pneumokock vaccinering och bebismat

turbofling

Trådstartare
I Sverige ingår det väl i det allmänna vaccinationsprogrammet nu?
Det gör det inte här i Österrike, och barnläkaren pratade med oss om det idag, vi kan välja att vaccinera henne med då kostar det 90 euro x 3, dyrt alltså. Hon rekomenderade det om man reste mycket annars tyckte hon själv inte att det var nödvändigt.

Hur skulle ni tänkt, är det värt att lägga pengar på den vaccinationen eller är sjukdomen ovanlig ändå?

Ni kanske kommer ihåg att jag skrev en tråd för ett tag sen om att jag var lite förvirrad ang att rekomendationerna skiljer sig ang smakisar här och i Sverige. Vi pratade med barnläkaren idag och fick klartecken att börja lite smått när Emilia är 4 mån (om 2veckor), hon är väldigt nyfiken på mat.
Men så blir jag förvirrad igen, potatis och morötter sa hon att vi kunde börja med och så långt är jag med. Sen tyckte hon att vi skulle ge bara grönsaker i 5 v, sen kunde man börja med lite frukt och gröt. Jag trodde att gröt var en sak som var bra att börja med också, känns som magen skulle acceptera gröt som är mer lik ersättningen än grönsaker. Sen blev jag lite chockad, ammar man rekomenderade hon att ge lite salt i maten, jorden här är jodfattig så annars kunde bebisen få jodbrist (men i Sverige är det väl också jodfattiga jordar?), nu är det ingen problem eftersom Emilia äter ersättning och den innehåller jod (ville bara skriva av mig lite). Spenat är väl inte heller bra att ge enl. svenska rekomendationer, det finns det inget negativt om här.

Jag saknar svenska Bvc lite, här går man till läkaren och gör vad man ska men det finns ingen tid att sitta ner lugnt och prata. (det hade bvc tanten tid med som vi träffade innan vi flyttade ner hit.)

Sv: pneumokock vaccinering och bebismat

Jag vaccinerade Rasmus, fick bekosta det själv eftersom han är född 1 år för tidigt. Han fick 2 sprutor, tror han var runt 10 månader vid första. Kostade mycket pengar för en så liten spruta. Men jag har upplevt hjärnhinneinflammation på nära håll då min syster fick det som 6 åring efter hon fått borrelia. Valet var enkelt att låta vaccinera honom.

På min BVC sa dem ge honom det han tycker om och så mycket han vill. Men börja försiktigt ochm ge honom när han redan är mätt. Samma mat i 5-7 dagar för de inte ska bli för stor omställning för magen.

Han var ju ett kräkbarn så läkaren tyckte vi kunde börja med gröt när han var 3½ månad. Han var jätte intresserad av mat redan då och kunde när han var 8 månader äta sig mätt själv. Idag äter han allt och massor och duktigt utan spill med sked och gaffel :)

Jag har också bekostat Linus pneumokocksprutor själv. Alla barn som föds efter 091001 får dem och Linus föddes 5 dagar innan. Jag tyckte inte det var ett svårt val, det är bra både för honom och de äldre människor han träffar. Jag har betalat 700 kr för första sprutan 500 kr för andra och jag tror det blir lika mycket för den tredje.

Vi började med smakisar vid 3.5 månaders ålder och det har gått bra. Började med grönsaker, gröten började vi nog vid ca 4 månader. Inget salt eftersom det inte är bra för deras outvecklade njurar.

du menade väl 08, dvs 081001 eller 090110 ?

Oktober i år har ju inte varit ännu :)

Ser nu hur rörigt jag skrivit om maten :), kanske visar hur rörigt det känns, för mkt olika information från olika håll.
Men jag tror vi kör på mest hur dom svenska råden är, det kan jag läsa mycket om(och fråga här) medan vi inte träffar barnläkaren en gång i månaden ens. Jag blev så förvånad över saltet, jag har läst att det är noll salt för njurarnas skull och så säger barnläkaren att man ska ge lite salt för jodets skull om man ammar.

Det e klart att det skulle vara 20081001:o

/ Snoffsan som inte längre kan skylla förvirringen på amningen...

Vi bekostade också vaccinet själva, kostade 700 kr och vi gav 2 ggr tror jag (eller var det 3?) Resonerade som så att om barn som föddes ett år senare bedömdes behöva det så behöver även vår son det. Hjärnhinneinflammation kan ju vara riktigt läskigt och så hjälper det till mot öroninflammation.

Ang salt så vet jag inte om vi har saltfattiga jordar här, men jag är faktiskt fortfarande försiktig med det. Det är jag iof till hela familjen, saltar aldrig extra. Tror vi får i oss så det räcker via sånt man inte styr lika lätt över (smör, bröd, pålägg, korv osv)

Haha nej jag förstod att det blev lite galet, vet ju att Ella fick pneumokock.

Men jag var faktiskt osäker på när det började ingå i vaccinationsprogramet som alla barn i Sverige erbjuds.

Vi har ju tagit även Hepatit B och ska även få en tuberkulosvaccinering.

Turbofling:

Här står det mycket om just: Den första maten
Jag tycker du ska gå på dom rekomendationer som känns bäst för dig också, dvs om du känner att den svenska rekomendationen känns bätte så kör på den :)

Tack för tipsen om sidan! Sambon och jag har gått igenom den och är nu överens om hur vi lägger upp smakisarna, sen får vi se vad Emilia tycker :)

Eftersom det numera ingår i barnvaccinationsprogrammet här trots att det medför stora kostnader i skattepengar så är det nog värt hälsovinsterna. Det skyddar förutom mot hjärnhinneinflammation även mot lunginflammation och viss typ av öroninflammation. Till dagisbarn absolut! Jag har bekostat det själv till min son. 1-3 sprutor beroende på vid vilken ålder man börjar vaccinera.

Jag vet faktiskt inte om Sam fått mot pneumokocker, är det samma som meningitis? Han har fått 5-in-1 och 6-in-1 och MenC och TB.

Angående saltet verkar det heldumt. De tillsätter jod i en massa mat nu så det vore väldigt orealistiskt att ett ammat barn skulle få jodbrist. Här på Irland är salt och spenat också bannat innan 1 år så då är det två länder som säger samma :D

Jag tycker också saltet låter heldumt, skulle inte gett det även om jag ammade. Har aldrig hört om ngn svensk bebis som fått jodbrist. Läste på lite mer om spenat och det fanns rekomendationer här också, man ska inte göra egen spenat, utan isf köpa barnmatsburk med spenat som är ordentligt testad.

Menigitis borde ju vara meningit, alltså hjärhinneinflammation. Det är väl det som är största anledningen att vaccinera mot phenumkoker, för att förhindra hjärnhinneinfl. ?
Vi har inte bestämt oss än, ska till barnläkaren igen 1sept.

Senast ändrad:

Det stämmer att menigitis betyder hjärnhinneinflamation och det kan orsakas av pneumokocker.

Pneumokocker kan även orsaka öroninflamation, lunginflamation och blodförgiftning och vaccinet vi ger här i Sverige ger också ett skydd mot dessa sjukdomstillstånd.

:)

Med hjalp av google hittade jag detta:

tetanus,
polio,
pneumococcal infections,
diphtheria,
meningitis C,
the human papillomavirus (HPV), and
measles, mumps and rubella (MMR

Sa Sam har ocksa fatt mot pneumococcal infections. Men varfor bade dem och MenC?

Eftersom det numera ingår i barnvaccinationsprogrammet här trots att det medför stora kostnader i skattepengar så är det nog värt hälsovinsterna. Det skyddar förutom mot hjärnhinneinflammation även mot lunginflammation och viss typ av öroninflammation. Till dagisbarn absolut! Jag har bekostat det själv till min son. 1-3 sprutor beroende på vid vilken ålder man börjar vaccinera.

Kan man vaccinera när som helst? Är en tjej på 2,5 år för stor? Vet du vad det kostar att vaccinera mot det?

Enligt barnläkaren här kunde man ge den vaccinationen när som helst.

Vindvissla- det är säkert olika typer av hjärhinneinflamation.

Läs om pnenumokock vaccinet prevenar på, www.prevenar.se

Vårt barn är vaccinerat, vi har själva betalt. Tycker att det är viktigt och när det numera ingår i vaccinations programmet kändes det inte bra att inte vaccinera.

Senast ändrad av en moderator:

Är det någon som skulle vilja göra mig en liten tjänst?

Nästa gång ni är på BVC och fråga om det går att få vaccinet i efterhand?
Som det ser ut nu kommer vi flytta tillbaka till Sverige i början på nästa år och jag funderar på om man kan vänta till då och få vaccinet?

Jag kan fråga, men jag ska inte dit förrän i Augusti.

Det jag med säkerhet vet är att tuberkulossprutan har bättre effekt/skydd ju tidigare man ger den, hur det är med pneumokockvaccinet vet jag inte, kanske är det samma.. eller inte :)

Om du inte ha fått svar innan så frågar jag nästa gång jag och E är på BVC.

Tack!
Barnläkaren här sa iaf att det inte spelade någon roll när dom fick pneumkockvaccinet, det viktigaste känns som att hon hinner få vaccinet innan det är dags att börja på förskolan. När jag läst lite mer så verkar det som att väldigt många länder har det vaccinet i sitt vaccinationsprogram. Dumma Österrike som bara ger det gratis till för tidigt födda, barn med låg födelsevikt och extra infektionskänsliga.

Liknande trådar

Gravid - 1år Emilia blir 6 manader nästa vecka och det känns som hon är redo att äta mer riktig mat nu. Vi har gatt igenom i stort sätt alla...
Svar
19
· Visningar
1 582
Senast: Freyja_bus
·
Småbarn Jag och sambon är inte överens om hur vi ska göra när det är dags för Emilia att börja äta riktig mat. Nu är det ett tag kvar innan det...
2
Svar
22
· Visningar
2 587
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar