Plötsligt aggressiv kanin?

caradan

Trådstartare
Våran lilla kanin hona är nu snart 7 år gammal och har helt plötsligt börjat att dra sig undan. Vill inte att man tar upp henne och inte gosa.
Nu vänder hon rumpan till när man kommer och om man tar i henne så kastar hon sig runt och biter.
Jag kan inte låta henne va helt i fred då hon har ett öga som jag måste tvätta ett par gånger per dag men dte blir mer och mer olustigt att ta i henne då man inte vet om hon kommer att bita eller inte.

Hon har alltid varit jätte social, "pratat" med en när man kommer och alltid kommit i full fart.

Kan det ha med åldern att göra?

Hon äter som hon ska, dricker och gör sina behov precis som tidigare.

Någon som har några tips?

Sv: Plötsligt aggressiv kanin?

Jag skulle låta en veterinär undersöka henne.. Låter som hon har ont, och därför inte vill att någon ska ta i henne

Det är väl inte konstigt. Hon har väl ont av ögat och tvättningen av det.
Vad säger veterinären om ögat?

Hon skall till veterinären på måndag för en undersökning.
Ögat är en tilltäppt tårkanal som inte går att göra så mkt åt utan vi får tvätta det morgon och kväll så det inte kleggar för mkt.

Betsällt tid på måndag för en hälsoundersökning så får vi se vad veterinären säger.

Lycka till. Hoppas inte det är något mer än ögat som krånglar.

Hon fick ögondroppar igen men annars så hitattade de inga fel på henne. Allt lät och såg bra ut.

Får hoppas att ögondropparna hjälper lite mer än bara tvättandet, är förmodligen rätt obehagligt för henne. Använd handskar och långärmad tjocktröja när hon ska hanteras, mindre obehagligt för dig om hon skulle få för sig att bitas. Och framför allt, låt det ta den tid det tar, prata med henne och beröm henne när hon låter sig behandlas och beter sig som "folk". :laugh:

Ögat har blivit bättre igen, ögondropparna har gjort susen denna gången dock så är hon stort sett ohanterbar nu och kastar sig farm och anfaller så fort man enns funderar på att sticka i handen och ta henne/fylla på mat etc.
Nu ikväll fick jag ta på mig vinterhandskar för att enns våga ta henne. Men jag antar ju att hon blir ännu mer arg/rädd (fast jag tror inte att hon är rädd utan bara arg) när det kommer ett par stora handskar farandes och tar i henne.

Diskuterade med dottern om hur vi ska göra och vi kom överens om att vi står ut tills vi avslutat med ögondropparna denna gången och ser om hon blir bättre efter det, blir hon inte det så har vi inget val än att ta bort henne.
Det är så konstigt för hon har ändrat sig bara över en natt innan har hon alltid varit jätte glad och super snäll.

Jag älskar ju denna lilla varelse men jag känner inte igen henne längre.

Jag tycker det låter som om hon har ont någonstans.
Ha handskar när du hantera henne för att inte visa att du är rädd. Då kommer hon bara fortsätta.

Ang. ögat, har ni testat att spola igenom tårkanalerna?

Ja det låter som om hon borde ha ont men veterinären har känt igenom henne, lyssnat, klämt mm och de hittar inget.

Jag använder handskar när jag tar upp henne, när hon väl är uppe är hon fortfarande jätte snäll och medgörlig men det är just i hennes bur och när man skall ta henne som hon gör utfall.

Jag använder handskar när jag tar upp henne, när hon väl är uppe är hon fortfarande jätte snäll och medgörlig men det är just i hennes bur och när man skall ta henne som hon gör utfall.

Undrar om hon kanske har börjat se dåligt, att hon inte vet att det är du som kommer och tycker att anfall är bästa försvar. Om hon nu är snäll i famnen när hon känner igen din lukt, menar jag. Fast då borde hon ju iofs känna igen din röst också. :confused:

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 725
Senast: Ainon
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 078
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama