Pneumabort-K

B

BeastieBabe

Visst ges det väl bara till dräktiga ston? De fd ägarna till polarens ponny hittade det gamla vaccinationsintyget och polaren fick det idag, och tydligen har ponnyn fått en Pneumabort-K spruta när hon var 4 år.. Hur säkert är det att hon då vart dräktig och fått föl?

läste nånstans att man nu ger 3 sprutor till dräktiga ston, men detta var 94 och dessutom i danmark..dom kanske gjorde annorlunda där/då?

Sv: Pneumabort-K

Min ponny alltså, men jag visste inte vad jag skulle skriva så jag vidarebefodrade det hela.

Visst talar ni om sprutor mot abortvirus??
Det ger vi åt Tyffan och hon är ju dräktig...
Vi ska ge den 5, 7 och 9 dräktighets månaden tror jag det var...

Jo det gör vi nog :D bör vara så iaf. Kan ju inget om det själv eftersom att hon var 4 år när dom använde det på henne å jag köpte henne när hon 12 1/2 år gammal så.

Tror du hon kan ha föl någonstans eftersom att enligt det gamla vaccinatsionskortet bara fick det en gång?

Jag har faktiskt ingen aning... Såvida dom inte brukade ge det mot något annat... Så verkar det ju troligt.... Men jag vet inte....

Mount Never Rest skrev:
Visst talar ni om sprutor mot abortvirus??
Det ger vi åt Tyffan och hon är ju dräktig...
Vi ska ge den 5, 7 och 9 dräktighets månaden tror jag det var...

Man ger inte sprutorna så längre, de använder en annan sort nu, som är likvärdig med vanlig vaccination, man ska ge första i 4:e månaden (eller möjligtvis i 3:e), sedan efter 6månader och en tredje 1 månad efter det (alltså ganska nära fölningen, då kan man även passa på att ge stelkramp). Så gjorde iaf jag 2004-05 på min dräktiga häst.

vet du något om det i ursprungsinlägget? du verkade veta litegranna iaf :)

Virre skrev:
Man ger inte sprutorna så längre, de använder en annan sort nu, som är likvärdig med vanlig vaccination, man ska ge första i 4:e månaden (eller möjligtvis i 3:e), sedan efter 6månader och en tredje 1 månad efter det (alltså ganska nära fölningen, då kan man även passa på att ge stelkramp). Så gjorde iaf jag 2004-05 på min dräktiga häst.
Kan inte stämma...
Vi har gett henne när hon varit dräktig i 5 mån, nu ska hon få igen i dec. alltså när hon varit dräktig i 7 mån. Sedan skulle hon få igen i Feb om jag minns rätt.... Och vi ska inte ge någon stelkramp för det har hon fått sin årliga redan.
Jag har själv ingen aning om hur det fungerar med sprutorna utan det är vet. som styr och ställer;)

Jo fast min fick ju detta 1994. Så det var några år seddan å som sagt så ägde inte jag henne då så jag vet inget om hur det var då. Hur var det på den tiden egentligen?

Du skulle ju fast kunna PM:a peter_lundin är det inte han som är vet??

Jag har ingen anning, men det kan jag nog göra.

tack för tipset.

BeastieBabe skrev:
vet du något om det i ursprungsinlägget? du verkade veta litegranna iaf :)

Nej tyvärr vet jag inget om det, det kan inte vara så att det blivit någon slags felmärkning? Abortvirus är ju alltid tre sprutor.

Mount Never Rest skrev:
Kan inte stämma...
Vi har gett henne när hon varit dräktig i 5 mån, nu ska hon få igen i dec. alltså när hon varit dräktig i 7 mån. Sedan skulle hon få igen i Feb om jag minns rätt.... Och vi ska inte ge någon stelkramp för det har hon fått sin årliga redan.
Jag har själv ingen aning om hur det fungerar med sprutorna utan det är vet. som styr och ställer;)

Jodå det stämmer, jag vet inte vad din veterinär använder för sort, men det "nya" vaccinet (Equilis resequin) mot virusabort skall i alla fall ges så, och sist jag kollade ger man inte stelkramp årligen utan med fem års mellanrum(tidigare tre).
Stelkrampssprutan ska man ge innan fölningen även om stoet inte behöver, för antikropparna går in i fostret också i och med det får fölet lite extra skydd när det kommer ut.

Tycker det verkar lite konstigt att din veterinär inte informerat dig om detta.

Jag kan ju tillägga att förra året när mitt sto var dräktigt var jag ockå övertygad om att det var 5,7 och 9 månader som gällde men min veterinär talade om att det vaccinet ges inte längre utan man använder det här nya sedan några år tillbaka.
Stelkrampen är givetvis inte nödvändig, men jag tycker att man nog ska försöka ge sitt föl en så bra start som möjligt.:smirk:

Tyvär så har peter_lundin fullt i sin inkorg så man kan tyvär inte skicka PM till honom.

Svårt att säga om det blivit fel eller inte, det är den första märkningen på kortet så dom tidigare två kan ha getts på ett ännu äldre vaccinationskort. Det vet man ju inte, eftersom att man tyvärr inte får reda på sådan här information om henne eftersom att hon har bytt ägare några gånger.

Vad är det för ras? har hon fått föl borde det vara registrerat någonstans. Kolla med rasföreningen.:)

Hon är New Forest å så har hon fin stam oxå, avelsvärde som det kallas för :)
Kanske vart smyparning med en icke godkänd hingst eller nåt eftersom att dom inte ville ha fölet tydligen.
Å så är det ju det där knaset med att hon bara heter Sandy å har gjort det seddan 4 års ålder trots att hon har riktiga avelsföräldrar. Trodde man döpte sådana föl till något mera fint + dubelnamn gärna.

Jo får ta å ringa dom, antar att det inte går att få tag på dom nu när det är helg. Så jag får väll vänta tills måndagen.

Är hon alltså dansk renrasig newforest (reggad i danmark från början)? Har ni kollat om hon har någon registrerad avkomma i danmark ? Om inte ge mig namnet/stamboksnumret på henne och henns mamma så kan jag kolla via datorn.

Båda sorternas vaccin mot virusabort används fortfarande. Dels det gamla som är enbart mot virusabort ges i 5, 7 och 9 mån.
Dels det nya som är ett kombinationspreparat både mot virusabort och hästinfluensa. Dock skall detta inte alls ges som du säger utan först görs en grundvaccinering vilken skall påbörjas INNAN dräktigheten, då ges två sprutor med ca 2 månaders intervall sedan skall nästa ges efter 6 månader därefter vaccineras hästen som vanligt en gång om året med detta medel.
Man skall ge en extra stelkrampsspruta till det dräktiga stoet ca en månad innan beräknad fölning oavsett hur mkt stoet är vaccinerat mot detta innan, detta för att den går över till fölet och ger dem en viss immunitet mot stelkramp från födslen (tyvärr är ju stelkramp ganska vanligt på föl och därför gör man så).

Har inte passet här, är borta hemifrån över helgen. Jag kan PM:a dig på måndag när jag har kommit hem så kan du få hela alltihopa då.

Japp hon är från danmark å bör ju vara registrerad där ifrån början.
Hon heter Sandy å hennes mamma heter Horsemosens Stella, slänger in pappan oxå för skojs skull Exmoor Staldens Pascal Paoli.

Hm nu när jag kom att tänka på det, undrar om jag har skrivit med iaf mammans nummer i något inlägg här på buke tidigare.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 207
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV