S
Sarasara
Om man tar ett föl efter en hingst på 160 cm till ett sto på 146 cm..Vad blir det då? Ponny eller häst? Liten häst antar jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
poloplayer skrev:Vi gjorde tvärt om, vi betäckte ett 158cm halvblodssto med russhingst, avkomman blev ett sto som blev 138cm. Gissa om vi blev förvånade när det stoet betäcktes med welshhingst (136cm hög) och den avkomman blev 153cm som vuxen.
poloplayer skrev:Detta sto hade 16 föl, (hon blev 28år) varav 5 helsyskon med samma welshhingst, alla blev 152-154cm, med welsh mountainhingst blev det 3 D-ponnier, med arabhingst (153cm) 2 avkommor 155cm, med eng.fullblodshingst (163cm) 2 avkommor som blev 155 cm, med halvblodshingsten Morat (156cm) avkomma som blev 160 cm, det är dom som jag kommer ihåg. Alltså var detta sto mkt jämn i sin förärvning, dvs hon gav alltid stora avkommor. Möjligtvis var hon ett undantag till din teori om ojämn storlek på sina avkommor.
Nåväl, märren är död och begraven nu, så ingen större ide att tvista om hennes nedärvning vad gäller storlek, dock tycker jag mig se en genomgående linje att alla avkommor blev större än hon själv, och det tolkar jag som att hon bar på stora gener.peråke skrev:Ja så kan det se ut i praktiken, 5 avkommor med samma hingst ger ingen statistisk säkerhet--det behövs minst 50 avkommor för att få en någorlunda bra bild.
Det är samma sak som med färgnedärvning om en indid bär ett gulanlag är i botten fux och för ögat då är palomino och betäcker en annan individ som är tex fux.
Statistiskt skall då 50% bli palomino och 50% fuxar.
I praktiken kan du göra fem betäckningar och få alla avkommor som fuxar.
I princip behöver du göra ca 50 avkommor mellan bägge föräldrarna för att någorlunda se att hälften av dom blir palominofärgade och bär gulanlaget.
Så hade du ca femtio avkommor så skulle jag tro dig, nu har du fem och behöver inte i praktiken bli varse om att detta sto som för både stort och smått blod, därmed teoretiskt kommer att lämna avkommor som skiljer mycket i mankhöjd.
Vad som går att skönja utav dina totala betäckningar, är onekligen att detta korsningssto tycks lämna ungefär samma storlek på avkommorna oavsett om du använder en C ponny welsh hingst eller en liten 155 häst.
Det skulle kunna tolkas som om just detta sto ALLTID lämnade en viss höjd oavsett hingst.
Så är det inte utan just detta visar att hon ärver ner sig ojämt.
peråke
peråke skrev:Ja så kan det se ut i praktiken, 5 avkommor med samma hingst ger ingen statistisk säkerhet--det behövs minst 50 avkommor för att få en någorlunda bra bild.
Det är samma sak som med färgnedärvning om en indid bär ett gulanlag är i botten fux och för ögat då är palomino och betäcker en annan individ som är tex fux.
Statistiskt skall då 50% bli palomino och 50% fuxar.
I praktiken kan du göra fem betäckningar och få alla avkommor som fuxar.
I princip behöver du göra ca 50 avkommor mellan bägge föräldrarna för att någorlunda se att hälften av dom blir palominofärgade och bär gulanlaget.
Så hade du ca femtio avkommor så skulle jag tro dig, nu har du fem och behöver inte i praktiken bli varse om att detta sto som för både stort och smått blod, därmed teoretiskt kommer att lämna avkommor som skiljer mycket i mankhöjd.
Vad som går att skönja utav dina totala betäckningar, är onekligen att detta korsningssto tycks lämna ungefär samma storlek på avkommorna oavsett om du använder en C ponny welsh hingst eller en liten 155 häst.
Det skulle kunna tolkas som om just detta sto ALLTID lämnade en viss höjd oavsett hingst.
Så är det inte utan just detta visar att hon ärver ner sig ojämt.
peråke
Mkt teori och lite verkstadperåke skrev:Jomenviss gör det de... Prestationsnedärvning sker på samma sätt, individen är ett mellanting mellan sina arvsanlag.
Har individen en högpresterande far och en lågpresterande mor (släkt)--så även om då individen har bra prestation så ärver den ner sig ojämt.
Det är det här man kallar korsningseffekter.
Vill man ha en jämn nedärvning på en hingst eller sto med för den delen.
Så måste hingsten(stoet) ha föräldrar som var likvärdiga. dvs mor far av ungefär samma höjd , exteriör och prestation.
Har hingsten (stoet) mycket olika föräldrar vad det gäller både storlek, utseende och prestation--vilket ofta är fallet med förstakorsningar, ja då ärver dom ner sig ojämt.
När man väljer hingst och vill ha valuta för pengarna gäller det att se till först och främst att hingsten själv är vad man vill ha.
Höjd, exteriör, prestation.
Sedan tittar man på BÅDE modern och fadern att de bägge verkar jämnlika.
Höjd, exteriör, prestation.
Är dom det --ja då finns förutsättningar för jämn nedärvning.
peråke
poloplayer skrev:Mkt teori och lite verkstad