de blir smällfeta eller fång? Eller går det bra ?Jag vet att alla ponnysar är olika men de flesta brukar ju bli lätt tjocka .Då jag bara har plats för 3 hästar måste de kunna gå i samma hage så ingen blir själv. Nå ni som har lös drift eller liknande ,ni har väl fri tillgång på mat ,hur funkar det för er ?Ponnyn kommer att användas ordenligt i både ridning och körning .

Sv: Ponny på fri tillgång av hösilage ?

jag har en ung ponny som går på fri tillgång med bra värden, och har inga problem, men ska tillägga att han har ett njurproblem så han kissar ut mycket protein...

Men har haft inackorderade ponnies på fri tillgång utan att det varit ett problem

så länge ponnyn får regelbunden motion kan den utan problem gå på fri tillgång...
vi i vårat stall skulle ha haft fri tillgång meeen... en av isisarna e utveckligstörd, har inga instinkter utom MAT. ställer man ut en rulle står han där dygnet runt... och då han inte blir riden så ofta så är det ett problem... innan så stog hästarna på fri tillgång men veterinären varnade att hästen låg i fara för livet, då han var så överviktig....

Det är otroligt olika från häst till häst, vissa blir smällfeta andra håller sig i lagom hull även om de får motion.

Jag har shettis (4 år) och halvblodshäst (2 år) på lösdrift året runt. De har fri tillgång på hösilage på vintern och kan äta så mycket de vill. Det har fungerat mycket bra. Shettisen körs 4 ggr/v och är välmusklad och obetydligt överviktig. (Halvblodshästen har givetvis även fått kraftfoder ca 35 MJ/dag.)

Alla mina småttingar hade fri tillgång i vintras med värden på ensilaget anpassade till dem. Det funkade bra och har ingen som blev fet under vintern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar