pollenallergi

E

elgur

hjälp...min 20-åriga islänning har börjat hosta så otäckt. en equiterapeut misstänkte förra våren att han fått pollenallergi. nu har det alltså kommit tillbaka, men mycket tidigare än förra året. har ngn erfarenhet eller råd att ge... provade en slags örtpellets från jeppagårdens örtabod förra året som jag ska beställa igen. veterinären får kolla honom när hon kommer för vacc. vad finns för alternativ inom veterinärmedicin..kortison kanske.
 
Sv: pollenallergi

Tycker det verkar lite väl tidigt (och kallt) för pollen, men det beror också på lite var i landet du bor. Visserligen finns det t.ex. träd som sprider pollen tidigt men jag själv som är allergisk märker ytterst sällan av det innan mitten av april. Det kan ju vara något annat som ger liknande symptom (t.ex. damm) eller en infektion. Vi hade en shettis som var allergisk mot gräspollen, mot detta fick han kortison men detta i sin tur gjorde att han fick fång (när det var som värst fick han sedan clarityn - men det blir ganska dyrt). Tycker du nog ska höra med veterinären. Annars finns örtprodukter som kan ges i förebyggande syfte och andra som kan ges för lindring.
 
Sv: pollenallergi

min mamma sa samma sak..lite tidigt för pollen. läste ngn stans att alm,al,ek bl.a kan börja tidigt. vi har alla goda förutsättningar mot damm...lösdrift, ensilage. han har fått en tuss hö varje dag för att ensilaget blir lite hårt för magen på han, kanske har vi fått en sämre bal denna gång.. nä, det blir veterinär på det här, tack ialla fall.
 
Sv: pollenallergi

Hörde på radion bara för någon dag sedan att pollenblomningen (eller vad det nu heter :crazy: ) kan sätta igång mycket tidigare i år än vad det brukar. De sa att minsta lilla temperaturskiftning mot det varmare hållet kan utlösa en pollenblomning.
 
Sv: pollenallergi

hm...intressant...det kanske inte är omöjligt att det är det som satt igång ändå då..
 
Sv: pollenallergi

Det är inte hosta pga dammigt hö eller dålig miljö i stallet? Även det kan påverka och även göra allergiska hästar sämre.

Här har vi en veterinär som är duktig på det här området, men det finns ju på fler ställen i alndet där ni kan få hjälp undersöka vad hästen reagerar emot.

Se dock till den får en dammfri mijlö och hösilage, det förbättrar situationen.
 
Sv: pollenallergi

våra hästar går på året runt lösdrift o äter ensilage, så det är så dammfritt det bara kan bli. har haft telefonkontakt med veterinär o ska få honom kollad, han har iallafall ingen feber o igår fick vi en helt hostfri skritt tur.... tacksamt...
 
Sv: pollenallergi

vad heter veterinären, jag bor på gränsen till östergötland...
 
Sv: pollenallergi

elgur skrev:
vad heter veterinären, jag bor på gränsen till östergötland...

Nu tror jag nog att vi bor ganska nära varandra. med hänvisning till tidigare inlägg så tror jag nog ändå att det är lite tidigt (det är ändå runt 15 grader kallt på nätterna). Men därmed inte sagt att det inte skulle kunna vara något pollen (men Ystad brukar vara ca 2-4 veckor tidigare än oss beträffande växtligheten). det jag skulle kunna tänka mig som ev. är aktuellt någon buske/träd som finns i närheten av din häst, det är för tidigt för att det ska bli "pollenmoln" som far omkring över större områden. Det skulle kanske kunna var hassel. Björk som nog ändå får räknas som den största "allergi-göraren" av träden är det för tidigt för i östergötland. det finns möjligheter att allergitesta även häst - men det vet nog veterinären mer om. Ang. veterinärkontakt så ska man väl egentligen inte göra reklam för någon enskild, men jag har haft god hjälp av distriktsveterinärerna i Borensberg. Ang. örtprodukter i förebyggande eller lindrande syfte (om det nu är pollenalergi) finner du t.ex. hos www.hippok9.nu.
 
Sv: pollenallergi

Min häst har kanske drabbats av pollenallergi och hans symptom började i mitten av mars. Det han får heter Atrax och är ett antihistamin preparat. Det finns alltså bra hjälp att få om man har turen att hitta en kunnig veterinär då det inte är så känt om vilka symptom och verkningar pollen ger på häst... Finns tydligen nu ett speciellt blodprov som man kan göra. Väntar ivrigt på resultat.
 
Sv: pollenallergi

Jag kan tipsa om vad jag gjorde med en foderhäst som vi hade och som hade pollenallergi:

Jag kokade bovete som jag gav honom vår och sommar då slutade han att hosta ganska snart och han höll sig bra och kunde träna och tävla. Innan vi fick honom var hans ägare redo att avliva honom för att han var så dålig. Bovete innehåller antihistamin.

Bovetegryn kan man köpa på hälsokostbutiker och jag kokade det i ganska mkt vatten så att det stod en bit över grynen, sen slog jag bort det första kokvattnet och hällde på nytt och kokade upp det igen. Jag läsate någon stans att man skulle göra så.

Jag gav honom ett par dl av det både morgon och kväll när det var säsong, första året gav jag det även höst och vinter för säkerhets skull.

Det är ju lätt och billigt att prova och det gav resultat snabbt vill jag minnas.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 726
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp