Plugga med häst, går det??

M

Mira88

Har precis börjat plugga på universitetet och funderar på hur jag ska få det att funka!
Hur gör du hästmänniska? Hur får du det att gå ihop ekonomiskt och tidsmässigt? Och går det verkligen att göra båda delar?
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag pluggar på universitet, har två hundar, två katter och ska nu KÖPA häst. Jag föder dessutom upp både katt och hund. Hästen är i fråga en 1 åring så kostnaden i inköp och att hålla är lite billigare än en ridbar häst. Hon kommer stå på lösdrift (1500:-) hon kommer ju bara värkas (300:-) och hennes försäkring kostar 168:- månad. Sen är det inte så mycket mer som hon kommer att kosta. Buffert för veterinär har jag och för kommande inköp i utrustning. Jag får ju mina 8500:- och 5000:- går till hemmet. Då har jag 3500:- kvar. 700:- till övriga djur, 500:- mobil = 2300:- - 1500:-, 300:-, 200:- = 300:- kvar!
Tur att jag ska börja extrajobba nu också, så de kommer ge typ 3000:- extra i månaden :) Det är knapert, men de går om man vill! Jag älskar mina djur och bryr mig inte att i princip alla pengar går till det.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Ja det går men beroende på vad man har för ambitioner kanske man får ligga lite lågt. Jag har inte råd att ha både hästar och bil t.ex. Träna är inte heller självklart att man har råd med. Men det är ju en begränsad period man pluggar så man får väl ta tag i allt efteråt helt enkelt.
 
Sv: Plugga med häst, går det??

Jag har haft en eller flera hästar hela min studietid och det har gått bra, men jag har jobbat extra hela min studietid också på ett jobb som ger rätt så bra betalt.

Vad är det du ska plugga? Normalt sett så har man ju väldigt mycket disponibel tid när man är studerande, vilket innebär att man kan vara i stallet en del utan att det känns så mycket. Plugga kan man ju göra nästan när som helst. Har du ingen bil utan måste åka buss eller så till stallet kan man ju plugga lite på bussen också. Läsa igenom något som skall läsas.