Polska halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Står i begrepp att köpa ett sto, polskt halvblod och är nyfiken på om någon känner till stammen lite närmare? Hon är e: Dido 29 (hann) - Polonez xx. Hon är född 1987.

Fux m stjärn, snopp, 4 vff, vit bukfläck. 172 cm hög!

Själv tävlade hon LA Dressyr med placering innan hon skadades och T-märktes vid unga år. Diagnos: kotledsinflammation. Enligt uppgift en förvärvad skada och därmed ej ärftligt.

Har fått ett föl (sto) i Sverige som jag känner till, numera stamboksfört och B-premierad '95.

Vad är det för stam egentligen och vad skulle kunna vara intressant att betäcka med nästa år?

Polonez xx är pappa till Piia Pantsus förra fälttävlansstjärna Cyna!

Om det är Dido e Direx u Libertas så är hans farfar Duell II e Duellant och kommer från den framgångsrika D-linjen :)

Finns det fler än en Dido 29 (hannoveranare)? :confused:

Jajustdet! Stoet skulle visst vara lite släkt med Piia Pantsus (förra?) fälttävlansstjärna, men jag visste inte vad hästen hette. Kul!

Så då är alltså stammen inte fy skam?

Jag har ingen aning om ifall det finns flera Dido. Jag kollade på Del Mar och där fanns det en, men alla polska hingstar finns ju inte där.

På pappret är stammen inte fy skam!

Vad kommer efter? Mitt stos morfar är från Polen så jag är kite nyfiken ;)

Hmmm, fick ju en kopia på förfrågan i Ridsport (2001) ang stammen på stoet, av ägaren. Du hade helt rätt ang Dido! Det är den hingsten du trodde. Dido har en avkomma, sonen Czad, som tävlat internationell hoppning med viss framgång.

Det står även att Polonez xx är e: Aquino II u: Putnia e: Pink Pearl. Och att Polonez blev pappa till många fälttävlanshästar, däribland PP's Cyna.

Det är allt jag vet! Men det låter ju lovande tycker jag.

Har du något tips eller idéer om hingstval nästa år? Hon är betäckt med Hamilton 904 (fälttävlan) i år och förhoppningsvis är hon dräktig. Jag köper henne i så fall konstaterat dräktig.

Tacksam för tips och idéer!

Polackerna har fött upp en hel del bra hästar...det är bara svenskarna som inte riktigt fattat det tror jag. ;)

Jag gissade med en gång vilken häst det var du menade på första inlägget. ;)

Ofta ädla hästar som kan passa till mkt...att välja hingst borde inte vara så begränsat.Om än om man tänker försäljningsmässigt...så väljer många hellre föl med en morfar som är mera känd för den svenska allmänheten.Stammen är bra...inget snack om det.Nackdelen är att folk inte vet hur bra den är bara. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka