Polisens miljöträning

Rugge

Trådstartare
Jag har precis anmält mig och pållen till polisens miljötränings!
Kan gått behövas då han är så förbannat tittig ute :)
Innan jag började rida honom, är han i princip endast riden i ridhus, utebanor och tävlingsbanorna.

Detta har medfört att han inte alls är van vid att komma ut i det "fria".

Någon som varit med på sådana träningar och vill berätta lite om era erfarenheter och om ni haft nytta av dem efteråt?
 
Sv: Polisens miljöträning

Det hade min medryttarhäst verkligen behövt! Var/hur har du anmält dig till det? Låter jättespännande :D
 
Sv: Polisens miljöträning

När du rider ut så är du hästens flock. Om hästen ser något som den tycker är farligt så tittar den på saken och varnar dej om han tycker det ser farligt ut. Då tar du bara lugnt och tittar mot hans håll och sen rakt fram och fortsätter rida. Hästen känner att du har kollat av "det farliga" och du har godkänt det. Detta är en instikt för att varna sin flock för farliga saker som kan hota flocken. Allltså inget konstigt i deras värld. Du stressar inte upp dej och det känner hästen och då litar den på det. När du gjort så några gånger så brukar de flesta sluta att titta runt. Du har fått spannings rollen i flocken :O)

Självklart är polisträningen perfekt att gå på... Allt sånt gör bara er säkrare. Det viktigaste är att du måste vara helt lugn när du kollar mot det som hästen varnar för :O)
 
Sv: Polisens miljöträning

När du rider ut så är du hästens flock. Om hästen ser något som den tycker är farligt så tittar den på saken och varnar dej om han tycker det ser farligt ut. Då tar du bara lugnt och tittar mot hans håll och sen rakt fram och fortsätter rida. Hästen känner att du har kollat av "det farliga" och du har godkänt det. Detta är en instikt för att varna sin flock för farliga saker som kan hota flocken. Allltså inget konstigt i deras värld. Du stressar inte upp dej och det känner hästen och då litar den på det. När du gjort så några gånger så brukar de flesta sluta att titta runt. Du har fått spannings rollen i flocken :O)

Självklart är polisträningen perfekt att gå på... Allt sånt gör bara er säkrare. Det viktigaste är att du måste vara helt lugn när du kollar mot det som hästen varnar för :O)


Tänlk om det var så det funkade i praktiken med;)

Nu vet vi ju att hästar bara kan snurra runt på 1 sekund och vi hinner inte ens reagera.
Men visst i de fall hästen bara tittar åt ett håll frustar lite så kan du som ryttare titta lugnt åt de håller sucka lite och sedan titta rakt fram igen och ridaa vidare om du har tur=)

Klart denna kurs är super säkerhet före allt=)
 
Sv: Polisens miljöträning

Tänlk om det var så det funkade i praktiken med;)

Nu vet vi ju att hästar bara kan snurra runt på 1 sekund och vi hinner inte ens reagera.
Men visst i de fall hästen bara tittar åt ett håll frustar lite så kan du som ryttare titta lugnt åt de håller sucka lite och sedan titta rakt fram igen och ridaa vidare om du har tur=)

Klart denna kurs är super säkerhet före allt=)

Men det är faktiskt så det fungerar lite, och man måste lära sig att hela tiden förutse vad hästen ska göra, hur man rider hästen är också en viktig detalj när det kommer till att kunna parrera hästen och förhindra tvärvändningar.

Och jag tror man måste komma ihåg att situationen hemma inte behöver förändras för att man har gått en sån kurs. Det är ryttaren som måste förändra sitt tankesätt och ridning för att det ska hjälpa mot hästens tittighet. Det är jättebra att gå en sån kurs och lära sig att parrera hästen och kunna få hästen dit man vill.
 
Sv: Polisens miljöträning

Håller med. Det är bra träning (och ofta väldigt roligt :)) - men det är ingen magisk lösning för sprättiga hästar. Att den fixar att sparka på pilatesboll i en manege/paddock, betyder inte att den kommer vara stencool ute i skogen sedan. De farliga löven och igelkottarna är fortfarande kvar. ;)

Det är ryttaren som måste vara cool, inte rycka tag i tygel, inte få hjärtklappning - lugn ryttare ger lugn häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp