På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på det? Jag har googlat men hittar inget om pollenallergi som yttrar sig så utan enbart foderallergi. Varför jag funderar beror såklart på min lilla hund. Han har varit riktigt bra i magen sedan i vintras (när det äntligen frös) men nu rasade magen igen, han började kräkas igen, dålig i magen och ögonen rinner när vi har varit ute och han har varit i gräs och i skogen, på exakt samma ställen som jag känner av eländet mest. Jag såg inte sambandet först utan tänkte giardia igen men proverna kom tillbaka negativa och idag slog det mig att hans mage rasade samtidigt som min egen pollen och gräsallergi gjorde sig påmind. Han kliar sig inte, har inga problem med tassarna eller så och han går på ett hydrolyserat foder och det är ju just det här med ögonen som blir så tydligt. Det är precis som förra året, första bajsningen på promenaden är helt normal för att sedan bli lösare och lösare (alltså under samma promenad).
Han är utredd på längden och på tvären (ultraljud och gastroskopi) och han har skador på tarmen som veterinären ansåg berodde på den stress han utsattes för i sitt första hem. Även magsår konstaterades. Han fick först dubbel dos omeprazol en månad för att magsåret skulle läka och ordinationen från veterinären nu är, ge pro fibre, ge omeprazol vid behov, dvs. när han kräks och hydrolyserat foder vilket jag gör. Omeprazolen får bukt med kräkningarna men påverkar inte magen i övrigt, dvs. han är dålig i magen iallafall.
Veterinär kommer såklart kontaktas men jag hade gärna velat läsa på själv först, ta reda på mer. Han är pigg och glad och sig själv så det är inte så att han är akut dålig, då hade jag såklart inte suttit här och skrivit.
Han är utredd på längden och på tvären (ultraljud och gastroskopi) och han har skador på tarmen som veterinären ansåg berodde på den stress han utsattes för i sitt första hem. Även magsår konstaterades. Han fick först dubbel dos omeprazol en månad för att magsåret skulle läka och ordinationen från veterinären nu är, ge pro fibre, ge omeprazol vid behov, dvs. när han kräks och hydrolyserat foder vilket jag gör. Omeprazolen får bukt med kräkningarna men påverkar inte magen i övrigt, dvs. han är dålig i magen iallafall.
Veterinär kommer såklart kontaktas men jag hade gärna velat läsa på själv först, ta reda på mer. Han är pigg och glad och sig själv så det är inte så att han är akut dålig, då hade jag såklart inte suttit här och skrivit.