Polars pulsmätare Cs 600

Sv: Polars pulsmätare Cs 600

Jag har faktiskt skrivit en recension på Ponnytrav Ifokus om den...

Jag trycker in den här oredigerad även om den är väldigt enkelt skriven och slutsvängen för ponnyfolket kanske inte riktigt passar för "oss". Jag BLIR frustrerad när den inte funkar, men nu har jag TVÅ bälten och då vore det ju sjutton om jag inte fick ett att funka. :D

Jag ÄLSKAR min mätare och tycker den är värd varenda spänn trots strul (jag hade den utan bälte i stället för klockan i kvalet och efteråt kan jag ju tacka gudarna för det, med ett stoppur i handen är jag inte säker på att jag lyckats hålla fast i handstropparna)

Polar CS600 – Sladdlös pulsdator

Polars senaste produkt är en pulsdator med medföljande program som man kan använda för att analysera träningsdata och planera träningar i datorn.

Den består av ett bälte med en sändare på som man sätter på hästen, en hastighetsmätare som man monterar på vagnen och en datordel som man också fäster på vagnen eller på sig själv (med hållare som man kan köpa till).

Den har funnits på marknaden sen juli 2007 och jag köpte mitt exemplar när det kom.

Positivt är att man har exakt koll på hur fort man kör och hur hästens puls ligger under hela arbetspasset. Det är också intressant att se hur en unghäst utvecklas och man kan anpassa träningen efter deras kapacitet för dagen.

Man kan gå in i efterhand och titta på varje meter man kört av passet och jämföra dem mot liknande träningar eller mot vilken träning som helst om man skulle vilja det.

Speciellt bra tycker jag att den är för unghästar och hästar som är så pass heta att det är knepigt att hantera en klocka samtidigt eller hålla koll på en cykeldator som ofta brukar vara monterad på sidan av vagnen pga alla sladdar. Just att det inte finns några sladdar är jättebra.

Men man ska vara medveten om att det är EN hastighetsmätare som hänger med, jag köpte raskt till två extra så att jag kunde utrusta alla träningsvagnarna då jag inte använder samma vagn hela tiden.

Kommunikationen med datorn sköts med IR-kommunikation så det behövs en IR-adapter för det, den behöver man inte köpa från Polar om man inte vill. Jag sökte på nätet och hittade en prisvärd.

Sändarbältet är mycket känsligt och måste skötas extremt noga, mitt började krångla under vintern vilket jag trodde berodde på att mina hästar hade mera päls, det spelade inte nån roll hur mycket kontaktgel jag använde. När våren kom och pälsen försvann visade det sig att det var bältets elektroder som gett upp. Jag fick ett nytt bälte men valde att köpa till ytterligare ett då jag inte tycker de fungerar riktigt fullt ut när de är blöta och insvettade efter ett pass.
Jag har även fått byta den hastighetsmätare som följde med, plus att jag lyckats bryta av en av piggarna som håller fast datorn i hållaren när man kör på grund av att jag placerat den så att jag kan se den och var lite ovarsam med tömmen.

Servicen har dock varit otroligt bra vid varje tillfälle jag haft utrustningen inlämnad och grejerna har kommit tillbaka med vändande post.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är mycket nöjd med min CS600 då den när den fungerar är helt suverän men man ska fundera över sitt behov innan man handlar den då det är rätt mycket pengar det handlar om.

Senast ändrad:

oki, tackar..

Har just varit o inhandlat en..köpte ett armband till....
Så nu ska det läsas in :bump:

Vart köper man en IR adapter ? eller kan det finnas en sån i datorn tro ?

Naaaafffffaaaaaaaa !!!!!!!!!

Gah, jag hade ju en tråd här för rätt så exakt ett år sen där sånt avhandlades. Jag undrar varför den försvann?

Jag kan inte tänka mig att Ameo dumpat den??? Så ond kan hon knappast vara...

Jag shoppade min på C*** O****** som var det billigaste alternativet då. pollars egna kostade dubbelt så mycket.

Jag har även googlat på tillbehören när jag köpte till extra hastighetsmätare och det slutade med att jag köpte två från Tyskland :)

Det slutar förmodligen med att du har den på vagnen ändå, det är svårare att läsa av den om man har den på arnmen. Det är lättare att trycka mellantider också om du har den på vagnen!

eller om man jar den som "klocka"....jag köpte min på våran shop, kanske blir enklare om det blir nåt krångel..ska bli spännande för jag har tänkt ha den när jag kör fort i tryckvagnen....

Jag har funderat på det med men skulle vilja ha nåt "hölje" med snodd i eftersom den är så attans liten... :D

Ett tips, min var i default-läge inställd på att logga var 5:e sekund, det är svårt att få ut nåt av träningarna då så jag ställde om min att logga varje sekund i stället. Då räcker den iofs "bara" till ca 5 h täning innan den måste tankas ur men det räcker gott och väl för mig.

Hmm, det är ju så myclet att lära sig så jag blir alldeles rådvill...vadå default? Vad är det ? Och hur tankar man ur ?

Default = grundinställning. Det står i manualen någonstans hur man ändrar loggningsfrekvensen.

Och för att tanka ur den in i datorn måste du ha en IR-adapter.

Sen är det bara att köra på :idea: Jag har inte lärt mig massor om programmet då jag avskyr att läsa manualer men jag kan så pass att jag klarar mig!

Det är när du har värdena i datorn som du kommer att ha tillgång till att jämföra träningar och se exakt hur fort du kört och med vilken pulsfrekvens under hela passet!

jag hade ju inte pulsbältet på i kvalet, men jag körde 22-tempo i provstarten och sen har jag koll på hur fort det gick varje sekund av själva "loppet".

måste man ha en adapter ? Jag tror att jag har IR i datorn nämligen

Jag vet inte om det är MIN adapter men "IR-källorna" måste vara väldigt nära varann. Det lilla fönstret på vänstersidan måste vara max 1 cm från adaptern för att det ska funka.

Men det där är inte riktigt min grej, kolla om du har men visst borde du ha en medföljande adapter i så fall.

Nu blir det tyvärr lite datasnack men det handlar ju fortfarande om pulsmätaren.

Själv trodde jag att IR inte klarar samma avstånd som Bluetooth och att det var DET som var skillnaden.
Men det kanske någon mer kunnig kan upplysa mig om?

På de flesta bärbara datorer finns det IR-portar, en blank plastbit på ena sidan.
Klockans IR-port måste i princip ligga alldeles inpå datorns IR-port. Det är bara att ställa in klockan på Connect så kommer din dator känna av den om IR-porten är korrekt installerad.
Ghost: Bluetooth lång räckvidd, snabbare överföring. IR kort räckvidd, lite långsammare överföring

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi är ute på landet, utan tillgång till zoo-butik eller leverans från nätet hit. Vi använder vanligtvis Everclean lavendel till vår...
Svar
18
· Visningar
1 168
Senast: Puffindog
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat