Plötslig aggression

Seren

Trådstartare
Jag har inte skrivit på hund tidigare, men eftersom ni som hänger här verkar vara hundkunniga och duktiga tänkte jag be om er hjälp på något som jag själv inte riktigt förstår!

I familjen har vi en tvåårig australian shepherdkille som jag har hand om då och då. Han har aldrig visat något tecken på aggresivitet, om han hamnar i situationer där han blir rädd, till exempel konfrontationer med andra hundar, går han hellre undan. Han har fram till nu varit världens snällaste och goaste, men något som hände idag gjorde mig lite förvirrad.

Jag, min pojkvän och två vänner till oss var ut till våran stuga i skärgården över natten och hade då med oss aussien. Min pojkvän är han väldigt fäst vid, och har alltid lyssnat bra på honom, men när vi varit och promenerat och busat lite utomhus så blev han lite väl uppspelt och hoppade mot min pojkvän. Hunden ifråga är ganska stor och även om pojkvännen, låt oss kalla honom X, kan hantera hans tyngd så är det ju ändå inte önskvärt att han hoppar. X markerade att han inte tyckte det var okej genom att helt enkelt milt putta ner hunden när han hoppade, vilket hunden har accepterat tidigare och slutat men nu blev han riktigt sur. Han stod och skällde på pojkvännen och gjorde små 'utfall', utan att bita men ändå kasta sig mot X. Man märkte tydligt att det inte var bus och lek längre, utan han var nästan aggressiv, och fortsatte tills det att jag avledde honom och bad honom att komma. Han gjorde som jag sa och lämnade X, och gick undan för sig själv en stund.

Efter det var han som vanligt igen, go och lika förtjust och glad i X som vanligt. Han har aldrig uppträtt liknande förut, och både jag och X upplevde det som obehagligt. Vad tror ni att det kan ha berott på? Markerade han att han inte tyckte X var lämplig att tillrättavisa honom, trots att han alltid lyssnat på X förut? Tonårstrots? Hjälp mig och pojkvännen att förstå!

Sv: Plötslig aggression

Hundar som "aldrig betett sig så föut" och helt plötsligt blir aggressiva brukar ha ont någonstans.

Sen är det svårt när man inte sett händelseförloppet, jag har också en Aussie han är otroligt lättriggad och om man busar och kuffar på honom så börjar han ganska snabbt att ta tag i ärmar på folks jackor och så.

Så jag undviker sådana aktiviteter och ägnar mig åt annat med hunden.

Sv: Plötslig aggression

Aussien ifråga är också väldigt lätt att trigga upp, men det var tydlig skillnad på hur han blir om man busar med honom och beteendet han visade upp tidigare idag. Hoppen han gjorde mot pojkvännen, de som X visade att han inte tolererade, var just sådana bushopp efter att han blivit upptriggad efter bus, men som jag skrev tidigare så kändes han nästan aggressiv efter att ha blivit tillrättavisad, och det var inte längre med busglimten i ögat som han gjorde så... Det var det som oroade mig!

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 218
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 655
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 592
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V