Plötslig hälta - Fång? Fraktur? Vrickning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 6 898
G

Gisburne

Hittade pållan halt i hagen nyss, vet inte vad jag ska göra. Hon vill helst inte röra sig så mycket, men klarade av att trava på både grus och gräs när jag tog ut henne. Men hon är halt, ordentligt halt. Vänster fram verkar göra ondast, men det ser ut som att höger fram är lite öm också. Hon lutade sig lite bakåt, ungefär som fånghästar gör för att avlasta frambenen... Det finns ingen svullnad någonstans, hon är bara lite varm i båda frambenen och framhovarna - men det är hon å andra sidan nästan alltid.

Hagen hon har gått i hela vintern och våren är HELT barskrapad från gräs, det finns inte ett enda strå. Hon har aldrig haft fång förut vad jag känner till (har haft henne i 3 år) och har gått på dygnet-runt-bete alla somrar jag har haft henne. Hon och ponnystoet har delat på ca 15-20 kg hösilage per dygn den senaste månaden, samt att hon har fått kraftfoder. (Successivt mindre och mindre inför betessläppet.) Motionerad 3-4 dagar per vecka, lätt träning.

Vad kan ha hänt? Borde hon inte vara svullen om hon har vrickat sig? Kan det vara fång, och i så fall hur vet jag det? Hilfe...!

Sv: Plötslig hälta - Fång? Fraktur? Vrickning?

Tycker det låter som fång. Har hästen ökad puls i benen? Kontakta veterinär snarast.

Jag vet inte om hon har puls, jag är inte bra på att känna det. Ska kolla igen. Men vad har hon fått fång av i så fall? Hösilaget? Det är ju samma som hon har ätit sedan i höstas...

Jag tycker också att det låter som fång.
På mitt sto kändes pulsen jättetydligt strax ovanför kotan, det riktigt dunkade.

Immer

Kyl, kyl o åter kyl benen.

Har den ngn defekt i hoven- kan digitalpuls ses på insidan av skenan- ovanför kotan. Det dunkar där.

Pulsen känns bäst nedanför kotan- på sidan

Även om hästen ätit samma foder sedan i höstas så kan det vara en orsak om hästen din fått fång.
Har ni många hästar som äter av höensilaget? annars blir det dåligt nu väldigt snabbt i värmen.
Fång kan uppstå av en rubbning i tarmen och det kan ju uppkomma av en massa saker.
Jag tycker du ska ringa och rådfråga med en vetrinär, berätta symptomen din häst har så vet nog vet om det behövs ett besök eller ej.

Lycka till

Mvh

Tack för svaren!

Uppdatering;
Fick tag på en hovslagare inatt, som ställde upp och svarade på frågor. Han tyckte att jag skulle ha is i magen och vänta någon dag för att se hur det fortlöper. Hon fick gå in och sova i box inatt, med djup bädd så att hon kunde avlasta tårna om hon skulle vilja. Nu på morgonen är hon inte i närheten av lika varm som igår kväll, och hon haltar mindre i traven. Fortfarande halt, men inte lika mycket.

Kände efter puls inatt, och det fanns ett stilla dunk på båda fram. Bara för att ha nåt att jämföra med kände jag på ponnyn i samma hage, och hon (som är helt frisk) hade också ungefär lika mycket puls, så jag tog inte så allvarligt på det. Men sulorna på båda fram var varma på fullblodet, dock inte i bak.

Hovslagaren jag pratade med sa att det kunde ha att göra med att hon har vuxit rätt mycket i hovarna på sistone och att det är dags att sko. (Hon har gått en vecka över tiden för att min hovis var upptagen förra veckan.) Han pratade om nån hävstångseffekt när tån växer sig lite för lång, och det skulle skapa symptom ungefär som vid fång. "Ont i hoven", kort och gott. Hon har ju rätt tunna väggar också, och sulor, så han trodde att det kunde vara därför hon hade ont.

Ska hålla koll på henne under dagen och blir det värre får veterinären komma hit, helt enkelt. Ska prata med min ordinarie hovis också och kolla om han har tid att sko idag eller imorgon.

Jag fodrar med HorseHage, som har legat inne i stallet (ca 8-10 plusgrader därinne) sedan drygt 1½ månad tillbaka, just för att inte ligga i solen. Det går åt ca 2 balar om dagen just nu, alltså är de inte öppna längre än 12-15 timmar.

Säger inte att det inte kan påverkas av värmen ändå, men jag har pratat med leverantören om bäst-före-datum och hur man ska hantera HorseHage såhär års, och de tyckte att det lät bra att ha dem i stallet.

Jag hade nog inte haft is i magen o väntat nån dag, för är det fång så är alltid prognosen bättre ju tidigare man sätter in behandling.
Tror inte heller på teorin att det skulla vara nått pga att den skulle skotts för en vecka sedan.

Min pålle hade (har) också mycket puls, och haltade regält. (3-gradigt halt i skritten)
Det visade sig vara en hovböld.
Är hästen öm vid hoven?
Får du klämma överallt vid hoven?

Tycker inte heller du ska vänta att kontakta veterinär om det inte blir bättre.

Tycker oxå att detta låter som en hovböld. Ta ut en hovslagare för att kolla upp ev hovböld.

*KL*

Jag har haft fånghästar UTAN förstärkt puls. Så jag törs inte lita på det tecknet allena..

Däremot, mitt fullblodssto blev ju tvärhalt. Började med att hon var helt ren, men sen något enstaka steg var hon ordentligt halt, men sen helt ren. Man trodde man sett i syne. Sen efter ganska lång tid så blev de där halta stegen fler. Detta var i våras och var strax efter vi tagit av snösulorna (huf grips). Så jag ringde hovis för hans kulle komma och kolla för sulömhet och ev slå på helsulor. Han kunde inte komma förrän efter några dagar, och samma morgon som han skulle komma var hästen lika tvärhalt som du beskriver din. Såg ut som ett klassiskt fånganfall MEN, utan dubbelslående steg. Pulsade i båda fram och varm i båda hovarna.

Hovis konstaterade att huf gripsen hade gröpt ur sulan där den legat an, och att hon ömmade och svikade i hela sulan. Hon fick hela, hårda sulor och blev markant bättre direkt, och var ohalt inom ett par dagar. Dock kvarstod värme och puls, ffa i ena fram. Både vet och hovis tyckte att 'den kan kvarstå ett tag, är hon ohalt så ha is i magen'.

Sen gick det några veckor, helt ohalt fortfarande men förstärkt puls och värme. Sen blev hon halt igen på ena fram, jag trodde det var skit mellans ula och hov eller stråltryck så for till hovis. Som plockade av sulan på ohalta benet först och konstaterade att jo det var tryck på strålen, och jo det kunde nog bero på det. Tills han plockade av sulan på andra fram (halta benet) och utbrast 'fan också'. I tån hade hovbölden from hell brustit. En riktigt djuuup, stor rackare. Verkades upp och gipsades, och på med sulorna igen. En vecka senare plockade vi av sko + sula, kollade och gipsade om. Efter detta var hon helt sval i båda fram, ingen puls och hältan har aldrig återkommit.

Såhär i efterhand så var det mest troligt den förbannade hovbölden som spökade hela tiden, men iom att den låg så djupt gick den inte att se/känns 'utifrån', men den började göra ont då när hon blev halt första gången, och sen tog sulorna som var 'nedsatta' av hufgripsen ifrån med. När vi slog på helsulor försvann smärtan, men bölden gonade vidare där inne. Tills den tillslut brast i tån. Men den gick långt upp i kötthoven och det var en hårsmån från att hovis skickade oss direkt till klinik.

Hej!
Jag tror defenitivt på en hovböld.
Detta hände nämligen mig för tre veckor sedan som tur var så hade jag bokat min verkare samma dag som jag hittade henne så blockhalt.Ringde min verkare o sa att det nog inte var någon ide för henne att komma.Svaret jag fick av henne var att det var ju jätte bra att hon skulle komma.Hon kom klämde lite och gjorde ett litet hål sedan var det klart.:bow:
Ta ut hovslagare det är mitt råd.

Min häst blev också plötsligt halt i båda framben,visade sig vara fångliknande inflammation i hov och leder. :cry:
Hoppas de löser sig i alla fall // Rebecca

Tack igen för era åsikter!

Ny uppdatering;
Hon har varit varm i hela benet ena stunden och kall den andra under helgen, haltat ibland och ibland inte. Fortfarande ingen direkt puls. Äter med god aptit och är inte febrig.

Om ett par timmar ska vi lasta in och åka till min gamla hovis, eftersom jag fortfarande inte har hittat någon vettig hovis här som kan sko henne utan att bli förbannad på henne. (Hon är känsligt lagd och rycker gärna tillbaka hovarna, och hon blir bara värre om man skäller på henne. Hittills har bara gamla hovisen klarat av hennes temperament.) Så i eftermiddag vet jag om det är en hovböld på väg ut eller om det är nåt annat. Jag har ingen bra visitertång, så jag har inte kunnat klämma ordentligt, men hovis har redan lovat att han ska kolla grundligt när han ändå verkar och skor om henne.

Så ligger det till just nu, jag håller tummarna att det inte är fång eller hovbensfraktur eller nåt annat "dumt". En tanke jag hade var att det kanske kunde vara typ borrelia eller erlichios eller nåt. Har träffat hästar som har haft det och som har varit halta med diffusa symptom, ungefär som min pålla nu.

Vad tråkigt :(
Har hon dubbelslående steg?
I bästa fall är det en hovböld och inte fång. Har hon feber?
Jag har svårt att tro att det skulle bero på att höt blivit dåligt på så kort tid - om det inte varit hål i plasten eller så.

Olycksfågel hon är :D

Oh är det till oss du ska åka? Då kanske vi ses, vi kommer ut sent i eftermiddag :bump:

Jag fick i princip dessa symptom på mitt vbl sto förra våren, kall ibland, varm ibland. Gick som på kol vissa dagar, normalt andra. Hon hade puls ibland, och nästa dag inte.Stod & vägde som en fånghäst. Tjocka ordentliga gallor på baksidan av kotan. Åkte in till klinik & rtg hov, & det var hovbensfraktur på henne. Uppifrån & ner.... Min värld rasade samman, men idag tävlar hon för fullt igen! :) Hoppas det går bra för er!

*knapplån*

Misstänker du borrelia eller erlichias så tycker jag du ska be om ett prov.
Dock behöver inte alla hästar med antikroppar mot det ha en aktiv infektion i kroppen men jag tycker det är värt att kolla iallafall..

Så här är nämligen mitt fall, vilket (om nu borrelian är boven i dramat) kunde behandlats mycket snabbare och mindre kostsamt om jag tagit provet direkt..

Min häst har varit konvalicent sedan 14 april efter difus hälta, lite snubblig, värme i hovarna, puls och gallor i båda fram, ömmade lite i alla fyra sulor, något förhöjd temp men inte feber.
Åkte in till klinik den 18 april där han fick diagnosen akut fång. Gjorde även röntgen men det visade ingen rotation eller annan förändring.
Åkte hem, boxvila, fenylbutazon, kyla benen, special skoning och strikt utfodring. Sedan sakterligen igångsättning med skrittpromenader. Blev lite bättre men inte helt ok ändå, fortfarande värme och puls ibland samt en och annan haltning (snubbling). Vet tyckte jag skulle avvakta.
Började sitta upp och skritta honom några dagar, haltade till ibland om där var grusunderlag, detta trots specialskoning och sulor.
Hovslagaren var ute, hittade inga tecken på fång men hästen tycktes inte vara helt iordning med att bli verkad och skodd (rör inte en min annars).
Nästa dag ok på morgonen.. Ringde till kliniken innan jag åkte ut till stallet för att få ny tid då jag inte tyckte att det kändes ok med hästen trots allt, skulle återkomma. När jag kommer ut till stallet är han jättehalt och har hög värme i hovarna samt gallor och puls.
Ringde ut distriktet akut som satte in fenylbutazon igen och ordinerade boxvila tills dess att jag kunde få tid till klinik.
Lite bättre igen men hade fortfarande puls och värme ibland, detta trots strikt boxvila.
Tre dagar senare visar hästen en temp på 39,3 men ingen tendens på feber, pigg och glad som alltid med god aptit och vätske intagning.
Ringer distriktet som ber mig avvakta eftersom han ändå är så pigg och glad och då jag ska in till kliniken dagen efter i vilket fall.
Nästa dag besök på kliniken, berättar hur det gått sen vi sist pratades vid. Ny röntgen som inte förändrats sig det minsta sen förra besöket, röntgar även kotorna som ser helt bra ut.
Vet gör böjprov men hästen visar inget där heller så jag ber dom ta prover på andra infektioner i kroppen, däribland erlichias och borrelia.
Skickas hem i väntan på svar och vet säger åt mig att sakterligen sluta med fenylbutazon och låta han börja äta gräs så smått.

Får tillbaks proverna som visar ovanligt höga värden av antikroppar för borrelia hos häst.
Idagsläget är vet inte alls längre säker på att där någonsin vart fång på min lilla pålle som nu går en pencelinkur för borrelia.
Han säger att min häst är ett mycket ovanligt och märkligt fall, vilket inte känns så kul.

Vill tillägga att han inte visat några symptom på att vara medtagen, vilket har förbryllat oss alla, såsom trist blick, hängig, minskad aptit, ovilja att gå eller liknande utan han har under hela tiden varit pigg och glad med lyster i pälsen, pigga glada ögon, god aptit och fräsch uppsyn. varit som han alltid är med andra ord :)

Lycka till!

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Vad hände med din häst? Var det en hovböld eller? Nyfiken. Min häst hade liknande besvär, men blev halt efter för mycket verkning på alla hovar. Den högra fram vill dock inte läka, bättre ngn dag men stod sedan på tre ben nästa dag! Var hos veterinären 7 ggr under fem veckor, röntgade henne för att utesluta fång och fraktur, och div andra undersökningar. Efter fem veckor dök världens fetaste hovböld upp i kronranden, och hon fick öppnas undertill. Nu står hon med gips, men kan i alla fall gå och stå på alla fyra. Förhoppningsvis ska hon bli bra nu.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Ida94
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 886
Senast: Josofinito
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka