Plötslig hälta. Tankar?

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst har såklart gått och blivit halt. Men jag är lite osäker på var hältan sitter och hur jag ska agera.
Slänger in en fin liten bild för att ni ska få en överblick i det hela.

31443129.jpg

Vid den översta pilen fick hon en spark i lördags. Är ett typiskt "sparksår" där, där pälsen är avskrapad.
Hältan kom dock först o söndags, så jag tvivlar på att det är där problemet sitter.

Hovslagaren var här och kollade idag, då jag funderade lite på hovböld delvis då hoven är lite trasig. Men hästen reagerade ingenting i hoven.
Hon tyckte dock att häst reagerade för tryck och var lite svullen vid mellersta pilen. Där finns även ett litet märke.
Häst reagerar inte när jag pillar och klämmer där, och jag ser/känner ingen svullnad.

Vid understa pilen har häst däremot 3-4 ggr dragit fram-upp benet när jag klämt. Vet dock inte om det beror på 'tjurskallighet' eller smärta. Har klämt och känt massor utan att hon har reagerat också.
Hon har en liten svullnad här. Lite gummiaktig känsla på svullnaden.
Jag är ganska säker på att problemet sitter här, men hovslagaren trodde ju som sagt att hältan satt högre upp, därför är jag lite osäker (fast bara väldigt lite :p ).

Häst stödjer på benet, och hältan är knappt synlig om hon får gå en stund rakt fram. Men det syns till och från att hon har ont och ibland när hon ska flytta sig så hoppar hon nästan fram, som om hon vore blockhalt. :confused:
Hon stödjer på benet i hagen med lindor. När jag tagit in henne och tagit av lindan så verkar det bli värre. Hon vilar på tån nästan hela tiden i stallet.

Jag har tid på klinik i mitten av nästa vecka. Frågan är om man ska slänga i henne lite smärtstillande under tiden? Är ju rätt många dagar kvar och hästen har en ligamentskada i frambenet på samma sida som blivit lite varmt nu pga belastningen..
Det gör ingenting om skadan skulle förvärras, så det kanske är schysstast mot hästen att ge henne lite smärtstillande?
Har både metacam och butta kvar efter andra behandlingar. OM jag ska ge något vilket ska jag ge? Spelar det ngn roll?

Sv: Plötslig hälta. Tankar?

Förstår att det känns lockande att ge hästen smärtlindrande när den har ont, men jag skulle inte ge det förren man vet vad det är för något.
Dels pga av att skadan kan förvärras, och dels att tveksamhet kan uppstå i en hältutredning.
Om jag vore du skulle jag ringa veterinären som skall utreda hästen vad han/hon tycker om smärtstillande nu.

Jag skulle inte ge smärstillande innan jag rådfrågat veterinär. Det kan försvåra diagnosen avsevärt samt förvärra skadan, och även om det inte gör något för dig känns det ju inte riktigt okej för hästen.

På din beskrivning får jag lite känslan av senskada (beroende på vart du eg menar med den undre pilen?) men det känns ju väldigt osäkert så en hältutredning av veterinär så fort som möjligt är ju att föredra. Varför kan du inte ta ut en veterinär imorgon istället för att vänta tills nästa vecka men att åka iväg. Kan ju vara något en hemma vet kan ha en åsikt om och sätta in smärtstillande om det behövs.

Jag hade inte gett smärtstillande. Jag hade satt på boxvila till veternärtiden och sett vad undersökningen ger.

Måste säga att jag är grymt imponerad av bild illustrationen. :)

butta ska vara ur hästen en vecka innan hältutredning på klinik, enligt min egen klinik vet. konsultera veterinären vad denne tycker om smärtstillande under tiden, och då med hänsyn till att en hältutredning skall göras på klinik.

Vid undre pilen är hästen som sagt lite svullen. Svullnaden/bölden sitter på baksidan.
Hade också tankarna på senskada, just eftersom det verkar förvärras utan linda...

Och anledningen till att jag inte tar ut en veterinär är för att jag inte vill slänga ut flera tusen på att höra någon annan säga att hästen är halt. Det kan jag lixom konstatera själv.
Benet måste röntgas/ULas.

Hehe :p

Okej, ja då är det ju dumt att ge ngt. Smärtstillandet måste ju vara ur kroppen ordentligt när de ska kolla på henne.

Har varit uppe på kliniken idag. Hittades ingenting, men häst verkade reagera för tryck/kläm/böj vid bakknäet.
Jag är dock ändå tveksam till om hela problemet sitter där, eftersom det är så stor skillnad olindad vs lindad.

Hon är mkt bättre än hon var förra veckan, men haltar kraftigt i traven och avlastar fortfarande benet ibland.
Såå vi blev hemskickade med lite metacam och ett "kom snart tillbaka"... ;)

Jag får ont i magen när jag läser det här!! Min gamla häst skadade sig på något oförklarligt sätt i hage eller box för ett antal år sedan! Han var jättehalt från stillastående ur box eller om han hade stått stilla på gången en stund, snudd på blockhalt, för att efter några steg i stort sett vara ohalt! När jag tog in ur hagen syntes ingenting för att minuterna efteråt då han stått en liten stund i box, vara jättehalt ett par steg. Diffus svullnad några dagar men, det märkliga var att hästen endast tog stöd med tån. Han vilade konstant detta ben!! Jag gjorde utredningar för tusentals kronor och man hittade ingenting förrän det var för sent. Han hade en skada på förstärkningsbandet till djupa böjsenan, en omöjlig skada på ett bakben enligt veterinären. Om jag nu hade fått reda på detta i tid så har jag kanske kunnat rädda min fantastiska häst och behandlat honom för den senskada han faktiskt hade. Se till att omgående få ett ultraljud och ge dig inte om han fortsätter att inte vilja stödja på hela hoven. Jag hoppas givetvis att diagnosen är en annan för din häst.

Japp. Kändes lite tråkigt att åka hem utan diagnos. Men jag får jämt sånt hjärnsläpp när jag är iväg sådär så det blir aldrig av att jag kräver något. Jag glömmer helt enkelt bort det. :p

Piamaria: Jo jag tänkte be om UL nästa gång. Förhoppningsvis är "min" veterinär tillbaka då också, det känns lite bättre att få hästen behandlad av en veterinär som man känner igen och trivs med. Och som man vet är noggrann(are).

Ibland så undrar jag lite över om detta verkligen är ekonomiskt försvarbart ur försäkringsperspektiv. Faktiskt. Hästen har varit halt i lite mer än en vecka, och är fortfarande - vad jag förstår - rejält halt. Det kan ju verka som en god idé att börja fundera över VAD det är som gör ont och om man kanske kan korta både behandlingstid och hästens tid med ont genom att lokalisera och snabbt hitta rätt åtgärd.

Visst, ibland kan det vara befogat att bara ta en light-variant (en marginell hälta vid böjprov som visar sig härstamma från t ex kotled kan jag acceptera att man kör med vila-återkom), men vid så pass ont som din häst verkar ha är det för mig jätteviktigt att veta att det inte blir värre genom "ingen åtgärd".

Blä för avvaktan med halt häst.

Jo jag håller nog med dig faktiskt.
Blev lite förvånad att det inte gjordes mer, men samtidigt så vill man ju lita på att veterinären gör det som är bäst.
Såhär i efterhand känns det inte alls som mitt bästa besök på kliniken...

Fast ur försäkringsperspektiv spelar det mindre roll då jag tror hälttaket redan är nått för iår.

För att uppdatera lite om ngn skulle vilja veta. Var på åb på kliniken den 25e, då var hon 2 gradigt halt (3 grader första ggn tydligen).

Blev dock ingen mer utredning utan papper är inskickade till försäkringsbolaget för utdömning.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA