PMS - pest eller kolera

Lill76

Trådstartare
Mitt liv har under en längre tid varit ett helvete veckorna innan mens. Jag lider av svår PMS eller s.k PMD. Jag blir efter ägglossning helt förändrad, allt är nattsvart, jag avskyr mig själv, blir arg o ledsen. Kan inte koncentrera mig på jobbet eller hemma. Gråter mycket, har ett enormt sötsug, svullnar och går upp flera kilo i vikt. Blir helt orkeslös, bara att t.ex hänga tvätt känns om en omöjlig uppgift. Efter mycket lidande träffade jag en doktor som skrev ut Premalex till mig – ett ”anti-depp”-preparat speciellt framtaget för svår PMS. Man äter det bara dom dagarna innan mens när man mår dåligt. Jag var livrädd och ville egentligen inte stoppa i mig sånt…. Men det funkade fantastiskt bra, jag mådde bra och kände mig som en normal människa igen!! Inga speciella biverkningar förutom noll sexlust vilket iofs är fruktansvärt tråkigt, men fördelarna är många fler. Men tyvärr finns det ett MEN…..jag får sådana fruktansvärda utsättningssymtom…..fast man inte ska få det av denna medicinen. Först fattade jag inte att det var det men efter ett tag märkte jag ju mönstret. Jag blir så yr och illamående att jag kräks och blir sängliggande! Inte så kul att bli så sjuk att man inte kan jobba för att man slutar med en medicin. Har försökt trappa ner och minska dosen några dagar innan jag slutar men det funkar inte. Så nu sitter jag här med fruktansvärda pms-besvär och vill inte ta min medicin för jag mår så dåligt när jag slutar med den….. Vad ska jag välja fruktansvärd PMS eller fruktansvärda utsättningssymptom?? Känns helt hopplöst…. :(:(

Sv: PMS - pest eller kolera

Har du snackat med läkaren? Kanske är det bättre att gå på en låg underhållsdos hela tiden och öka lite inför mens? Ge inte upp än!

Jag hade samma problem förr. Fick också tabletter, men äter dom hela tiden.

Jag vill INTE äta hela tiden.... ser obefintlig sexlust som ett stort tråkigt handikapp.... :o

Jag hade samma förut men vägrar medicin av flera orsaker, började istället ändra min kost o ta munkpeppar, nattljusolja o omega 3 samt lite annat för att hjälpa upp lite. O efter två månader så gick jag inte upp dom obligatoriska 4kg som innan runt mens, inga svullna bröst, vill inte köra in i närmsta lastbil runt äl o mens, inga ångestattacker eller "jagärsåfuloingenälskarmig" dagar heller :)

Låter ju underbart! Får kanske titta över kost mm. Jag har även provat Femal Balans men utan någon som helst bättring.

Vart har du fått reda på att munkpeppar, nattljusolja och omega 3 fungerar? Alla råd jag fått från sjukvården har handlat om att äta antidepp, typ SSRI, i samband med PMS. Eftersom jag ätit SSRI och andra preparat mot depression i flera år när jag var yngre, så är det en cirkus jag inte tänker gå igenom igen. Så jag har slutat fråga läkare och barnmorskor om råd. Hade varit intressant att höra vilka råd andra fått och från vem :)

Hur äter du i övrigt?

Jag har ätit Femal Balans i 2 år men nu slutat då jag inte märker nån jättestor skillnad, möjligtvis en liten placebo men inte alltid. Det är mest en extrakostnad.

Vart har du fått reda på att munkpeppar, nattljusolja och omega 3 fungerar? Alla råd jag fått från sjukvården har handlat om att äta antidepp, typ SSRI, i samband med PMS. Eftersom jag ätit SSRI och andra preparat mot depression i flera år när jag var yngre, så är det en cirkus jag inte tänker gå igenom igen. Så jag har slutat fråga läkare och barnmorskor om råd. Hade varit intressant att höra vilka råd andra fått och från vem :)

Hur äter du i övrigt?

Jag har ätit Femal Balans i 2 år men nu slutat då jag inte märker nån jättestor skillnad, möjligtvis en liten placebo men inte alltid. Det är mest en extrakostnad.

Då jag har endometrios har jag tagit bort gluten, laktos, socker, rött kött bla. Googla diet vid endometrios för exakta saker :) tillskotten är dels rekommenderade därifrån o en del från "läka naturligt" gruppen på fb o diverse endometriosgrupper. Åt oxå enbart femal balance innan utan effekt. Tror det bästa är att testa sig fram, jag fick märkbar skillnad redan andra veckan :)

Diskutera detta med din läkare tycker jag :)

Ett alternativ kan ju vara att äta antidepp på heltid (du kan ju prova en annan sort då och se om du får mindre biverkningar)
Annars kanske testa något hormonellt p-medel, hormonspiral?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 532
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Vet att det finns fler än jag här som lider av det. Hur hanterar ni ert liv? Mediciner? Själv äter jag SSRI, har just fått byta från...
Svar
4
· Visningar
3 755
Senast: Libra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka