Plötsligt probelm!

Ronjuwi

Trådstartare
Hej! jag har världens finaste korsningssto, halvblod/fullblod. Har haft henne i ganska precis ett år nu.. För ca. 3 månader flyttade vi till ett nytt stall där hon står med 2 kompisar. Innan har det gått att rida vart som helst med henne och hon har inte brytt sig om mycket, visst en postlåda eller annat kunde plötsligt bli väldigt läskigt men jaa. Hon gjorde inga dumheter!
Nu helt plöstligt går det inte att rida ut längre. Varje gång hittar hon någon "jätteläskigt" och kastar sig runt och travar på hemmåt. Det finns inget att göra för då börjar hon backa ner i diken, resa sig o.s.v. Prövat att ge lösa tyglar och bara skänkla henne frammåt men icke. Det finns mycket vildsvin och annat uppe i skogen men hon kan börja hålla på på grusvägen ca. 2 km bort...
Har ni något erfarenhet av detta? Vad kan det vara för knas? Har ni något tips på vad jag kan göra?
Hon har ej ont då hon inte visar minsta lilla tecken på banan och hon är kollad av vet.

Tacksam för svar :)

Sv: Plötsligt probelm!

Mmm...
Är det kanske inte bara så att det är våren och solen som påverkar?
Hormoner och päls och allt annat som får en häst att bli pigg och frisk men även att hitta på och få för sig ett och annat under en tid?
:angel:

Senast ändrad:

Kan du rida med någon annan? Låter som hon är osäker på den nya omgivningen. Jag hade nog tömkört ut också
, först med en ledare bredvid, för att ledaren så småningom kan gå jämte dig(bra om ni är två så en kan stötta upp vid sidan) Jag hade börjat med en kort tur som succesivt förlängs tills att hon förhoppningsvis ska bli mer van. Såhär har vi gjort med våran unghäst,då det är ett bra sätt för dom att bli självständiga-att gå först.
Tänk på att det tar olika lång tid för olika hästar med nya miljöer.
Mitt råd är givet utifrån egna erfarenheter, vet ej om det kan vara till hjälp för just dig i din situation, önskar dig all lycka till!

Hej
Känner igen mig i det du beskriver, de låter som om hon är osäker, går hon fram om du leder henne ? Led henne en bra bit tills hon är mycket lungnare (hela vägen och flera gånger om det behövs) när hon är lungnare sitt upp. Sen kan du ju ta med en till häst oxå till hon vant sig vid miljön, men de kanske blir ändå "prompt stopp" när du väl tar ut henne själv.

Jag undrar också om det inte är våren.. Mitt kära stoskrälle håller på med liknande prylar varje vår, först pga pälsfällning och sedan pga brunst. Ena dagen är hon som i en glasbubbla och går knappt fram och nästa är hon livrädd för allt. Ibland varierar hon mellan dessa beteenden under samma ridtur. Nu är det sjätte våren som jag har henne så jag kan först nu säga att jag faktiskt är säker på att det är pga pälsfällning och brunst. Förut trodde jag att hon hade ont eller så, men upprepning känns som ett bevis.. Nåja, hon har säkert ont i huden för hon blir skitsur bara jag petar på henne med borsten.. Tyvärr får hon ont också, eftersom bakåttänket blandat med det spända omkringfarandet gör att hon kan få ont i ländryggen.

Jag tror att det kan vara något sådant med din häst men jag hoppas för din skull att hon bara har "en släng" av det, eller att det är någon period av osäkerhet. Håller det på en längre period, håll koll på musklerna säger jag. För två år sedan blev min häst halt under en längre period och veterinären trodde till slut att det måste bero på muskelstrulet i ryggen, eftersom det inte fanns någon annan vettig anledning till att hon skulle bli halt just då.

Mmm...
Är det kanske inte bara så att det är våren och solen som påverkar?
Hormoner och päls och allt annat som får en häst att bli pigg och frisk men även att hitta på och få för sig ett och annat under en tid?
:angel:

Mycket möjligt att det är vårkänslor! :)

Kan du rida med någon annan? Låter som hon är osäker på den nya omgivningen. Jag hade nog tömkört ut också
, först med en ledare bredvid, för att ledaren så småningom kan gå jämte dig(bra om ni är två så en kan stötta upp vid sidan) Jag hade börjat med en kort tur som succesivt förlängs tills att hon förhoppningsvis ska bli mer van. Såhär har vi gjort med våran unghäst,då det är ett bra sätt för dom att bli självständiga-att gå först.
Tänk på att det tar olika lång tid för olika hästar med nya miljöer.
Mitt råd är givet utifrån egna erfarenheter, vet ej om det kan vara till hjälp för just dig i din situation, önskar dig all lycka till!

Det spelar tyvärr ingen roll om hon är ensam eller med annan häst! Hon gick fram bra i början när vi flyttat. Men kan ju vara våren och fällningen, har även nu upptäckt att det är brunst på gång!
Tack

Hej
Känner igen mig i det du beskriver, de låter som om hon är osäker, går hon fram om du leder henne ? Led henne en bra bit tills hon är mycket lungnare (hela vägen och flera gånger om det behövs) när hon är lungnare sitt upp. Sen kan du ju ta med en till häst oxå till hon vant sig vid miljön, men de kanske blir ändå "prompt stopp" när du väl tar ut henne själv.

Problemet är att jag har två ledsjukdomar som gör att jag får värk och liknande när jag går längre stunder, därför är ridningen en så bra och mjuk träningsform för mig. Har haft en med som gått breve och hållt i henne samtidigt som jag suttit på men detta fungerade inte alls. Får väl kanske be mamma att försöka gå ut med henne!
Tack så mkt för tipset :)

Jag undrar också om det inte är våren.. Mitt kära stoskrälle håller på med liknande prylar varje vår, först pga pälsfällning och sedan pga brunst. Ena dagen är hon som i en glasbubbla och går knappt fram och nästa är hon livrädd för allt. Ibland varierar hon mellan dessa beteenden under samma ridtur. Nu är det sjätte våren som jag har henne så jag kan först nu säga att jag faktiskt är säker på att det är pga pälsfällning och brunst. Förut trodde jag att hon hade ont eller så, men upprepning känns som ett bevis.. Nåja, hon har säkert ont i huden för hon blir skitsur bara jag petar på henne med borsten.. Tyvärr får hon ont också, eftersom bakåttänket blandat med det spända omkringfarandet gör att hon kan få ont i ländryggen.

Jag tror att det kan vara något sådant med din häst men jag hoppas för din skull att hon bara har "en släng" av det, eller att det är någon period av osäkerhet. Håller det på en längre period, håll koll på musklerna säger jag. För två år sedan blev min häst halt under en längre period och veterinären trodde till slut att det måste bero på muskelstrulet i ryggen, eftersom det inte fanns någon annan vettig anledning till att hon skulle bli halt just då.

Ojdå. Jaa då får de bli att kolla upp ländryggen om detta fortsätter!
Som jag skrev ovan har jag nu upptäckt att brunst är på gång, de andra stot i stallet har börjat så snart drar det väl igång för min också!
Tack :)

Kolla upp hästen veterinärt, för mig låter det som det kunde vara så att hon har ont nånstans. Så innan du kräver något mer av henne tycker jag att du ska kolla upp om det inte kan vara så att hon har ont...

Har du provat munkpeppar? Det fungerar utmärkt på mitt sto som annars blir precis som ditt fram på vårkanten. Brunst ihop med pälsfällning är inget bra om man är lite känslig...

Bryt helt när hon börjar konstra, prata lugnt med henne och visa att du finns för henne. Att klia henne lite brevid manken kan också hjälpa. Umgås mycket med henne i stallet och i hagen så att hon vet att du är att lita på.

Jag har liknande problem som du att jag inte kan gå och då får man hitta på lite andra metoder. Prova dej fram med att på ett mjukt sätt få henne uppmärksam på dej igen. Om hon behöver trava några steg hemåt så är det inte hela världen bara du kan få henne att stanna sedan och återfå lugnet.

Hästar har alltid en anledning till sitt beteende ,Hade det varit jag så hade jag kollat upp om något stör ( ex. sadel, tänder ) och kollat upp den på klinik.
För det är ovanligt att hästar inte vill gå med sällskap...

Eftersom hon är så oerhört fin och trevlig på banan har jag extreeemt svårt att tro att det är fel på henne!

Kolla upp hästen veterinärt, för mig låter det som det kunde vara så att hon har ont nånstans. Så innan du kräver något mer av henne tycker jag att du ska kolla upp om det inte kan vara så att hon har ont...

Tack för tipset! Kan vara värt att prova. Vi tränar mycket NH och har nära kontakt, tror med att det är istadighet!

Har du provat munkpeppar? Det fungerar utmärkt på mitt sto som annars blir precis som ditt fram på vårkanten. Brunst ihop med pälsfällning är inget bra om man är lite känslig...

Bryt helt när hon börjar konstra, prata lugnt med henne och visa att du finns för henne. Att klia henne lite brevid manken kan också hjälpa. Umgås mycket med henne i stallet och i hagen så att hon vet att du är att lita på.

Jag har liknande problem som du att jag inte kan gå och då får man hitta på lite andra metoder. Prova dej fram med att på ett mjukt sätt få henne uppmärksam på dej igen. Om hon behöver trava några steg hemåt så är det inte hela världen bara du kan få henne att stanna sedan och återfå lugnet.

Tror hon skulle reagerat på det tidigare i sånt fall. Somsagt är hon trevlig på banan, där det vanligtvis brukar vara mer ansträngande.

Hästar har alltid en anledning till sitt beteende ,Hade det varit jag så hade jag kollat upp om något stör ( ex. sadel, tänder ) och kollat upp den på klinik.
För det är ovanligt att hästar inte vill gå med sällskap...

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 883
Senast: Ananas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 079
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama