plötslig diarre

Sv: plötslig diarre

provsvaren har kommit och det var noll mask så ja ni hade rätt men jag trodde inte heller att ni hade fel så,.. vad ska jag göra nu :confused:

Ja, säg det. Min erfarenhet av lösmagade hästar har handlat om stress helt enkelt. Hur är hästen i psyke ? De hästar jag känt har blivit kassa i magen pga av det vart lite rörig miljö runt den, eller annat som utlöst någon form av stress. Och då har lösmagen hållit i sig länge.

Går den på bete kanske ? Då kan dom vara lösa lääänge.

Har ni/du gjort någon utredning på hästen ?

Betfor kan vara lösgörande och en del hästar tål inte betfor utan blir kassa i magen.

Fast så länge hästen inte har uttalad diarre..dvs allt kommer ut i lös form, så bör det faktiskt inte vara någon direkt fara mer än att dom skitar ned bakbena.

Om du maskade för 14 dagar sedan och i går gjorde ett kollamasken så lär du INTE hitta någon mask. Maskmedel har 4, 8 och 12 veckors intervaller. Alltså, de håller äggutskuilljning så länge. Gör man träckprov tidigare än de veckor jag räknat upp hittar man ingenting TROTS att hästen kan ha mask.

Vänta med kollamsaken i fall du vill ha korrekt svar på provet. Makmedlet måste ha verkat klart först,.

Genom att göra en kolla masken så snart efter avmaskning får man ett bra besked på om de parasiter hästen har är resistenta mot det preparat som använts. Om så är fallet är det indikerat att avmaska igen med ett verksamt preparat. I det här fallet kan man också tänka sig att de resistenta parasiterna fått gott om spelrum och ställt till med elände efter avmaskningen (som rensade tarmen från övriga parasiter).

Men nu var det ju inte så!

Har inga bra diarrékurer. Aktivt kol kan funka.

det är en lugn och cool häst, långt ifrån stressad men endå "GO" i.

Betfor har hon ätit i flera år och fått betydligt mycket större mängd en hon får nu, nu får hon 2-3 dl om dagen förr upp mot ett kilo... är inte lusern bra för magen? det fick hon i vintras. fast det kanske är riskfyllt nu med tanke på fången....??

diarren kom efter avmaskningen så misstänker vi det eftersom hon har gått i samma hage sen i vintras med munkorg på sedan april så det kan omöjligt vara gräset i hagen hon blir lös av.

ingen utredning är gjord, vi avvaktar än så länge, har kört proviva i nästan en vecka och kanske något förbättrat reslutat.

jag anser att så länge hästen inte har feber, går ner i vikt och äter och dricker bra så känns det fortfarande okej att avvakta.

nu har vi endå bestämt att följa vetrinärens och min tränares råd, att testa och avmaska igen och hur fel det en låter tänker jag testa för jag vill inte att hon ska gå runt med diarren för länge.

Senast ändrad:

Men snälla du. Du har ju svart på vitt på ditt träckprov att INGA aktiva maskar finns. Varför ska du då slänga i hästen maskmedel ? Kan du förklara detta för mig, eller ännu hellre, be dom som förelsagit detta förklara. Det finns ju INGENTING som maskmedlet kan ta. Det enda du gör är ju att öka på resistensen. Du MÅSTE ju vänta tills intervallen är slut eftersom det INTE finns maskar som lägger ägg just nu. Så frågan är ju: VAD ska du maska mot ?

Den lösa magen kan vara reaktionen efter att du maskade, dvs hade hästen en stoor mängd mask, vilket du nu inte vet, så kan det bli så. Avmaskningsmedel är dessutom starka saker för en häst mage, stör tarmfloran och gör så att magen blir kännsligare. Men du hjälper absolut INTE din häst genom att ge ännu mer medel som dessutom inte har ett dugg verkan eftersom det inget finns att ta.

Förswök att vara KÄLLKRITISK. Ring till källan direkt, dvs ender parasitologen på Sva eller ring till vidilab och fråga. Maskmedel är ingenting man ska ta lättvindligt på. Och i ditt fall ska och bör du INTE maska. Man maskar ENBART när det är motiverat, och i ditt fall finns inget motiv till detta.

Senast ändrad:

nu blev hon maskad igår kväll, tyck jag är världens sämsta hästägare eller vad du nu tycker men eftersom diarren har pågått ett tag och utan förbättring och enligt en vetrinärs rekomendationer så blev hon maskad yttligare en gång till, händer det ingenting så blir det att åka in till klinik men just nu ser det ut så här.

Nej det tycker jag inte, men jag anser faktiskt du bör ta LITE ansvar över hur du hanterar maskmedel. Alltså, du bör ju först och främst ta reda på hur man använder dessa. Resistens är ingenting man ska ta lättvindligt på, för det drabbar faktiskt andra än bara just dig i slutändan. Det du har gjort nu är kastyat pengar i sjön och ökat på resistensutvecklingen. Detta har knappast hjälpt din häst alls.

Du svarade INTE på vad det var du egentligen skulle få bort när inga maskar fanns ? Alltså, SYFTET. Syftet kan knappast handla om diarre eftersom det är ett maskmedel, och maskmedel botar således inte diarre OM det inte handlar om stor parasitbörda...vilket din inte hade och knappast kunde ha med tanke på intervallen och provet.

Nästa gång tycker jag du bör rådslå med en veterinär som faktisk har kunskap om parasiter. Din verkar inte ha det, tyvärr.

syftet med att maska en gång till var om hon har kvar mask, vilket någon här påstod att hon mycket väl kan ha trots att träckprovet visar 0 eftersom det var så nyligen blev avmaskad. jag pratade själv inte med vetrinären utan det gjorde min stallägare, så mer kan jag tyvärr inte säga eftersom jag själv inte var där.

även om min vetrinär inte verkar ha någon vidare kunskap om mask osv, så har h*n nog varit i kontakt med detta problem förrut och därför rekomenderar detta sätt och det tror jag inte han skulle gjort om han inte visste att det funkade(???????)

men nu har jag lärt mig det här till nästa gång och det kommer att göras träckprov innan avmaskning nästa gång..

men en tanke, förr när "kolla masken" inte alls var så populär som den är i dag, har inte varit med om någon häst som farit illa pga av att den maskats utan träckprov har tagits. men men

Senast ändrad:

jag vet och stenkoll på hovar och puls har jag.

imorgon får jag svar på träckprovet förhoppningsvis.
märkt att hon kliar svansen väldigt mycket nu och det är ett tecken på mask har jag hört talas om.
min tränare tyckte även hon att jag skulle avmaska igen.

Om hon har diarée och blir kladdig så kan det vara därför hon kliar sig. Tvätta rent ordentligt varje dag är mitt råd.

men en tanke, förr när "kolla masken" inte alls var så populär som den är i dag, har inte varit med om någon häst som farit illa pga av att den maskats utan träckprov har tagits. men men

Men vi måste ju tänka på framtiden! Det är därför man inte ska avmaska i onödan. Maskarna kan bli resistenta! Och det är en del maskar redan och det ökar! Snälla läs på lite om avmaskning och avmaskningsmedel själv och lita inte på vad alla runt dig säger. SVA är ett bra ställe att börja på.

T ex http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Forebyggande-avmaskning-hast/ och http://www.sva.se/upload/pdf/parasitologen/parasitkontroll häst SVT 15-07.pdf

tack! jag ska absolut läsa!

jag ser det här som en läxa till mig och ska absolut läsa på till nästa gång hon ska avmaskas och då ska det gå rätt till, det är mänskligt att fela.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: jennylu
·
Hundhälsa Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men...
2
Svar
24
· Visningar
1 744
Senast: Sol
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka