Plugga med häst, går det??

M

Mira88

Har precis börjat plugga på universitetet och funderar på hur jag ska få det att funka!
Hur gör du hästmänniska? Hur får du det att gå ihop ekonomiskt och tidsmässigt? Och går det verkligen att göra båda delar?
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag pluggar på universitet, har två hundar, två katter och ska nu KÖPA häst. Jag föder dessutom upp både katt och hund. Hästen är i fråga en 1 åring så kostnaden i inköp och att hålla är lite billigare än en ridbar häst. Hon kommer stå på lösdrift (1500:-) hon kommer ju bara värkas (300:-) och hennes försäkring kostar 168:- månad. Sen är det inte så mycket mer som hon kommer att kosta. Buffert för veterinär har jag och för kommande inköp i utrustning. Jag får ju mina 8500:- och 5000:- går till hemmet. Då har jag 3500:- kvar. 700:- till övriga djur, 500:- mobil = 2300:- - 1500:-, 300:-, 200:- = 300:- kvar!
Tur att jag ska börja extrajobba nu också, så de kommer ge typ 3000:- extra i månaden :) Det är knapert, men de går om man vill! Jag älskar mina djur och bryr mig inte att i princip alla pengar går till det.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Ja det går men beroende på vad man har för ambitioner kanske man får ligga lite lågt. Jag har inte råd att ha både hästar och bil t.ex. Träna är inte heller självklart att man har råd med. Men det är ju en begränsad period man pluggar så man får väl ta tag i allt efteråt helt enkelt.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag har haft en eller flera hästar hela min studietid och det har gått bra, men jag har jobbat extra hela min studietid också på ett jobb som ger rätt så bra betalt.

Vad är det du ska plugga? Normalt sett så har man ju väldigt mycket disponibel tid när man är studerande, vilket innebär att man kan vara i stallet en del utan att det känns så mycket. Plugga kan man ju göra nästan när som helst. Har du ingen bil utan måste åka buss eller så till stallet kan man ju plugga lite på bussen också. Läsa igenom något som skall läsas.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag har studerat i 2,5 år på högskola med häst.
Jag jobbar extra och ska inte klaga på det ekonomiska, har det faktiskt mycket bättre än mina klasskamrater.
Tid däremot vill jag erkänna att det är väldigt ont om. Skolan tar sin tid (skulle egentligen behöva lägga mycket mer tid här...), så ska det finnas tid till jobb, hästen tar tid och så tränar jag själv 1-2 gånger nästan varje dag.

Jag anser att det handlar om prioriteringar och i dagsläget kan jag inte välja bort något för att få mer tid. Men det är värt det, allt för att må bra och kunna ha hästen.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Hej. Jag har fyra hästar och pluggar.
Såklart det går. Hyfsat billigt stall, billig hyra, nära till stallet, lite extrajobb och en förstående partner så funkar det.
Men det handlar ju helt om att prioritera.
Jag måste jobba på sommaren för att få ihop det och det är inte mycket tid som finns över till vänner och sådär. Dock är jag en person som umgås mycket med mina vänner i samband med hästeriet så...är inte så mycket för att gå på stan eller krogen och sådär.

Så ja, det går om man vill. Men vill man däremot ha mycket fritid kanske man ska tänka över det. :)
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag levde under studietiden på studielån och -bidrag. Fanns inte ekonomi till häst.
Tiden fanns däremot och under en period var jag medryttare till ett äldre halvblod.
Jag ser det inte som mer tidskrävande med studier jämfört med arbete. Om du inte hinner med hästen när du pluggar, hinner du antagligen inte med den sedan när du jobbar, heller.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Det är högst individuellt. Vad ska du läsa, hur är du som person och vad har du för stöttning i övrigt?

Alla kan inte nyttja dödtid på bussar etc till plugg utan behöver lugn och ro. Då går man ju miste om den tiden och måste göra det hemma istället. Och vissa puggar knappt alls och andra måste sitta både på föreläsningar och timtals hemma för att hänga med.

Jag läste 2 år på distans nyligen. Fördelen med distans var att jag hade 4 dagar i veckan där jag disponerade tiden helt själv, tre dagar hade jag videoföreläsningar 8-15. En tredjedel av utbildningen var praktik = heltidsjobb skiftgående + skolarbete då jag hemma = jävligt tungt och tidskrävande.
Min utbildning krävde mkt diciplin och eget arbete utöver de timmar vi hade föreläsningar. Så jag tycker nog jag la mer tid på skolan än vad jag nu lägger ner på mitt heltidsjobb. Dessutom är jag ledig när jag kommer hem från jobbet och måste inte hela tiden tänka och planera kring skolarbete.

Sedan är det den ekonomiska frågan. Jag hade aldrig haft råd med häst även om jag hade tid. Jag hade mina 8200 kr från CSN och jobbade inte annat än hela sommrarna. Ingen partner eller familj som sponsrade mina fritidsintressen. Då blir det knapert, iaf när jag var tvungen ha bil för att ta mig till stall öht.

Som sagt, allt handlar om vilka förutsättningar man har. Så rannsaka dessa ingående innan du skaffar häst medan du pluggar. Det är ju ingen ide att plugga för dyra pengar om man ändå inte orkar med skolan pga sin fritid. Så resonerade jag och la min tid på att lyckas med studierna istället. Och det gav resultat i bra betyg och nu fast jobb direkt efteråt.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

kl

Det går absolut, men beror helt och hållet på vad man pluggar och vad man är beredd att offra.

Jag läser (lite mer än) heltid på veterinärprogrammet och det är rätt tufft att få tiden att räcka till. Eftersom det inte är gratis att ha häst så jobbar jag dessutom extra ett par helger i månaden, vilket är en förutsättning för att jag ska ha råd. Med en mycket snäll & förstående sambo så går det ihop ekonomiskt - han betalar bulken av boendekostnaderna och jag betalar det jag kan helt enkelt. Hästarna (två stycken: en uppstallad och en unghäst på lösdrift) betalar jag självklart helt själv.
Men med alla hästkostnader + bensin + mobil + övriga vanliga utgifter + studielitteratur + allt annat som kostar i livet så gäller det att vara beredd på att göra vissa uppoffringar för att få det att gå ihop.

Det svåraste för mig är dock tiden.
Har tidigare pluggat och haft häst, då på socionomprogrammet, och det var hur lätt som helst. Mycket icke-schemalagd tid och man kunde disponera dagarna väldigt mycket på egen hand. Det som skulle läsas in var enkelt och litteraturen inte speciellt knepig.
Kan säga att det är aaaaningens tuffare nu...
:)
Nu är jag schemalagd ca 9-15 (minst!) varje dag och har ytterligare ett par timmars lästid som man måste klämma in utöver det. Med hästar, jobb och en sambo som man vill träffa ibland också, så är det inte helt enkelt att hinna med allt utan att stressa ihjäl sig.
Jag står därför helinackorderad, vilket såklart är dyrare, men jag skulle inte fixa studierna annars. Nu kan jag åka till stallet och rida, utan att behöva ta hand om andras hästar & byta täcken & fodra & släppa ut osv. De dagar/perioder när man har asmycket att göra (typ tentaplugga) så vet jag att han är väl omhändertagen ändå, och jag kan bara släppa det åtagandet helt och hållet. Det är fn enda sättet som jag kan ha häst på, men det innebär självklart att jag inte har råd med så väldigt mycket annat utöver det.

Så det gäller bara att hitta en lösning som funkar för dig. Men visst går det att ha häst när man pluggar! Och det är lätt värt det för mig i alla fall...
;)
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag pluggar heltid och har häst, sambo, katter och jobb. Går alldeles utmärkt! Oftast går vi inte hela dagarna, eller ens varje dag i veckan, så det finns oftast tid att lägga på att åka en sväng till stallet varje dag. Dock har jag hästen på lösdrift vilket ju gör det lite lättare med att anpassa tiderna. Ekonomiskt är det knapert men det går! Detta året kommer jag jobba lite extra vilket precis täcker alla hästkostnader.

Men som någon annan skrev beror detta nog också helt och hållet på vart och vad man pluggar. Jag går ett program som givetvis kräver plugg, men det räknas nog som lite om man jämför med många andra tyngre program. Har man egen bil osv underlättar det såklart också, skulle inte alls hunnit med stallet som jag gör nu om jag var tvungen att passa in bussar...

Sen är jag inte någon som orkar lägga ner så mycket tid som jag kanske borde på plugget :angel:
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Ja, det går. Det kräver lite planering och uppoffringar, men vad gör man inte för de underbara djuren :D

Jag pluggar heltid på lärarprogrammet i Gbg och hittills (börjar mitt 3e pluggår) har jag haft ganska mycket frihet att planera mina studier själv. Men jag tror att det är olika beroende på vilken utbildning man går.

Angående det ekonomiska så får man nog vara beredd på en del uppoffringar, man kanske inte kan tävlingssatsa under studietiden. Men med lite god vilja går det. Sedan har jag otrolig tur med en förstående sambo och stöttande föräldrar. Men även om jag inte haft det hade jag sett till att det gått, jag hade helt enkelt inte fixat att plugga på heltid om jag inte fått mitt andningshål med hästen.

Lycka till!
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Tidsmässigt är det inga problem alls (beror ju lite på vad du pluggar också såklart, men för mig har det varit så), det har varit mycket så att man kan lägga upp sin tid lite som man själv vill. Och då behöver man ju kanske inte sitta och plugga under dygnets ljusa timmar.

Ekonomiskt är det lite kärvare, men allting går bara man vill. Man får helt enkelt fråga sig själv om det är värt det, eftersom man måste offra en del annat för att få det att gå ihop. Jag har stöttande föräldrar som hjälper mig en hel del, vilket jag är otroligt tacksam för, då jag bor så att jag dessutom måste ha bil för att komma till både stall och skola. Jag har valt att bo kvar hemma för att komma undan med ett billigare boende, jag köper sällan något till mig själv som inte är hästrelaterat och jag hade aldrig haft råd att hålla en tävlingshäst, men vill man inte elitsatsa så funkar det absolut. :)
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jo det går:). Jag har läst i två år nu och det har funkat fint. Blev lite mycket med två inhyrda hästar dock så jag sålde den ena. Jobbar dessutom extra ganska mycket, men hade inte behövt jobba fullt så mkt som jag gör egentligen. Men det är rätt skönt att ha pengar att rör sig med.

I grunden handlar det om prioritering, vilket program du läser och dina ambitioner med hästen. Är du tävlingsryttare blir det nog omöjligt om man vill tävla varje helg+alla träningar osv. Jag har blivit en lallande skogsmulle och det finns det gott om utrymme för:p.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Gick utmärkt för mig, men jag var också priviligerad med sponsring från mina föräldrar.
Jag pendlade med bil 20 mil tur och retur till Ultuna 5 dgr i veckan i 5 år, hade två hästar i träning och tävlade sammanlagt ca 30 helger om året upp till svår klass.
Så tidsmässigt funkade det. Ekonomiskt utan hjälp skulle det inte fungerat.
 
Senast ändrad:
Sv: Plugga med häst, går det??

Har precis börjat plugga på universitetet och funderar på hur jag ska få det att funka!
Hur gör du hästmänniska? Hur får du det att gå ihop ekonomiskt och tidsmässigt? Och går det verkligen att göra båda delar?

Två hästar och har pluggat i tre år nu. Ja det går, men man får oftast prioritera som sjutton för att få det att gå ihop ekonomiskt. Så frågan är egentligen HUR gärna man vill ha kvar häst och studera, och vad man vill offra för det.
Tidsaspekten, ja det är väl samma som när man jobbar, hästarna får sin tid när jobb/studier är klara för dagen.

Jag får ingen ekonomisk sponsring från omgivningen..
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag har pluggat 3 år på högskola, kommer läsa sista terminen nu till hösten. För mig har det fungerat bra, jag har i dagsläget bara en uppgift som jag inte klarat av 180högskolepoäng (den uppgiften har jag inte gjort, då det var tenta två dagar efter deadline och jag pluggade på tentan istället så det är inte konstigt att jag inte klarat den ^^). Med all stress och press från alla i min omgivning + skolan är det helt underbart att kunna åka till stallet och bara vara med ponnyn, gå promenad eller köra i full fart med vagnen på de anlagda rid och körvägarna. Det är de stunderna som får mig att gå igenom hela studietiden och orka med allt runt omkring. Samma känsla ger hundarna, och när både ponny och hundar lyssnar och sköter sig så blir det ännu mer underbart.


dock hade jag inte hunnit om jag haft extra jobb vid sidan om, då jag pendlar till skolan. därav bor jag fortfarande hemma på gott och ont, har inget jobb, inget körkort och ingen bil. Dessutom bor jag mitt i ingenstans..
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag läste beteendevetenskap(er) vid universitetet för ett år sedan (dåvarande hästen utlånad på foder av andra skäl). Första terminen hade det nog gått med häst, om jag planerat tiden noga. Men den andra hade det inte fungerat - dygnet hade inte räckt till. Föreläsningar 3-5ggr/veckan, och så en drös seminarier och ett par stora grupparbeten. Ovanpå det pluggade jag 6-12h/dag, ibland gick någon helgdag åt också; massor att läsa inför varje föreläsning så det gällde att försöka ligga snäppet före (läsa eftermiddagen dagen innan räckte inte). Jag hade inget lån, utan jobbade, men klarade mig å andra sidan ok på bara studiebidraget de perioder det helt enkelt inte fanns tid till annat i veckorna.

Jag tror att vad man studerar spelar en stor roll för hur det fungerar tidsmässigt. En del program/kurser är mer krävande än andra, och framför allt skiljer sig upplägget mycket åt. En kompis pluggade till lärare (hoppade av) och hade 1-3 föreläsningar/veckan och lade ett par timmar om dagen på studierna.

Nu i slutet av juli börjar jag en hantverksutbildning på en mindre ort. Kom in helt otippat (reserv, och de tar in 3st/termin till "min" inriktning), och har häst. Och för att ha häst där, behövs för det mesta bil. Som tur är, är det inte speciellt dyrt att leva på orten. Stallplats och boende är fixade, och till stallet måste jag bara de dagar hästen ska arbetas/ridas. Skriver budget som en tok; det kommer att gå, men somliga månader blir tajta. Då jag jobbat ett år, har jag en buffert för hästen och en för mig själv, så det finns pengar om det händer något akut. Tidsmässigt kommer det inte att bli några större problem, speciellt inte om jag lägger hästens vilodag/vilodagar mitt i veckan istället för på helgen. Jag kommer att bo på gång/cykelavstånd från skolan, och ha hästen 1,5-2mil bort.
Jag har jobb, men det är här i Stockholm och utbildningen är ca 12-13mil härifrån. Kommer förhoppningsvis att kunna jobba lite, men är lite tveksam. Kommer förstås att försöka få ett extrajobb på/i närheten av orten där jag ska bo och studera, men kan ju inte räkna med det förrän papper är skrivna.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

jag är snart klar på juristlinjen, har inga lån, har unghäst på lösdrift och har levt på att jobba och studiebidraget. Har pluggat 100-150 % senaste 2 åren samtidigt som jobb och häst.. så visst går det!
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag pluggade på högskola och hade två hästar. Levde på studielån, hade egen lägenhet, bil och behövde inte jobba extra.

Unghästen stod på en lösdrift i danmark för billig peng. Ridhästen bodde med mig på studieorten, på en ko-gård :D Givetvis med andra islandshästar i inte med korna, men där fanns inga faciliteter mer än en sadelkammare. Hästarna gick i lösdrift och jag betalade bara 250:- i stallhyra. Perfekt alltså! O så höet för en billig peng från gårdens egen tillverkning.

Jag klarade mig helt ok på de pengarna jag fick. Det var ju inte direkt oxfilé till middag, snarare nudlar, pulvermos, mackor och gröt ;) Men det är det värt! Lät bli att shoppa nya kläder om det inte var absolut nödvändigt, sprang inte på kåren o söp upp allt heller. Mina föräldrar ställde dock upp med försäkran om hjälp om veterinär skulle behövas.

Tidsmässigt var det inga problem alls. Jag pluggade mer effektivt när jag visste belöningen var några timmar i stallet. Och så fick jag en nödvändig paus ifrån "måste plugga"-tänket.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag löste det med att flytta till billigt boende på hästgård, där jag hyrde in mig och hästen. Eftersom jag tog morgonfodringen och hjälpte familjen som bodde på gården på helgerna om de ville hitta på något och vara borta över fordringstiderna och när de var bortresta betalade jag bara en väldigt liten summa i hyra - dock vitt eftersom de hade företag. Hästgårdar ligger ju inte mitt i stan direkt, så det blev ju inte mycket av det klassiska studentlivet för mig, men det gjorde mig ingenting. Jag fick också välja bort att tävla under de åren som jag pluggade eftersom det kostade för mycket. Tävlade några småtävlingar med en av hyresvärdens hästar som han betalade.

Jag levde under denna tid på studielån och studiebidrag och det var väldigt små utrymmen för att unna sig något extra. Jag tyckte då och tycker fortfarande att det är värt det. Studierna ledde till att jag idag har ett jobb med tillräckligt hög lön för att betala för bra boende, häst, utlandsresor och annat som är trevligt - utan att riskera att hamna i Lyxfällan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 119
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: mars
·
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
432
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 161
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp