PMS:en Gud glömde

Gry

Trådstartare
Sen ett år tillbaka, ungefär (är 36), har jag blivit mer och mer arg runt ägglossning o mens. Vi pratar iskallt raseri, med dunkande adrenalin, där mitt intellekt skärps och känslorna hamnar i iskyla och jag är/ blir fruktansvärd. Det är verkligen inte klokt hur det nästan böljar i kroppen av raseri. Inte sunt. Jag Kan hia mig, men det kräver extremt mkt. Har hamnat i flera diskussioner som jag har gått rätt hårt fram, blir vass, kall och stenhård. Jättemysigt... :o

Jag måste ha hjälp!!! Jag vet bara inget om det här. Lipig ibland, lite snarstucken, möjligen, förr. Men vad finns för medecin? Ngn som känner igen sig? Vad är fel? :(
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Det finns tydligen några hälsokostpreparat som ska vara bra. Jag kollade lite förut när jag hade problem med mensen men har faktiskt glömt vad det var för något för sen började jag med en yogaövning som minskar både pms och diverse problem under mensen. Övningen tar 3 minuter och är så skitenkel att det nästan är löjligt. Om jag slarvar med att göra den så märker jag det vid nästa mens = värre humör en hel jäkla vecka innan, mer ont, illamående och kanske rent av frossa när det väl kommer igång.

Nu är det ju lite vanskligt att lära ut en yogaövning på ett forum för att det kan uppstå missförstånd men är du intresserad kan jag ju försöka?
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Man kan ta antidepp just runt de dagarna, de har en annan effekt då än på depression. Kan vara värt att testa.
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag har också fått hemsk PMS på äldre dar så jag äter Femal Balans och jag tycker de hjälper riktigt bra, fast det tar ett par månader innan man märker någon skillnad.
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Man kan ta antidepp just runt de dagarna, de har en annan effekt då än på depression. Kan vara värt att testa.

Det har jag gjort i perider och det har funkat riktigt bra.
Jag blir inte arg av min PMS men fruktansvärt känslig och får många mörka otrevliga tankar. När det varit som värst har jag varit orolig för att jag faktiskt skulle ta livet av mig. Något jag aldrig skulle göra i "vanliga fall".
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag upplever också en stor skillnad och har inte märkt av några biverkningar.
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag känner igen mig i det du skriver! Det var värre förr innan jag fick barn, men så blev det bättre. Det har så sakteligen blivit värre med åren igen måste jag säga. Vissa månader känner jag inte av någon speciell ilska alls, men de senaste månaderna har varit jävliga! Jag är arg och ilsken, men det är inget emot hur ledsen jag är, deppig, nere, gråtig, jag hatar mig själv och avskyr mitt liv. Dock har jag aldrig känt att jag vill dö, som tur är.

De senaste månaderna, kanske 3? har varit riktigt jobbiga då jag haft foglossning!! också och värst vid ägglossning skulle jag vilja säga. Har kommit på när det är värst och när jag inte känner av det så mycket. Mensvärken är fruktansvärd, ägglossningsvärken gör ont och hela livet är ett stort svart smärthål vid de tillfällena.

Det suger att vara kvinna ibland.
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag har bekanta som äter johannesört från hälsokosten med god effekt vid PMS, det är ju även bra mot nedstämdhet.
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag är iallafall väldigt intresserad av den där övningen. ;) Kan behövas om man säger så...

Here it comes...

Andningen är alltid viktig i yoga så den kan vara bra att lära in separat. Det är bra att ligga på rygg då med ena handen på magen och den andra på bröstet vid ena nyckelbenet. Man drar långsamt in luft genom näsan så magen buktar ut, sedan höjs bröstet och slutligen känner man att även nyckelbenet höjs. Man andas ut i omvänd ordning. Man känner vågrörelsen i kroppen med händerna. När man känner att det funkar lägger man händerna bredvid kroppen.

Det var lite kortfattat om det.

Den övning jag gör som jag tycker hjälper bra kallas för höftlyft och är precis det. Man ligger på rygg (helst på golvet utan kudde) och böjer knäna så hälarna kommer så nära rumpan som möjligt. Om man når sina anklar med händerna kan man ta tag i sina anklar. Annars ligger armarna bara bredvid kroppen. Sedan börjar man andas in samtidigt som man lyfter upp rumpan från golvet och pressar upp höfterna mot taket/himlen. När man sänker ner mot golvet andas man ut. Sedan lyfter man upp och sänker ner i takt med andningen i 3 minuter. Vila gärna en liten stund efteråt, en halv minut eller så.

Det här låter nog skitsimpelt och är det också, men jag har märkt en väldigt tydlig skillnad sedan jag började med övningen. När jag struntade i den en månad för att "jag har ju inga problem nu" så fick jag en pms från helvetet och en rätt jävlig mens på det också. Nu törs jag inte låta bli.

Det finns en annan övning som också sägs vara särskilt bra för kvinnor och den heter Kamelen (kundaliniyoga). Den har jag dock inte kört så intensivt som den första så där har jag ingen egen erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag har bekanta som äter johannesört från hälsokosten med god effekt vid PMS, det är ju även bra mot nedstämdhet.
Johannesört kan påverka t.ex p-pillers verkan. Man kan även få skador på huden om man solar när man tar johannesört. Kan vara bra att veta. :)
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag har inget bra råd att ge, men jag har också hemsk PMS nu!:o

Jag satte in en hormonspiral för ca 3-4 månader sedan och sedan dess svallar mitt humör hit & dit. Gnällig, sur, gråtmild, arg, kort tålamod (kortare än vanligt).....ja allting som jag INTE vill vara! Dessutom har jag blivit mer uppgiven och lite deppig.:(

Så PMS sedan jag satte in den spiralen vet jag då verkligen vad det är!:meh:

Jag har inget råd däremot
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Det finns receptfria naturläkemedel/TVBL mot PMS på Apoteket, har du provat något av dem?
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Åh vad jag känner igen mig!
Det blev ännu värre när jag satte in kopparspiral, men det är det enda jag kan ha (ja förutom kondom då) Det är hemskt verkligen. Så tar också gärna emot tips
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Kolla med Hälsokostpersonal angående "Jättenattljus" .. om jag minns rätt ..
Åt det själv för många år sedan och det funkade väldigt bra.
Det finns Jättenattljusolja i kapslar tror jag.
Kan ju va värt att prova det innan man provar "antidepp".
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Jag är inte ensam, vilken lättnad!

Efter jag fick barn för tio månader sedan får jag en jättedipp i samband med ägglossningen. Minsta lilla kritik har fått mig att krisa ihop totalt, tycka att jag är helt värdelös och allvarligt fundera på att slänga mig framför tåget för att någon dag senare må helt normalt.

Det tog ett tag innan jag förstod sambandet, funderade på förlossningsdepression o allt möjligt. Nu när jag (och min man) är förberedd blir det lättare att hantera, men är tufft ändå. Jag försöker mest härda ut eftersom jag ammar och inte kan äta något för det. ,
 
Sv: PMS:en Gud glömde

En gång per dag, alla dagar på året utom vid själva mensen. Före frukost eller vid läggdags tycker jag funkar bra. Helst inte för nära efter en större måltid.
 
Sv: PMS:en Gud glömde

Ska också testa!

Själv har jag diagnosen PMDD. En svårare form av PMS. Jag har fått äta antidepressiv medicin i flera år. Den hjälper skapligt bra. Utan den är livet kolsvart en vecka varenda månad. :crazy:

Men jag har upptäckt att jag mår oerhört mycket bättre nu när jag kommit igång med seriös träning och motion. Klarar mig på hälften av den dos jag hade innan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp