plugga häst på island?

Toya

Trådstartare
Har precis nyss börjat fundera på att "plugga häst", efter att ha gått vanlig sam-språk på gymnasiet, och litt.vet på su, och har därför ingen koll alls.

Antagningskrav, ansökan?
Hur kan man tillgodogöra sig den utbildningen här i Sverige?

Kan någon hjälpa mig vore det toppen!

(kanske ligger tråden fel, men den är ju så islandshästinriktad den kan bli!)

Sv: plugga häst på island?

Om du är intresserad av att gå på "hästuniversitetet" Holar så får du ansöka och sedan åka det och göra prov, både praktiska och teoretiska. Proven brukar hållas i juni har jag för mig. Exakt hur duktig man behöver vara varierar nog något eftersom kvaliten bland de sökande säkert skiljer sig från år till år, men det är många från olika länder som söker. De bedömmer både ridningen och hur du hanterar hästen från marken.
Utbildningen vid Holar är en högskoleutbildning och jag är i princip säker på att du får svenskt studiemedel om du blir antagen. Fast det kostar ju ändå en del pengar eftersom man måste ha med sig en häst som uppfyller vissa krav, den ska ha hyfsade gångarter och så.
Jag är inte expert på detta men har en kompis som gått där nyligen så jag tror att den information jag gett stämmer fortfarande.
Mer info finns på www.holar.is

Lycka till!

nja hyfsad bra ska nog hästen inte vara utan väldigt bra.. det är svårt att komma in på skolan och det är ett högt tempo och om du inte klarar av proven är det bara att åka hem. Sen finns det en annan skola där oxå men jag vet inte vad den heter.. tänk bara på att det är annorlunda på Island jämfört med sverige med hästhållnigen och det..

Ja, det är ju sånt man funderar över... iaf för några år sen var det ju lite prat om hur det gick till på skolan....

Jag funderar ändå på att åka o jobba där ett tag, för att känna på vad jag verkligen vill.
Någon sa att man inte ska ha sin hobby som yrke, och det tål att tänkas på...

Vill iaf gå ridledar-utbildningen här i sverige, och kanske gå vidare till b-instruktör, om det inte blir island.
Fast jag kanske borde börja med att skaffa häst? :smirk:

Mitt tips är att du åker och jobbar på island i ett halvår eller kanske ett år, gärna i skagafjördur där holar ligger så kommer du att lära känna många som vet mycket om skolan och kan kanske åka ditt och kolla och så. Det finns massor av gårdar i det området som man kan jobba på, men man måste ju vara beredd på att allt inte är som hemma när det gäller hästhållning och ridning... Oavsett om du ska gå på Holar eller ej så kommer det att bli ett minne för livet. Om du vill komma in på Holar så måste du dessutom prata flytande isländska, och det är ju enklast om du bor där ett tag.
Vad gäller ridningen och hästhållningen på Holar så är den antagligen mycket mer lik den svenska än någon annan stans på island. Till exempel så rider de i ridhus och gör "dressyrkrumelurer", något som hästbönderna runt omkring har lite svårt att ta till sig...

Jag vet inte direkt vilka krav de har på hästen men min kompis häst var ett lågt bedömt 2:a klass sto (typ7.54), med svårt lynne. Gångarter över medel men inte fantastiska, dessutom var gångarterna ganska svåra att separera.
De tittar nog också på hur väl man lyckas träna och utveckla hästen efter dess förutsättningar, inte bara på hur man presterar på tävlinssbanan.

HEJ

Håller absolut med "lilla_my", åk till Island och arbeta först, lär dig språket och lär dig hantera hästar på "isländskt vis". Dessutom har jag för mig att du behöver ha "egna" hästar med dig när du studerar på Hólar dvs skolan håller dig inte med häst utan du måste har egna "tränings ämnen" med dig (hästarna kan ju med fördel vara lånade av den bonde du jobbat hos på Island).

Jag håller på att dra i lite trådar just nu, för att kunna åka till island och jobba. Det var planen från början, att åka o jobba, och sen kanske söka in, beroende på hur det känns.

Har kanske ett jobb på gång, hos en som gått Hólar, och blev b-inst. 2002, men det är osäkert. *håller tummarna*

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 267
Senast: DeadSerious
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 873
Senast: jouhanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V