Polish Konik

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

någon som har en sådan här i Sverige?
är det någon som kan berätta mer om denna ras?
är det en barn ponny eller kan vuxna rida dom?

Jag har träffat ett par konik-hästar i Sverige och tycker att de är urläckra!

Har ridit en konik, han var 133 cm men viktbärande. Tror att de flesta är viktbärande trots sin storlek, de är byggda som en islandshäst ungefär.

Koniken har ganska mycket ursprungshäst i sig; de är självständiga och många är lite på sin vakt av naturen. De är ganska envisa, typiskt ponnys... Jag tycker inte att de jag träffat har varit lämpliga barnponnys, de har krävt en kunnig person för att fungera bra.
De är alltid musblacka och ska ha konvext huvud. Lite fulsöta...

Håller med Knyttet om hur Koniken är som häst.
Fast det fanns en Konik i Stockholm under 70-talet som var jätteduktig i dressyr.
Hon som ägde och tävlade ponnyn heter Hanchen Ressle.
Hon tävlar numera svår dressyr på stor häst.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: Ketrawzc
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 563
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar