Polska stammar

lizzie

Trådstartare
Nu har jag köpt mig en ny pålla, ett polsk halvblod (wielkopolski). Naturligtvis så undrar jag om det är någon här på Buke som har tillgång till polska stamböcker eller på något annat sätt har koll på polska stammar.

Mitt sto är f -98 e. Nikson u. Omerta (född -91)

Nikson är e. Niger (som är e. Nil) u. Filisia som är e. Flips

Omerta är e. Olten (som är e. Neryt XX) u. Dobrata som är e.Zagraj.

Om någon kan översäta från Polska så skulle jag gärna vilja veta vad "kara" är för färg, likaså "karoskara".

All info är av intresse :)

/Lizzie

Sv: Polska stammar

Hej !
Jag svarade dig i din förra tråd, tyvärr minns jag inte vilka uppgifter jag gav dig då så en del vet du redan.

Nil Kwlkp 3238 f.1979, Trakehner, Pinto (Tobiano), 166 cm e.Rewir u.Nimfa.
Nil är far till hingstarna Nord och Indian Boy (f.1987, Pinto (Tobiano) verksam i Tyskland).

Rewir f.1972, Pinto e.Nemrod xx (e.Aquino II xx u.Nutria xx ue.Turysta xx) u.Recesja f.1959, Pinto ue.Baron uu.Retina f.1954, Palomino uue.Cornelius II.
Rewir är far till hingsten Porfir.

Nimfa f.1970, Fux e.Czekan (e.Dziegiel xx u.Czeszka ue.Midas) u.Nysa f.1960 ue.Butylen f.1956, fux uu.Nyrra f.1953, Mbr uue.Pyrrhus.

Aquino II xx var far till Colombo 569 och morfar till Koncerz xx, int svår H och Judex xx. Alla tre hingstarna importerades till Sverige från Polen.

Neryt xx var f.1966 och 164 cm hög.

Tack för ditt svar! :bow:

Kommer ihåg att du svarade i min förra tråd som försvann i serverkraschen. Fick jag mer information i detta svaret, men så hade jag också mer info om pållans stamm nu.

/Lizzie

Du kanske kan hjälpa även mig med lite uppgifter om min underbara gammeltant som tyvärr inte finns längre men som jag försökte ta föl efter utan framgång..

Hon var e. Belfegor II kwlkp 1941 u. Rysa kwlkp 4387 ue. Borneo kwlkp 1956 uue. Grossvisier kwlkp 1142

Hon var märkt med ett halvt?! trakhener hjorthorn på höger flank.

Uppfödd av Stadina Koni, ett stadsstuteri eller?!

Förresten vad betyder "Pinto (Tobiano)"??

Går det att fram något om pållans stolinje?

/Lizzie

Görel skrev:
Här http://base.rustrakehner.ru/horse.php?screen=1&id=11944 hittar du fulla stammen på Nil.

Neryt finns här http://www.allbreedpedigree.com/neryt
(jag känner en häst som har honom till morfar)

Dobrata hittar jag här http://www.allbreedpedigree.com/dobrata , fast det är kanske du som lagt in henne?

Tobiano betyder att hästen är skäck.

Tack!
Dobrata har jag lagt in utifrån stammen i pållans pass. Har lagt upp min egen pålla också, Oktawia f.98.

/LIzzie

Görel skrev:
Har de så långa mödernelinjer i polska pass?

Nix ;) , pållan har ett EU-pass och det visar lika mycket av stammen som svenska pass, men jag hittade stam på allbreedpedigree som stämde med vad som finns efter Dakarta och kopplade på där.

Tror du man kan skriva till Polska avelsförbundet och få uppgifter om sin häst? Min pålla har fått i alla fall minst 1 föl, men vet inte när eller vad eller efter vem. Skulle vara kul att veta lite om ev. avkommer. För det borde väl registreras eftersom stoet är registretat, om nu de vill ha avkomman registrerad förstås.

/Lizzie

Ja det kan man!

Jag hade bara märkningen vid manken på min häst att gå efter och skickade de uppgifterna till polska hästavelsförbundet och fick svar både vad gäller stam, mankhöjd, färg och tecken (så det verkligen var rätt häst) vem som fött upp henne samt vem som sålt. Det var ändå rätt länge sedan den hästen kom till Sverige (1986 tror jag).

Vart hittar man adressen? Mitt sto har en polsk trakehnare till morfar, och även om jag vet en del om honom vill jag veta mer om hans föräldrars övriga avkommor.

Då förstår jag!

Tänkte att det inte var du som fyllt i den eftersom den var så lång...

grimman skrev:
Ja det kan man!

Jag hade bara märkningen vid manken på min häst att gå efter och skickade de uppgifterna till polska hästavelsförbundet och fick svar både vad gäller stam, mankhöjd, färg och tecken (så det verkligen var rätt häst) vem som fött upp henne samt vem som sålt. Det var ändå rätt länge sedan den hästen kom till Sverige (1986 tror jag).

Vad bra! I passet så står det ju vem som är uppfödare och de 2 nästkommande ägarna innan hon blev exporterad till Sverige. Funderar även på att skriva till dem för att få lite info om pållan. Kan ju också vara kul för uppfödaren att få reda på vart deras avkomma tagit vägen någonstans.

/Lizzie

Görel skrev:
Vart hittar man adressen? Mitt sto har en polsk trakehnare till morfar, och även om jag vet en del om honom vill jag veta mer om hans föräldrars övriga avkommor.

Jag har adressen hemma i pållans pass. Ska försöka komma ihåg PM:a dig i kväll.

/Lizzie

Wow och tack!

Vilken underbar läsning, härstamningar som går tillbaka till 1700-talet och bilder på bra många av de senare (från 1869).

Nu är jag ännu mer ledsen att jag inte fick någon avkomma efter henne :crazy:

Jag har en hingst efter Nil. Men är det någon annan här som har det? :)

Hej jag kommer från polen har bott i sverige i 3år nu jag har tillgång till polska stamtavlor kan järna hjälpa om ni har frågor.MVH Wiktoria

Hej!
jag har en polsk imp som heter Bino
han är född -01 Pol 009 61 10065 01
Skulle vilja veta vad det finns för info om han stam,

E: Novun
U: Bira

hans uppfödare heter Dariusz szpurek
och så står adress? :
m eller w: jgnacego buszy 11
63-910 niejska górka woj wielkopolskie?
Ras: polski koni szlachetry?

Han har enligt passet bara haft en ägare/samma som uppfödare

tacksam för all hjällp!!

Liknande trådar

D
Avel Hej! jag har skaffat mig en underbar:love: polsk import, undrar om det finns någon som är duktig på polska stammar och om det finns...
Svar
13
· Visningar
2 399
Senast: Görel
·
D
Avel skriver om den här tråden då den förra visst försvann! jag har precis köpt mig en häst men är värdelös på att hålla koll på stam och...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: diartistakasha
·
W
Avel Finns det någon som kan något om polska stamar??? Har fått ett sto från polen med full polsk stam känner ni igen några hästar...
Svar
7
· Visningar
2 283
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka