Poängskala vid premiering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lime
  • Startdatum Startdatum
L

lime

Var som jag skrev tidigare på premiering med vårt sto (en svensk ridponny). Har aldrig varit på premiering förr så det blev en ny (och lite nervös upplevelse, för mej alltså, hästen var sitt vanliga kolugna jag). Vad ska nu mitt sto ha för poäng för att hon skall ha något värde att avla på över huvudtaget. Vi har henne inte i första hand till avel utan ska mest ha henne som ridhäst, men det vore kul att veta vad som räknas som "värdelöst" och vad som är ganska bra. Att alla vill över 40p och få guld det vet jag med sedan då? där hamnar ju inte så många.

Sv: Poängskala vid premiering

Allt över 38p brukar betecknas som klass I, vilket torde vara helt "okej" att avla på exteriörmässigt. Sedan får man ju se till stoet som helhet. Har du ett sto som går mycket höga klasser på tävlingsbanan men sedan får 36p på premiering kan ju de exteriöra svagheterna kanske vägas upp av prestationen.

//Kristin

Jag hade ett sto som fick 36 på premiering. Men hon lämmnade kanon avkommor.

Jag tycker att man ska se på sitt sto med kritiska ögon, hurvida den har 40 p eller ej spelar inte så stor roll. Man ska vara kritiskt och välja vad som passar stoet inte vad som passar ägarens öga.
Jag har ett sto som fick 77778 sin enda gång hon visades, hon har 2 föl bägge guldbelönade. Själv är hon helt otrolig prestationsmässigt tävlat SM i dressyr, men det är inte det avgörande utan hon har "det" och tydligen lämnar hon "det" till sina avkommor som blir mycket bra.
Ston som hingstar är det en sak som gäller, om dom inte lämnar bra avkommor spelar det ingen roll hur bra dom är själva dom kan hoppa hus själva det spelar ingen roll, det enda som betyder något i slut ändan är vad deras avkommor kan prestera.....

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 542
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka