Ponny eller häst?

Habina

Trådstartare
Har grubblat ett tag över detta med licens. Min unghäst kommer nästan garanterat stanna under ponnystrecket, men själv är jag för gammal för att tävla ponny.

Först var min tanke att ha ponnylicens under ungponnyåren och sedan licensera om som häst efter sex års ålder. Problemet med detta är ju att jag då inte får starta fälttävlan med henne något mer.

Men skulle jag faktiskt kunna vara så fräck att jag licenserar henne som stor häst redan från början och alltid tävlar henne som stor häst? :confused: Det känns ju fel, samtidigt som jag ju är vuxen och förr eller senare ändå tänker tävla henne i hoppning bland stora hästar.

Vad säger ni bukefolk? :bow:

Sv: Ponny eller häst?

jag tävlade min häst som ungponny,men eftesom jag inte hade slutintyg på honom var det inga problem att ta upp han till stor häst sen :)

Va? Är det alltså bara slutintyget som kan ställa till det? :confused: Plötsligt ser jag en möjlighet att få precis som jag vill. :banana: Men jag törs inte hoppas för mycket än, måste kika lite vad som står i TR och höra vad fler buke-människor säger. Men tack för informationen! :bow::bow::bow:

Ja har en fråga som har med de här att göra. Vi satt och diskutera i stalle om att klassa upp ponnyer till hästar, för en tjej har en D-ponny och hon är 23 och skulle börja tävla den i dressyr bland hästar och de va ju inga problem. ponnyn är ej förstor så de va bara att köpa en häst licens typ till den, men i fälttävlan måste man väll mäta upp dem för vist får man inte tävla ponnyer i häst klass. de va iallafall vad jag trode men jag vet inte.

Va? Är det alltså bara slutintyget som kan ställa till det? :confused: Plötsligt ser jag en möjlighet att få precis som jag vill. :banana: Men jag törs inte hoppas för mycket än, måste kika lite vad som står i TR och höra vad fler buke-människor säger. Men tack för informationen! :bow::bow::bow:

Men blir ponnyn häst dvs att den verkligen är ponny nu så låt den vara det. Växer den över och blir häst sen så är det inget konstigt.

Fd ponnyn Mustang är ju ett typexempel. Han har nu gått som stor häst i fälttävlan iår trots ålder och alla år som ft- och dressyrponny.

Mäts de och de inte är ponny längre så är de inte det. :D

Läs även Mätreglemente (sök på det på förbundets sida)

Men blir ponnyn häst dvs att den verkligen är ponny nu så låt den vara det. Växer den över och blir häst sen så är det inget konstigt.

Jag förstår inte hur du menar? Skall jag strunta i slutmätning eller ej? :confused: Hon är ju ponny egentligen och kommer rent mankhöjdsmässigt alltid vara det. Hon kommer förmodligen bli 145 cm hög, om inte mindre. Inte en chans att jag får henne till 149 cm på en riktig mätning.

Fd ponnyn Mustang är ju ett typexempel. Han har nu gått som stor häst i fälttävlan iår trots ålder och alla år som ft- och dressyrponny.

Mäts de och de inte är ponny längre så är de inte det. :D

Jo, Mustang känner jag till, men han är ju annorlunda, eftersom han är mätt till att vara för stor. Då blir det ju mycket enklare (även om det är synd på fina Mustang).

Läs även Mätreglemente (sök på det på förbundets sida)

Jag har läst reglementet många gånger. Har även haft ponnyer som blivit inmätta. Det är inte det jag grubblar över. Det jag grubblar över är kort och gott om jag överhuvudtaget skall mäta in min ponny från början, eller licensera henne som stor häst direkt.

Du skriver att du vill ha henne som ponny nu och sen häst. Blir hon inte häst kan hon inte vara häst. :mad:

Alltså har du en ponny så har du.
Åk till Danmark och tävla med henne sen om du vill rida henne som häst. Där är det ok att tävla ponny som häst även inom ft.

Du skriver att du vill ha henne som ponny nu och sen häst. Blir hon inte häst kan hon inte vara häst. :mad:

Alltså har du en ponny så har du.
Åk till Danmark och tävla med henne sen om du vill rida henne som häst. Där är det ok att tävla ponny som häst även inom ft.

Är det dina personliga åsikter eller är det så i bestämmelserna?

Skall man vara riktigt petig så är hon ju egentligen en häst, men en häst som är under ponnymåttet. :angel:

Vad jag vet så kan du köpa hästlicens även om den är mätt till ponny, och då får du tävla den som häst =)

Vad jag vet så kan du köpa hästlicens även om den är mätt till ponny, och då får du tävla den som häst =)

Gäller det även när hon är slutmätt eller enbart om hon är mätt som fyra- eller sexåring? :confused:

Jag vill ju gärna veta säkert, och det enda jag hittar i TR är Mom 410:
För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara mer än 148 cm.

Jag tolkar det som att oavsett om jag licenserar min häst som stor häst redan från början, så kan hon mätas på tävling och förbjudas att starta. Eller finns det en annan tolkning? :confused:

Det står ju tydligt. Är hästen under 148 får den inte starta fälttävlan bland storhästar. Hur kan man tolka det annorlunda?

Det står ju tydligt. Är hästen under 148 får den inte starta fälttävlan bland storhästar. Hur kan man tolka det annorlunda?

Kanske så enkelt som att om hästen alltid haft hästlicens räknas den som över 148 cm, eftersom den aldrig blivit officiellt mätt. :crazy:

Är det dina personliga åsikter eller är det så i bestämmelserna?

Skall man vara riktigt petig så är hon ju egentligen en häst, men en häst som är under ponnymåttet. :angel:

Jag förstår inte riktigt vad du inte fattar. Stamtavla eller ras spelar ingen roll. Det är storleken som gör det.
Tydligt nog nu?
För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara mer än 148 cm.
Är det en ponny dvs under 148,1 får den inte starta bland hästar i fälttävlan.
Är den över så är den ingen ponny då är det en häst.

Står tydligt. Inga gissningar behövs.

Att man får starta i Dk vet vi också då vi i Gärds fått avvisa ponnyer flera ggr. Fast vi vet att det också slunkit igenom ponnyer från dk.

De

Kanske så enkelt som att om hästen alltid haft hästlicens räknas den som över 148 cm, eftersom den aldrig blivit officiellt mätt. :crazy:

Fast då borde det ju stå just så. "Har hästen mätintyg som visar under 148 får den inte starta." Det gör det inte. Sen kan man ju tycka vad man vill om det som står i TR...

Du kan tävla den som ungponny som 5 och 6 åring (4-årig ponny får ej gå fälttävlan) och sen chansa på att rida den bland hästar, men du skall då vara medveten om att du gör ett regelbrott om du vet att den inte kan bli över 148 cm ens i uppblåst tillstånd och med långa hovar:angel:

Om den är så liten att den inte ens kan skrämmas över ponnymått är nog risken ganska stor att nån förr eller senare kräver en kontrollmätning av din "häst" speciellt om du skulle lyckas vinna nån klass

Du kan tävla den som ungponny som 5 och 6 åring (4-årig ponny får ej gå fälttävlan) och sen chansa på att rida den bland hästar, men du skall då vara medveten om att du gör ett regelbrott om du vet att den inte kan bli över 148 cm ens i uppblåst tillstånd och med långa hovar:angel:

Om den är så liten att den inte ens kan skrämmas över ponnymått är nog risken ganska stor att nån förr eller senare kräver en kontrollmätning av din "häst" speciellt om du skulle lyckas vinna nån klass

:bow::bow::bow: Äntligen någon som VET vad som egentligen gäller. Men då får jag ge upp fälttävlan, för regelbrott tänker jag inte ge mig på. Det får bli några roliga starter med hästen som ungponny istället.

Inte ovanligt i Gärds då det rel ofta kommer danskar med ponnyer. De stoppas i/vid dressyren. :D
Off mätning har inte förekommit då ryttarna dragit sej tillbaka när de fått klargjort vad som gäller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 114
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 560
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka