Jag började rida stor häst på ridskolan som fjortonåring parallellt med att jag hade egna ponnyer hemma (en normalstor B-ponny och en maxad C). Det var skitkul och jag lärde mig hur mycket som helst på att rida stor häst med vuxna (och inte ponnyer med andra barn), men jag hade samma häst hela tiden och hon var i princip som min egna eftersom ingen annan ville rida på henne. Tävlade liten stor häst parallellt med C-ponnyn i flera år, och tyckte att jag mixade de bästa av världar.
Men. Jag hade aldrig velat vara utan ponnytiden helt. Det sociala har aldrig varit viktigt för mig, och jag har alltid trivts bättre i sällskap av vuxna/äldre än med jämngamla, än idag är det så. Jag är bara 1,57 och efter några år på stor häst så valde jag faktiskt att gå tillbaka till ponny. Köpte en ettårig new forest där mamman var maxad D-ponny, trodde hon skulle bli åt det större hållet, men hon stannade på 1,40. Dock grov och trollar bort mycket ben på ryttaren. Tävlar henne i dressyr mot stora hästar.
Det går att tävla ponny mot stora hästar. Däremot är skillnaden på hinder rätt märkbar om man går från att tävla C-ponny till att tävla stor häst, det var bland annat den skillnaden som helt fick mig att överge hoppningen. Är du och flickans pappa långa? Eftersom du tror att hon kommer växa 10 cm till? Jag var i princip färdigväxt vid tretton, och då var jag aldrig speciellt lång (dock korta föräldrar, så det fanns inte så mycket långt att vara likt).