Plötsligt bra i magen - vad tror ni hände?

akleja

Trådstartare
Hej,
Jag har haft magproblem på min ponny till och från i ca 2 år, riktigt bra har hon aldrig varit under den tiden. Jag testade allt, tog bort allt foder utom hö och gav magsårsmedicin, gav psyllium och röntgade magen och ingen sand fanns där. Plus att jag testat bakjäst och en rad olika mjölksyrebakterieoreparat etc.

Så för en dryg månad sen bytte vi stall, från lösdrift till 'vanligt' boxstall där hon också går ensam i hagen (tills vidare). Plötsligt upptäcker jag att hennes mage är helt ok! Det var efter tre dar på nya stallet. Jag har funderat över vad det kan bero på och allt jag kan komma på är:

1) det kan ha varit nåt i vattnet hon inte tålde på förra stället

2) hon var stressad i lösdriften

Vi hade hö från många olika ställen så det borde inte vara det. Någon som varit med om nåt liknande???

kan ju vara otroligt många variabler i sammanhanget. hade ni ständiga foderbyten av hö så kan det vara en av variablerna. De mår inte bra om de är det minsta känsliga i magen, av ständiga foderbyten. Men som sagt, andra variabler spelar in de också, men ffa är det fodret. att ngt i vattnet skulle vara en variabel har jag väldigt svårt att tro, det är knappast ngt som påverkar hästarna för vi pratar ju vanligt vatten med allmän hygien i fråga om drickbarhet och hur det serveras.

@mackan Ja jag funderade mycket över foderbytena och trodde att det var problemet. Kanske bytte de mellan olika hö med dålig mikrobiologisk kvalitet. På nya stallet har de bytt från hö till hösilage utan att ponnyn reagerade på det så byten i sig tycks vara ok.

Håller annars med om att 'vattenteorin' är rätt långsökt.

Kan mycket väl varit stressad, kanske inte trivdes med så många hästar eller med just dom hästarna den gick med då.

@Grazing -vid fodringarna var hon rätt aggressiv och hon höll noga reda på vem som åt var och såg till att själv få mest mat, så kanske det var för stressande i längden.

För mig känns det helt klart som att något i det gamla stallet har påverkat henne. Enligt SLU så är den vanligaste orsaken till dålig mage på häst brister i hygienen för främst foder men också vatten och annat som finns runt hästen.

Hej,
Jag har haft magproblem på min ponny till och från i ca 2 år, riktigt bra har hon aldrig varit under den tiden. Jag testade allt, tog bort allt foder utom hö och gav magsårsmedicin, gav psyllium och röntgade magen och ingen sand fanns där. Plus att jag testat bakjäst och en rad olika mjölksyrebakterieoreparat etc.

Så för en dryg månad sen bytte vi stall, från lösdrift till 'vanligt' boxstall där hon också går ensam i hagen (tills vidare). Plötsligt upptäcker jag att hennes mage är helt ok! Det var efter tre dar på nya stallet. Jag har funderat över vad det kan bero på och allt jag kan komma på är:

Vi hade hö från många olika ställen så det borde inte vara det. Någon som varit med om nåt liknande???

Jag tycker inte att det låter ett dugg konstigt. Vår ponny, som är väldigt känslig i magen, skulle aldrig klara att gå på lösdrift eller att få olika sorters hö hela tiden. Då skulle han gå med ständig diarré, det är jag övertygad om. Med andra ord - den typ av uppstallning du har nu passar säkert bättre för en ponny med känslig mage. Skönt för er! :)

@Masse och @Sirap - visst är jag jätteglad att hon är bra! Hon är lugnare och gladare också tycker jag, om det nu beror på att hon slipper magknip eller om hon helt enkelt trivs bättre. Hon var drygt 3 år i lösdriften och de första 1 1/2 åren var det inga (synliga) problem. Jag har haft henne rätt länge och i tidigare stall har hon mått bra. Om jag fattat att lösningen på hennes dåliga mage var så enkel som att byta stall hade jag gjort det för länge sen.

Ja, det är nog så att lösdrift passar vissa hästar medan andra inte trivs med det. Kan ju vara sammansättningen på hästflocken, kanske kom det nya hästar in i flocken? Eller också steg hon i rang och kände sig stressad över att sitta på toppen och hålla koll så att ingen försökte knuffa ner henne. I sin egen box slipper hon det och kan ägna sig åt sitt på nätterna.
Tror på en kombo av det och foderbytena.

Jag har stått i ett stall där vattnet visade sig vara otjänligt. Hästarna blev väldigt loja och immunförsvaret försämrades. Vet inte hur länge vattnet varit så, men minns att vattenproverna visade värden som var så dåliga att det såg ut som att något djur dött i vattnet. Det kom vatten utifrån from att beskedet kom, och veterinären sa att det kunde ta upp till månad innan vi märkte förbättring hos hästarna.

Jag har stått i ett stall där vattnet visade sig vara otjänligt. Hästarna blev väldigt loja och immunförsvaret försämrades. Vet inte hur länge vattnet varit så, men minns att vattenproverna visade värden som var så dåliga att det såg ut som att något djur dött i vattnet. Det kom vatten utifrån from att beskedet kom, och veterinären sa att det kunde ta upp till månad innan vi märkte förbättring hos hästarna.
@Shetlandskusk - intressant! hade hästarna dåliga magar också? Vi hade rätt mycket infektioner (löss, ringorm, hosta...)

Ja, det är nog så att lösdrift passar vissa hästar medan andra inte trivs med det. Kan ju vara sammansättningen på hästflocken, kanske kom det nya hästar in i flocken? Eller också steg hon i rang och kände sig stressad över att sitta på toppen och hålla koll så att ingen försökte knuffa ner henne. I sin egen box slipper hon det och kan ägna sig åt sitt på nätterna.
Tror på en kombo av det och foderbytena.
@Cornelia - ja hon steg i rang så det skulle kunna förklara att det tog lång tid innan hon visade stressymptom. Det är lite lurigt med den här ponnyn att hon var så sönderstressad när jag köpte henne (dock inga magproblem) och för varje år har hon blivit lugnare. Hon blev mycket lugnare under åren i lösdriften men kanske hade hon ändå en underliggande stress.

Hej,

Jag gissar på antingen höbytena eller stress (kanske tex inte åt bra/stressad runt mat i lösdriften)

Hej,

Tvära foderbyten kan vara en orsak. Det behöver inte betyda att fodret är dåligt, men det finns individer som tål byten sämre än andra. Därför som det är bra att ha en försiktig övergång till nytt foder.

Jag har varit med om att vattnet har påverkat en häst av ca 30. När vattenbyte gjordes så försvann magproblemen.

/V

@Dandylinn och @Verdandi - spontant säger många (grov)foderbyte, och jag tror det är en av de absolut vanligaste orsakerna. Det märkliga i det här fallet är att damen aldrig reagerat på höbyten innan, varken före eller efter. Så jag tror i så fall att det även handlade om dåligt grovfoder (det var bevisligen dåligt periodvis). Vattnet är från stallets brunn. Ungefär 3-4 av de ca 25 hästarna hade dåliga magar, och av dem var en dålig även i ett annat stall. Men övriga hade varit länge i lösdriften så var det något med vattnet var inte alla känsliga, ungefär som Verdandi skriver.

Solvindarna på mars eller latent stress som försvunnit. Eller nåt av de andra förslagen. Är oftast svårt säga. Min står kvar på samma foder, vatten etc som innan - men magen är bra. Beats me varför men jag gläds - och hoppas det håller i sig över vintern med. Stress osv så på sitt sätt har han upplevt med stress i sommar än tidigare i livet (flera täta byten av hästkompis osv), men det är ju inte bara den stress vi ser som kan påverka utan även "inre" stress.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Travsto, elva år gammal står ett par år på stort stall med kassa hagar, hö med hemska värden som tas in från olika leverantörer varje...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Gwaeron
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541
E
Foder & Strö 2-årig kallblodstravare, tränas lätt-medelhårt, beräknas väga 500 kg som vuxen. höet vi har ser ut såhär, per kg: 8,7 mj 32 smb.rp. 3,7...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka