"Plötsligt" svår att rakrikta

Ellyne

Trådstartare
Jag rider en häst tre gånger i veckan och det är mest bara jag som rider henne för tillfället. Ett halvblodssto på 12 år som gått mycket i skogen det senaste året men sätts igång mer nu för både dressyr och hoppträning.
Jag har ridit henne ca 3 mån.
Hon är ofta väldigt känslig och mjuk att rida och fast jag inte är nån jätteduktig ryttare har hon gått väldigt fint. Det som varit problemet är att få henne att trampa rakt under sig med högerbak. Hon brukar gå innanför spåret med h. bak i h. varv, för att hon är svagare i högersidan.

I alla fall så på senaste träningarna har vi nästan BARA jobbat med att få henne att spåra. Hon fuskar rejält märker jag, fast jag känner iaf skillnaden själv för det mesta.
Grejen är att det inte känts som nåt stort problem innan, jag har bara märkt av det ibland. Men nu är det det ENDA vi tränar på och det känns som att det bara blir värre... :crazy:

Vad tror ni det beror på att det blir värre så "plötsligt"? Är det bara för att jag uppmärksammar det nu och så har hon gått och fuskat innan? (för t.o.m. ägaren anmärkte på att hon var ovanligt svår att få rak sist hon red).
Jag är svagare i min högersida - har jag överfört det till henne på så här kort tid? (3 mån) Hon var svag i höger innan men att hon skulle blivit ännu svagare pga mig?
Kan det bero på något fysiskt - spänning, låsning osv.... Är det värt att kolla upp?

Tacksam för svar och tankar ni har! :)

Sv: "Plötsligt" svår att rakrikta

Det låter som om att du skulle ta ut kanske en equiterapeut till hästen.
Min förra ponnys högr bak gled "iväg" i skritten kändes det som, och mycket riktigt så hade hon en låsning i bäckenet.

Ja det kanske vore en idé... Ska nog ta upp det med ägaren.
Men är det bäst att ta ut en equiterapeut direkt eller ska jag försöka "rida till" problemet och ge det en chans?

Hon protesterar en del (går emot skänkeln, men försöker gott), men det är iaf lättare i ena varvet.

vad jag fatta som så har du redan försökt rida bort problemet?

skulle nog också tagit ut någon kiropraktor eller equiterapeut så man vet att de inte är nåt sånt iallafall och är det inget fel så kanske någon riktigt duktig kan sitta upp och rida o känna på hästen?

hade lite liknande med min häst men de va bara när jag red de va så och sen när tränaren satt upp så gick han perfekt utan nåt som helst problem, de va mej de va fel på och de gick snabbt att ändra på mej och sen dess har han vart helt perfekt.

Ja jag har försökt, men inte så länge. Hon har ju varit knepig med att få under sig höger bak så länge jag ridit henne. Men jag har upplevt att det blivit värre bara nu de senaste två- tre veckorna...
Om det är nåt muskulärt (att hon inte orkar bära jämnt med båda bak) så kanske man ska ge det mer tid att "rida till"...?
Min tränare tror ju att det är orsaken och att konsekvent ridning kommer ge resultat när hon får mer muskler.

Ta ut equiterapeut först för att kolla av att det inte är något, sen kan du rida till problemet om det fortfarande finns kvar.
Varför chansa på att rida till något som inte går?
När vi hade ET ute så tog hon inte betalt för undersökningen, bara behandlingen(jag vet inte hur andra gör men det gjorde våran) så jag tycker inte du ska tveka att iaf ringa någon ET och höra:)

tänkte eftersom de har blivit värre att de måste ha varit bättre innan de blev värre.

att man har fastnat i en dum cirkel som är svår att fixa själv..de kan hjälpa mycket om någon annan sitter upp i sånna lägen och känner på hästen som kanske kan mer säga vad de är man gör för fel om de inte är nåt fel på hästen då.

hade hästen varit sån här från början så är de ju en annan sak med muskler o sånt men nu hade de ju blivit värre väl? då måste de vart bättre innan?

Ja det har ju varit "bättre" innan. Men det kan också bero på att vi inte hade hunnit komma igång med träningen, dvs kraven var låga. Jag försökte mest lära känna henne och träna allround/hålla igång henne.
Det är ju nu när kraven ökat som det märks tydligare att hon "felbelastar" eller vad man ska kalla det.

Det som är svårt att veta är om det är pga att hon är "dåligt" musklad (ser fin ut, men är inte i riktigt bra träningsform, blir snabbt svettig, får träningsvärk...) eller låsning i kroppen... :confused:

Ska ta upp equiterapi-koll med ägarn och tränarn. Höra med ägarn också hur hon känts att rida (är duktigare än mig) och vad hon tror...

(tack för support :bow: )

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 964
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 203
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar