Pneumokockvaccination

Lupin

Trådstartare
Hur ställer ni er till det? Det ska tydligen införas i det allmänna vaccinationsprogrammet och vi funderar på att vaccinera lillkillen. Han fyller 2 i april och tillhör varken någon riskgrupp eller har varit speciellt krasslig av sig rent allmänt. Men man blir ju orolig när man läser om allt vad en pneumokockinfektion kan ställa till med. Vi tar gärna kostnaden för att vaccinera om det innebär något positivt. Vågar man chansa och låta bli att vaccinera mot pneumokocker? Eller är riskerna överdrivna i media? Finns det kanske t.o.m. nackdelar med en vaccination?
 
Sv: Pneumokockvaccination

Jag pratade med min BVC-sköterska och hon tyckte man skulle vaccinera, men sa att vi kunde vänta för att se om barn som föddes före 2008 (de så föds i år kommer troligtvis kommer att få vaccinationen gratis) skulle få sprutan subtionerad (stavning?). Hon påpekade också att sprutan inte gav skydd mot alla pneumokocker, utan bara de vanligaste. Det fanns tydligen ca sjuttio olika varianter och sprutan gav bara skydd emot ett tiotal om jag minns rätt.
 
Sv: Pneumokockvaccination

Det finns redan med i vissa landsting, jag kommer låta vaccinera Rasmus, det kostar 140:- här i uppsala län.
 
Sv: Pneumokockvaccination

Jag har beställt vaccin till Oliver, tycker inte det är värt risken o låta bli!
 
Sv: Pneumokockvaccination

Jag pratade med min BVC-sköterska och hon tyckte man skulle vaccinera, men sa att vi kunde vänta för att se om barn som föddes före 2008 (de så föds i år kommer troligtvis kommer att få vaccinationen gratis) skulle få sprutan subtionerad (stavning?). Hon påpekade också att sprutan inte gav skydd mot alla pneumokocker, utan bara de vanligaste. Det fanns tydligen ca sjuttio olika varianter och sprutan gav bara skydd emot ett tiotal om jag minns rätt.

Tack för infon ang varianter och skyddet. Ett visst skydd kanske är bättre än inget skydd alls? (Det stavas subventionerad). Jag har sagt ifrån till läkaren att vi vill vaccinera, nu väntar vi bara på att sonen ska bli fri från värsta förkylningen. :)

Det finns redan med i vissa landsting, jag kommer låta vaccinera Rasmus, det kostar 140:- här i uppsala län.

Jo, jag vet. Har för mig att det är Stockholm som är föregångare i den här frågan? Här kostar det runt 1500 kr att vaccinera privat har jag hört.

Jag har beställt vaccin till Oliver, tycker inte det är värt risken o låta bli!

Vad får du betala, vet du det?
 
Sv: Pneumokockvaccination

Jo, jag vet. Har för mig att det är Stockholm som är föregångare i den här frågan? Här kostar det runt 1500 kr att vaccinera privat har jag hört.

Är det säkert, var min mamma som informerade mig om pneumokock. Hon bor i sthlms landsting och jobbar på skolan ;) Vad dyrt det var hos er. Jag frågade på BVC på 3mån kontrollen och de tog 140:-
 
Sv: Pneumokockvaccination

Vi har valt att vaccinera vår dotter född i början av 2007, detta eftersom det här i Stockholm ingår i vaccinationsprogrammet för de som är födda från juni (eller om det var juli) 2007 (om någon bestämt att alla barn ska få detta så vill vi ge vår dotter samma skydd).

Vi kan inte göra det annat än privat och det kostar 670 kr/gång. 3 Sprutor är det när man börjar under första året.
 
Sv: Pneumokockvaccination

KL

Vi har vaccinerat vår kille. Här i Stockholm íngår det för alla som är födda efter 1 juli 07, för oss som har barn som är födda tidigare kostar det 1400 kr för.
 
Sv: Pneumokockvaccination

Vet tyvärr inte exakt vad jag kommer betala för det då vi känner en som jobbar på vaccinationscentralen o hon tar hem det år oss... Hoppas på "kompispris" men vet andra som fått betala runt 1500:-
 
Sv: Pneumokockvaccination

Är det säkert, var min mamma som informerade mig om pneumokock. Hon bor i sthlms landsting och jobbar på skolan ;) Vad dyrt det var hos er. Jag frågade på BVC på 3mån kontrollen och de tog 140:-

Jag vet inte hundra, den enda uppgiften jag har ang kostnaden här hos oss är från mamman till sambons son (vår sons storebror). Enligt henne kostade det ca 1500 kr när hon vaccinerade "storebror" på en privat klinik i höstas.
 
Sv: Pneumokockvaccination

Vi har valt att vaccinera vår dotter född i början av 2007, detta eftersom det här i Stockholm ingår i vaccinationsprogrammet för de som är födda från juni (eller om det var juli) 2007 (om någon bestämt att alla barn ska få detta så vill vi ge vår dotter samma skydd).

Vi kan inte göra det annat än privat och det kostar 670 kr/gång. 3 Sprutor är det när man börjar under första året.

Vi har vaccinerat vår kille. Här i Stockholm íngår det för alla som är födda efter 1 juli 07, för oss som har barn som är födda tidigare kostar det 1400 kr för.

Vet tyvärr inte exakt vad jag kommer betala för det då vi känner en som jobbar på vaccinationscentralen o hon tar hem det år oss... Hoppas på "kompispris" men vet andra som fått betala runt 1500:-

Jamen, då verkar prisuppgiften stämma i alla fall. Vår plutt blir ju två i april, så han ska väl bara ha en eller två sprutor? Har för mig att man betalar per spruta och priset blir då efter hur många man behöver ta?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 664
Senast: Efwa
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 593
Senast: YorkWann
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 102
Senast: kem
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp