polska hingstar, halvblod

cili

Trådstartare
då bra polska hästar är rätt vanliga i sverige så borde det ju betyda att de även har bra hingstar där (med tanke på att svenskarna vill ha avkommorna), men vilka hingstar har de egentligen? några "kändisar"?
har skött ett polskt sto efter Alkad, är han populär? någon som har en bild på honom?

Sv: polska hingstar, halvblod

Jag tror tyvärr att anledningen till att polska hästar är relativt vanliga i Sverige beror på att de är billiga :(

Niferak, Neryt xx, Polonez xx är hingstar som jag träffat ättlingar till. Alkad har jag aldrig hört talas om.

Under 70-talet importerades två polska stjärnhingstar, Haakon och Colombo, till Sverige, men de gjorde inga större spår i aveln. Colombo är morfarsfar till Matador II, som jag tror är hans framgångsrikaste ättling.

Jag har ett själv ett sto vars morfar är polsk trakhenare. Hans morfar Hunnenkönig var stjärna i Polen, men han var född 1941, så det var ett tag sen...

Hej!

Jag har samma problem!
Min häst är från polen och jag skulle vilja vet mer om hans stamm.
jag har varit på polens avelssida, men det är svårt att hitta runt :(
Gör du några upptäckter får du gärna höra av dig!:laugh:

Har du kollat på www.allbreedpedigree.com ? om du vet vad hästen är för ras, typ thrakhener, så gå in på rasföreningens hemsida.
Alternativt att du ringer/mailar tidigare ägare eller uppfödare.

Det gjorde jag iallafall. lite enkel research så fick jag reda på 4olika ägare!

Fast den sidan är inte särskilt tillförlitlig. Jag har rättat mycket där genom åren!

Jag tror tyvärr att anledningen till att polska hästar är relativt vanliga i Sverige beror på att de är billiga :(

Niferak, Neryt xx, Polonez xx är hingstar som jag träffat ättlingar till. Alkad har jag aldrig hört talas om.

Under 70-talet importerades två polska stjärnhingstar, Haakon och Colombo, till Sverige, men de gjorde inga större spår i aveln. Colombo är morfarsfar till Matador II, som jag tror är hans framgångsrikaste ättling.

Jag har ett själv ett sto vars morfar är polsk trakhenare. Hans morfar Hunnenkönig var stjärna i Polen, men han var född 1941, så det var ett tag sen...

Neryt xx, vet något mer om honom? Vad har han gjort för avtryck i aveln, tävlades han?

Han är min pållas morfarsfar.

/Lizzie

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 338
Senast: Palermo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
920
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka