Pojkar med klänning?

dressyrtant

Trådstartare
Som spinoff på tråden om pojkar med långt hår, så tar jag upp denhär frågan.
Helt enkelt: Får era pojkar ha klänning om de vill ha det?
Följdfråga: Är svaret olika beroende på ålder?
Och en följdfråga till: Är svaret olika beroende på i vilka sammanhang pojken vill ha klänning?
 
Sv: Pojkar med klänning?

Jag har inte pluppat nån unge än, men i dagsläget skulle jag säga nej. Inte vid något tillfälle. För att det känns fel för mej. Men jag är emot könsutslätningen över huvud taget.
 
Sv: Pojkar med klänning?

Kort och gott ja, och jag kan inte komma på ågot tillfälle där en pojke inte skulle få ha klänning.

Debatten är ju väldigt delad här, och till viss del handlar det ju om acceptans i samhället.

Jag kan dra paraleller till när jag jobbade med barn med autism och asperger. En av barnen ville alltid kramas, och det är ju gulligt när barnet är litet , men det är inte gulligt längre när en 16årig kille kramar vilt främmande människor på stan. Var drar man gränsen för vad som är socialt acceptabelt?
 
Sv: Pojkar med klänning?

Helt enkelt: Får era pojkar ha klänning om de vill ha det?
Följdfråga: Är svaret olika beroende på ålder?
Och en följdfråga till: Är svaret olika beroende på i vilka sammanhang pojken vill ha klänning?

Min son ville det vid några tillfällen i dagisåldern, och det fick han.

Hade han velat det nu, i slutet av tonåren, så räknar jag kallt med att han vet vad han gör.

Svaret är alltså ja, oavsett ålder, men jag motiverar nog mitt ja lite olika beroende av barnets ålder. Sammanhang är samma sak, så sett: vid vissa sammanhang kanske jag skulle förklara att klänning verkligen inte är vad som förväntas, men iofs ändå säga ja. (Vid närmare eftertanke tror jag att jag skulle säga nej om det gällde en begravning.)

Tillägg: Jag känner flera män som på sommaren gärna bär hantverkskilt. Fick lust att visa detta utmärkta plagg i sammanhanget: http://web.telia.com/~u31532661/kilten/indexkilten.htm Den är även poppis bland sonens killkompisar.
 
Senast ändrad:
Sv: Pojkar med klänning?

Svaret är alltså ja, oavsett ålder, men jag motiverar nog mitt ja lite olika beroende av barnets ålder. Sammanhang är samma sak, så sett: vid vissa sammanhang kanske jag skulle förklara att klänning verkligen inte är vad som förväntas, men iofs ändå säga ja. (Vid närmare eftertanke tror jag att jag skulle säga nej om det gällde en begravning.)
Jag är nog mycket på samma linje här.
Båda mina söner har haft klänningsperiod när de har varit kring 3 år gamla. Båda har fått ha klänning när de har velat.
Men jag tror också att till begravning hade jag nog förespråkat nåt annat än klänning. :)
Tillägg: Jag känner flera män som på sommaren gärna bär hantverkskilt. Fick lust att visa detta utmärkta plagg i sammanhanget: http://web.telia.com/~u31532661/kilten/indexkilten.htm Den är även poppis bland sonens killkompisar.
Den har jag hört om förut, och också sett den sidan du länkade till! :idea:
Mycket bra uppfinning!!! :bow:
 
Sv: Pojkar med klänning?

Som spinoff på tråden om pojkar med långt hår, så tar jag upp denhär frågan.
Helt enkelt: Får era pojkar ha klänning om de vill ha det?
Följdfråga: Är svaret olika beroende på ålder?
Och en följdfråga till: Är svaret olika beroende på i vilka sammanhang pojken vill ha klänning?

Ja, absolut. Oavsett ålder. Han får ha klänning om han vill i de sammanhang som det passar att man (även jag eller dottern) har klänning.

MEN; jag vet ju att jag själv har redan dragit en gräns. Jag har aldrig köpt en klänning åt honom. Och det för att jag inte vet om jag skulle göra det för att experimentera med honom eller för att bara helt neutralt ge honom alla alternativt. Dessutom skulle omgivningen (vänner, svärisarna) tycka att jag var helt dum i huvudet om jag gjorde det (jag är redan stämplad som rabiat feminist i vissa sammanhang) och jag är väl lite mesig....

Han har dockor men vägrar rosa kläder då jag köp det. Nu plötsligt är hans favoritfärg rosa, så nu ska jag testa igen.
 
Sv: Pojkar med klänning?

Min son, snart 16, har haft kjol till skolan vid två tillfällen, båda "Crazy day". Med peruk, smink och hela kitet. Djärvt av en tonåring, och han var verkligen söt:love: Annars har han nog mest fått stå ut när storasystrarna klätt ut honom, han är ju minst, och har fått tåla lite av varje:angel: Mao, han har aldrig velat ha kjol vid vanliga vardagliga tillfällen, ens som liten.
Om han skulle det, tja, varför inte?
Maken går förresten gärna i sarong på sommaren, luftar så skönt, säger han. Kanske skulle köpa den där arbetskilten till honom...
 
Sv: Pojkar med klänning?

Jag har inte pluppat nån unge än, men i dagsläget skulle jag säga nej. Inte vid något tillfälle. För att det känns fel för mej. Men jag är emot könsutslätningen över huvud taget.

... Och jag måste förstås fråga: sitter manlighet/kvinnlighet i kläderna? :confused:
 
Sv: Pojkar med klänning?

Det handlar inte om könsutslätning.

Det handlar om att en människa fritt ska få välja för sin egen skull.
 
Sv: Pojkar med klänning?

Absolut! Min son har haft det, även baddräkt en sommar och klätt sig som After Dark på en mim-festival i plugget :banana:

Det finns en underbar film "Bruno" (gammal) om en kille i klännig.

Jag räknar oxå med att min son vet vad han vill och gör om han väljer klänning nu, som tonåring. Det är hans eget val och jag älskar och stöttar honom :love: Manlighet sitter inte i kläder, tycker jag

Skulle tycka det vore MKT värre om han visade rasist-tendenser :mad:
 
Sv: Pojkar med klänning?

Javisst. Min son har haft en princessperiod och fått ha klänningar och diadem och allsköns vackra utstyrslar. Varför inte ?

Då var han i förskoleåldern.

Nu är han 11 och har inte någon vilja alls att ha klänning, tror jag, skulle han vilja så har han två tonårstjejers garderober attt välja och vraka ur (antaligen under stor tandagnisslan från systrarna dock).
 
Sv: Pojkar med klänning?

Jag har inte fött ännu. Men mitt MÅL är att klara av att låta vår (eventuella) son att ha klänning. Närhelst han vill och i vilken ålder som helst. Det här är en sån sak där jag förmodligen kommer ha svårt att vara helt "fördomsfri". Min målsättning är dock att när/om frågan kommer kunna försöka ta det naturligt och bara låta honom ha det han vill ha på sig.
 
Sv: Pojkar med klänning?

MEN; jag vet ju att jag själv har redan dragit en gräns. Jag har aldrig köpt en klänning åt honom. Och det för att jag inte vet om jag skulle göra det för att experimentera med honom eller för att bara helt neutralt ge honom alla alternativt. Dessutom skulle omgivningen (vänner, svärisarna) tycka att jag var helt dum i huvudet om jag gjorde det (jag är redan stämplad som rabiat feminist i vissa sammanhang) och jag är väl lite mesig....

Känner igen det där.. :crazy: jag bollade tanken med sambon här i veckan; att faktiskt köpa en klänning redan nu innan barnet är fött och oavsett kön faktiskt ta på den en klänning. Det mest glädjande när jag tar upp sånt med honom är att han förstår precis hur jag tänker och både han och jag är som "tokiga" på alla i omgivningen som hela tiden påpekar att
"ja, det är ju svårt att inreda rummet när ni inte vet vad det är för kön".
" Ja, ni vill väl inte köpa en rosa vagn nu innan, eftersom ni inte vet vad det blir"
osv osv.
 
Sv: Pojkar med klänning?

Min sambo har faktiskt en sån kilt! Han är byggjobbare/betongare/lantarbetare. Men han får en hel del kommentarer.

Till ursprungsfrågan; jag skulle aldrig säja att mina barn inte fick göra vad de ville med sitt utseende så länge det inte är farligt för dem. Vad gäller kläder vill jag också ha lite funktionalitet i det hela. Dvs är det kallt har man kläder för det, är det finmiddag ser man lite shcysst ut osv.

Min 11-årige son har hål i örat och vill ta ett till (minst), han har i perioder haft rätt långt hår, han har traskat till skolan i nagellack m.m. Min 13-åriga dotter har under långa perioder absolut inte kunnat tänka sig klänning. Min fyraåring tar gärna på sig färgglada kläder i minst fyra olika mönster. Osv...

Det jag däremot inte gör/har gjort är att köpa t ex klänning till sonen (nu har det ju funnits hemma eftersom han har systrar) eller liknande, men han har heller aldrig frågat efter någon.
 
Sv: Pojkar med klänning?

Klänning är ett opraktiskt plagg på barn som inte kan gå. Tunikor däremot funkar bra. Titta tex på www.luckywang.com sååå fina.

till ts: jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra. Jag gillar inte klänningar överhuvudtaget. Kimonos och tunikor och långa t-tröjor är vad dottern har och skulle jag ha en son skulle han få ha det samma. Nu är ju dock min dotter så liten att hon inte har några synpunkter på kläder ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Pojkar med klänning?

På den frågan faler jag tyvärr. Nej min son får inte gå ut i flickklänning. Hemma är det OK det har han haft. Till dagis nej inga klänningar, inga poliströjor eller spindelmannen dräkter heller för den delen. När vi går bort så gäller klädsel som passar för tillfället. Skule han vilja gå i känning när han är 14-15 år är det helt ok. Kilt och fotsid klädnad, sarong eller herr kjol är alltid OK. vill han ha rosa klänning får han ha det hemma. Det är egentligen lite intressant det där med klänning på pojkar, min morfar hadde klänning med spets på släktfoto när han var runt två år. Alla barn bar klänning tills de var blöjfria när han var liten. Och det är inte utan anledning att stjärngossar bär lucialinne. Tänk vad modet förändras. Men tyvärr så faller jag på den punkten, jag är nog inte riktigt j'ämställd i alla fall. min dotter har döskallesandaler och min son har rosa tröjor och skjortor men nej ingen klänning på pojkar.
Varför? jo jag är nog lite fördomsfull i alla fall jag vill inte att han ska bli retad.
 
Sv: Pojkar med klänning?

... Och jag måste förstås fråga: sitter manlighet/kvinnlighet i kläderna? :confused:

Ja det gör det väl lite skulle jag påstå. Känner mig själv mer kvinnlig i mina egna kläder än om jag skulle sätta på mig sambons. Tror inte många män skulle känna sig speciellt manliga i klänning heller.
 
Sv: Pojkar med klänning?

Som spinoff på tråden om pojkar med långt hår, så tar jag upp denhär frågan.
Helt enkelt: Får era pojkar ha klänning om de vill ha det?
Följdfråga: Är svaret olika beroende på ålder?
Och en följdfråga till: Är svaret olika beroende på i vilka sammanhang pojken vill ha klänning?


Den där frågan skulle vara intressant att ställa till lika många män som kvinnor.
Samtidigt kan man ställa frågan om det skulle vara ok att sonen kläddes i rosa.

Jag är otroligt bombsäker på att det skulle vara mkt stor skillnad i svaren från det manliga blocket kontra det kvinnliga.
 
Sv: Pojkar med klänning?

i alla fall jag vill inte att han ska bli retad.

Det var min första tanke med. Att barn kan vara ruskigt elaka mot varann och jag inte skulle vilja att han blir retad. När han blivit så pass stor att han själv kan stå upp emot eventuella elaka kommentarer så visst varför inte. Men som någon skrivit innan så skulle jag nog inte gå och köpa en klänning till en son.

Nu har ju jag en dotter och jag kommer inte tvinga på henne klänning om hon inte vill. Är hon mer sugen på en spindelmannendräkt så får hon det. Men samma där, inte på dagis och inte i skolan.
 
Sv: Pojkar med klänning?

Jag är otroligt bombsäker på att det skulle vara mkt stor skillnad i svaren från det manliga blocket kontra det kvinnliga.
Med visst utrymme för individuella avvikelser. :smirk:

Jag skulle köpa mössor och vantar till mina två små. En flicka och en pojke.
Färgvarienterna var fantstiskt bristfälliga och jag ville köpa olika färger så det är lätt för mig att skilja på deras kläder.
För själva kan de skilja på dem, men det skulle bli krig om jag tog fel.
Hur gör man då? Köper en blå mössa till flickan och en rosa till pojken?
De kommer garanterat byta själva, för det är överallt så att de har omedvetet placerats in i normerna vad gäller färger.
Däremot så kommer jag att försöka få dem att välja själv.
Fast nu var inte de med så de själva kunde välja färger.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 429
Senast: orkide
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
431
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 087
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 427
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp