Ponny/häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
S

Sarasara

Om man tar ett föl efter en hingst på 160 cm till ett sto på 146 cm..Vad blir det då? Ponny eller häst? Liten häst antar jag :crazy:

Sv: Ponny/häst

Jadu, förmodligen en liten häst, men det kan bli allt från en liten D-ponny till en stooor häst. Det finns ju rena halvblod, med "normalstora" föräldrar, som är D-ponnyer och stora hästar som är renrasiga ponnyer, så vad som helst kan vara möjligt.

Sen kanske D-ponnyn har smått bakom sig i stamtavlan som slår igenom och avkomman blir mindre än man tror. Är det D rakt igenom är väl sannolikheten stor för en liten häst.

äsch, typiskt då att jag inte vet något om hennes härstamning :(

Jag gjorde en korsning mellan min fjording som är 142,5 och ett halvblod som var 169 och idag är PimPim tre år och 153 cm, så det blev en liten häst!!!

Mitt hblsto, 160 cm, fick en avkomma med min NF-hingst, 143 cm. Avkomman är nu 5 år och 164 cm hög :smirk: . Stoets föräldrar är dock 168/170 cm höga, så det är nog därifrån höjden kommer :)

Nu har jag köpt ett ponnyföl vars föräldrar ligger på 130 -135 cm, och vid 4 månaders ålder är han 115 cm, och arab/hbl-fölet som jag har (2 v yngre, e:arab 153 cm & u: hbl-stoet ovan) är 120 cm, så det ska bli kul att se vad dessa herrar slutar på för höjder. Ponnyn är iofs korsning med okänd stam på mammans sida, så det kan ju i stort sett bli "vad som helst" ;)

Skulle inte våga chansa på att det blir en ponny (om det nu är det du vill ha)
Känns ju som att risken är betydligt mycket större att det blir en häst.
Betäck men en fin ponnyhingst om du vill ha en ponny.
Eller en häst som lämnat stora avkommor om du vill ha en häst...
Men som sagt, det är ju ursvårt att säga hur stor avkomman blir ändå, det är ju mkt som spelar in...
Det finns ju flera exempel på dom som betäckt en liten häst (max 160cm) med en B-PONNY & ändå fått en stor häst på ca 155...

Jag betäkte mitt sto på 173cm med en stor hingst på ca. 170cm.
Fölet föddes 5 veckor för tidigt och blev med det vääldigt liten.
Hon är idag 137cm ,3år och kommer till all sanolikhet bli ponny.

Jag har en 15 månaders korsning NF/Hbl, mamman är hbl på 157 cm o pappan är New Forrest på 140 cm o enligt tattarmåttet ska han bli ca 158 cm, är nu ca 142 så det återstår att se vad det blir av honom :D
Hans halvsyster (samma pappa) som är lika gammal är strax under 140 o blir nog strax över 150, mamman är 154 cm så det är väl lite lotteri med det där :crazy:

Hade ett hbl sto på 164cm. Bet. henne med welsh på 130 det var hennes första föl. Den blev 154cm. Ägaren tyckte att det va perfekt.

Vi gjorde tvärt om, vi betäckte ett 158cm halvblodssto med russhingst, avkomman blev ett sto som blev 138cm. Gissa om vi blev förvånade när det stoet betäcktes med welshhingst (136cm hög) och den avkomman blev 153cm som vuxen.

poloplayer skrev:
Vi gjorde tvärt om, vi betäckte ett 158cm halvblodssto med russhingst, avkomman blev ett sto som blev 138cm. Gissa om vi blev förvånade när det stoet betäcktes med welshhingst (136cm hög) och den avkomman blev 153cm som vuxen.

Varför blev ni förvånade ????

Det är fullständigt självklart att en förstakorsning mellan två någorlunda genetiskt stabila raser blir i mankhöjd, sissådär mitt emellan.

Men ett kosningssto som har mankhöjd "mitt emellan" mor och far, för storleksanlag både från mor och far.

Vid nedärvning kan hon ärva ner sig ojämt.

Sådana korsningsston kan ärva ner sig BÅDE stort och smått.......

Gör ni om samma betäckning är det möjligt att ett helsyskon kan bli någonstans mellan russets och welshens mankhöjd, en B-ponny.

peråke

Detta sto hade 16 föl, (hon blev 28år) varav 5 helsyskon med samma welshhingst, alla blev 152-154cm, med welsh mountainhingst blev det 3 D-ponnier, med arabhingst (153cm) 2 avkommor 155cm, med eng.fullblodshingst (163cm) 2 avkommor som blev 155 cm, med halvblodshingsten Morat (156cm) avkomma som blev 160 cm, det är dom som jag kommer ihåg. Alltså var detta sto mkt jämn i sin förärvning, dvs hon gav alltid stora avkommor. Möjligtvis var hon ett undantag till din teori om ojämn storlek på sina avkommor.

poloplayer skrev:
Detta sto hade 16 föl, (hon blev 28år) varav 5 helsyskon med samma welshhingst, alla blev 152-154cm, med welsh mountainhingst blev det 3 D-ponnier, med arabhingst (153cm) 2 avkommor 155cm, med eng.fullblodshingst (163cm) 2 avkommor som blev 155 cm, med halvblodshingsten Morat (156cm) avkomma som blev 160 cm, det är dom som jag kommer ihåg. Alltså var detta sto mkt jämn i sin förärvning, dvs hon gav alltid stora avkommor. Möjligtvis var hon ett undantag till din teori om ojämn storlek på sina avkommor.

Ja så kan det se ut i praktiken, 5 avkommor med samma hingst ger ingen statistisk säkerhet--det behövs minst 50 avkommor för att få en någorlunda bra bild.

Det är samma sak som med färgnedärvning om en indid bär ett gulanlag är i botten fux och för ögat då är palomino och betäcker en annan individ som är tex fux.

Statistiskt skall då 50% bli palomino och 50% fuxar.

I praktiken kan du göra fem betäckningar och få alla avkommor som fuxar.
I princip behöver du göra ca 50 avkommor mellan bägge föräldrarna för att någorlunda se att hälften av dom blir palominofärgade och bär gulanlaget.

Så hade du ca femtio avkommor så skulle jag tro dig, nu har du fem och behöver inte i praktiken bli varse om att detta sto som för både stort och smått blod, därmed teoretiskt kommer att lämna avkommor som skiljer mycket i mankhöjd.

Vad som går att skönja utav dina totala betäckningar, är onekligen att detta korsningssto tycks lämna ungefär samma storlek på avkommorna oavsett om du använder en C ponny welsh hingst eller en liten 155 häst.
Det skulle kunna tolkas som om just detta sto ALLTID lämnade en viss höjd oavsett hingst.
Så är det inte utan just detta visar att hon ärver ner sig ojämt.

peråke

peråke skrev:
Ja så kan det se ut i praktiken, 5 avkommor med samma hingst ger ingen statistisk säkerhet--det behövs minst 50 avkommor för att få en någorlunda bra bild.

Det är samma sak som med färgnedärvning om en indid bär ett gulanlag är i botten fux och för ögat då är palomino och betäcker en annan individ som är tex fux.

I princip behöver du göra ca 50 avkommor mellan bägge föräldrarna för att någorlunda se att hälften av dom blir palominofärgade och bär gulanlaget.

Så hade du ca femtio avkommor så skulle jag tro dig, nu har du fem och behöver inte i praktiken bli varse om att detta sto som för både stort och smått blod, därmed teoretiskt kommer att lämna avkommor som skiljer mycket i mankhöjd.

Vad som går att skönja utav dina totala betäckningar, är onekligen att detta korsningssto tycks lämna ungefär samma storlek på avkommorna oavsett om du använder en C ponny welsh hingst eller en liten 155 häst.
Det skulle kunna tolkas som om just detta sto ALLTID lämnade en viss höjd oavsett hingst.

peråke
Nåväl, märren är död och begraven nu, så ingen större ide att tvista om hennes nedärvning vad gäller storlek, dock tycker jag mig se en genomgående linje att alla avkommor blev större än hon själv, och det tolkar jag som att hon bar på stora gener.

peråke skrev:

peråke

Jag hoppas att allt detta inte gäller prestationsnedärvningen

Jomenviss gör det de... Prestationsnedärvning sker på samma sätt, individen är ett mellanting mellan sina arvsanlag.

Har individen en högpresterande far och en lågpresterande mor (släkt)--så även om då individen har bra prestation så ärver den ner sig ojämt.

Det är det här man kallar korsningseffekter.

Vill man ha en jämn nedärvning på en hingst eller sto med för den delen.

Så måste hingsten(stoet) ha föräldrar som var likvärdiga. dvs mor far av ungefär samma höjd , exteriör och prestation.

Har hingsten (stoet) mycket olika föräldrar vad det gäller både storlek, utseende och prestation--vilket ofta är fallet med förstakorsningar, ja då ärver dom ner sig ojämt.

När man väljer hingst och vill ha valuta för pengarna gäller det att se till först och främst att hingsten själv är vad man vill ha.
Höjd, exteriör, prestation.

Sedan tittar man på BÅDE modern och fadern att de bägge verkar jämnlika.

Är dom det --ja då finns förutsättningar för jämn nedärvning.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

När man väljer hingst och vill ha valuta för pengarna gäller det att se till först och främst att hingsten själv är vad man vill ha.

Jag funderar på Aydin ox till nästa år. Han måste vara en ypperlig förädlare utan jättestora gener och prestationer finns det gott om i hans meritlista.

peråke skrev:
Jomenviss gör det de... Prestationsnedärvning sker på samma sätt, individen är ett mellanting mellan sina arvsanlag.

Har individen en högpresterande far och en lågpresterande mor (släkt)--så även om då individen har bra prestation så ärver den ner sig ojämt.

Det är det här man kallar korsningseffekter.

Vill man ha en jämn nedärvning på en hingst eller sto med för den delen.

Så måste hingsten(stoet) ha föräldrar som var likvärdiga. dvs mor far av ungefär samma höjd , exteriör och prestation.

Har hingsten (stoet) mycket olika föräldrar vad det gäller både storlek, utseende och prestation--vilket ofta är fallet med förstakorsningar, ja då ärver dom ner sig ojämt.

Sedan tittar man på BÅDE modern och fadern att de bägge verkar jämnlika.

Är dom det --ja då finns förutsättningar för jämn nedärvning.

peråke
Mkt teori och lite verkstad :banana: :banana: :banana:

poloplayer skrev:
Mkt teori och lite verkstad :banana: :banana: :banana:

Ja det är mycket pyssel som man måste ägna sig åt INNAN man betäcker ett sto.
Sådant pyssel kan kortsiktigt leda till "mindre verkstad".

För tittar man noggrannt på sitt/sina ston och värderar förutsättning för varje sto att lämna avkommor som blir så beskaffade att avkommorna blir vad man tänkt sig/marknaden vill ha.
Så kommer automatiskt redan innan betäckningen någon/några "kasseras" och det blir följdakligen "mindre verkstad".

Sådan nogrann genomgång som måste ske kontinueligt leder ofta till att man inser behovet att även investera i ett mer lämpligt sto.

Ivesteringar leder till utgifter--vilket indirekt leder till minskad "verkstad".

Så det är helt korrekt tillämpar man avelsteorier kan det ivarjefall initialt leda till betydligt mindre verkstad än om man betäcker de ston som råkar finnas till hands.

Men långsiktigheten, uthålligheten och hålla igång "verkstaden", kräver att maskinerna hålls med förstklassiga hingstar-stall, gott foder, att avkommorna utbildas och sådant kostar pengar.

Dom pengarna kan ivarjefall långsiktigt endast finnas tillgängliga om "maskinerna" producerar dom varor som kundrna vill ha och betalar för.

Utan teori- Mkt verkstad och lite ekonomi. :banana: :banana: :banana:
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka