Pollenallerisk häst, hjälp!

K

Klapp och Keldjur

Jag har en häst på jobbet, korsning shettis/minishettis, på 16 år som verkar lida av pollenallergi. På våren och sommaren har hon haft lite tufft att andas. Helt fräsch höst och vår. Veterinärer har tittat på henne massor med gånger under året och klurat på om det kan vara astma men kommit fram till att det inte är det. Nu i våras blev hon sämre än någonsin, fick svårt att svälja och började dregla jättemycket. Vi åkte in med henne och dom gick ner med kamera i luftvägarna för att kika. I svalget och halvvägs ner till lungorna var det REJÄLT svullet och det satt foderrester längs "väggarna". Hon röntgades för att se om det var cancer, men icke. Djursjukhuset hittade alltså ingen anledning till att det var så svullet. Jag tror på pollenallergi, eftersom hon är dålig när det finns pollen i luften. Har provat att ställa henne i en gräsfri hage ifall hon skulle vara känslig mot att äta gräs. Men så länge det växer i hagen bredvid blir hon dålig ända. Hon andas bättre på mornarna och när det har regnat. Men i alla fall, veterinärerna trodde inte riktigt på det och vi blev hemskickade med kortison i 3 veckor. Hon slutade dregla efter första dagen (hon fick en annan medicin när vi var inne med henne, minns inte vad den hette men jag tror det var den som fixade dreglandet). Jättebra, tänkte jag. Andra dagen var hon jättevarm i framhovarna med ökad puls i kotorna. Visade sig att fång är en vanlig biverkning :( . Vi fick sänka dosen på henne ett par gånger men andningen blev inte ett dugg bättre. Det som hände var att hon blev JÄTTESTEL i hela kroppen. Hon har vilat ett par veckor i följd förut men jag har aldrig sett en så stel häst. Hon rör sig helskumt. Klurar på om kortisonet kan ha gjort mer skada än nytta? Kan det göra ska på muskler eller leder eller nåt? Veterinärerna verkar vara så förälskade i kortison så dom hör liksom inte vad jag säger. Nu är i alla fall kortisonkuren avslutad och vi är tillbaka på ruta 1. Igen :( . Nu säger dom skjut hästen eller pumpa i henne mer kortison. Pest eller kolera... Är det någon som har liknande erfarenheter, jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig :crazy: . Örter kanske? Otroligt tacksam för svar
 
Sv: Pollenallerisk häst, hjälp!

Får man inte ett endaste litet råd?
 
Sv: Pollenallerisk häst, hjälp!

Tack för tråden!

Någon som har nåt att säga om kortison? Har jag vara haft en jäkla otur med ponnyn eller är det vanligt att dom blir dåliga av det?
 
Sv: Pollenallerisk häst, hjälp!

Var får du tag på örterna och vem rekommenderade dom?
 
Sv: Pollenallerisk häst, hjälp!

Man kan för allergitesta hästar: Tar ett blodprov och skickar till ett speciellt lab. De testar även för pollen. Inte speciellt dyrt.
Be att få det provet taget.
Det låter som din häst var så dålig att hon måste ha kortison. Det bästa är ju om hon kan få lokalbehandling med kortison vi inhalator. Så slipper du biverkningarna. Finns billiga enkla inhalatorer att köpa.
Örter tror jag definitivt inte hjälper i detta läge.
 
Sv: Pollenallerisk häst, hjälp!

Det verkar ju lite konstiga symptom för enbart allergi, då hon dräglar så mycket bland annat, stämmer ju inte direkt...
 
Sv: Pollenallerisk häst, hjälp!

Har köpt örterna av min veterinär, PM:a för namn och telnr om du är intresserad :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 667
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp