Ponera att Business blir godkänd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 066

athena

Trådstartare
Om jag skulle betäckt mitt xx-sto med honom i fjol skulle årets föl ha varit tvunget att registrerats i SAAF och då blivit B-reggad pga för hög xx-andel.

Hur blir det nu om han blir godkänd i ASVH? Jag antar att jag fortfarande inte kan regga hos dem, där fölet ju skulle fått gröna papper, utan hänvisas till SAAF där den får "vita"?

Svår fråga, men har någon pejling på detta?

Puttar upp!

Jag är också nyfiken eftersom ox, xx och x ston får användas tillsammans med en godkänd halvblodshingst för att tillverka ett föl med gröna papper. Om Business blir godkänd så borde man ju få betäcka med honom på samma villkor som andra halvblodshingstar :confused:

Jag tror faktiskt han måste varit godkänd det året han betäckte. Så de som föds i år får du registrera som tidigare...

Visst är det så. I alla fall när det gäller halvblod. Ex. så har ju Cortez en årgång utan gröna papper - årgången som blev till det år han var tagen ur aveln - trots att han var godkänd året innan, och även blev återtagen i aveln året efter!

Vill bara instämma i att Magdalena har helt rätt.

Jag kollade upp det förra året efter som jag var hos Nisse med mitt fullblod! (som dock inte blev dräktig med honom).

Dräktig med Nisse?????
Förlåt, kunde inte låta bli. :smirk:

Tess

Ja han kallas Nisse, Business alltså ;)

Skulle XX fölen kunna deltaga i Breeders om den var betäckt med Nisse förra året??
För avkomman är ju "godkänd".
Fast kanske inte inom Asvh eller?

Men i framtiden (om han blir godkänd) kommer ett föl efter han och undan fullblod kunna registreras som halvblod alltså?

Så ett syskonpar kan bestå av en angloarab och ett halvblod?
Spännande..

Får man välja vart man vill regga sitt föl då?

Jag menar inte så. Mitt sto är inte dräktigt med honom i år, men om hon hade varit det skulle avkomman bara kunna reggas hos SAAF och då i B-registret. Så långt är jag helt med.

Grejen är ju bara det, att nästa år, om han nu blir gk för ASVH, kan avkomman _också_ bara reggas hos SAAF - i B-registret.

Tidigare var det så att man kunde regga anglos även i ASVH (jag har ett sto -00 som är reggad där med gröna papper. Hade hon legat hos SAAF hade hon fått vita). Numer får man inte regga dem där. Men de kommer ju att ha helt gk stam för gröna papper, och ändå inte få det hos SAAF!

Alltså, jag vet inte om ni hänger med på mitt resonemang. Hoppas det, annars får jag uttrycka mig bättre...

Nej, de får alltså inte reggas som halvblod. Men de har gk stam!

Breeders kan de inte gå eftersom han inte var ansluten i fjol.

Va?
Får de inte reggas som halvblod trots att stammen är godkänd?
Låter ju helt befängt!

Antar att det varit annorlunda om stoet varit halvblod?

Javisst får de reggas som halvblod om stoet är det. Det här är ett bekymmer som jag inte tror har stötts och blötts tillräckligt. Det finns ju redan nu hingstar som är gk för båda raserna, men fölen får endast reggas hos SAAF och kan då få sk B-registrering pga att de hamnar under 25 % av ngn av raserna.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 040
Senast: Freazer
·
Avel Nu har jag snurrat till det något alldeles, kan ni hjälpa mig? Jag vill betäcka med en i dk godkänd hingst men som inte är godkänd i...
Svar
15
· Visningar
2 235
Senast: simpan
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 600
Senast: axel
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10