Plöstligt dålig lungfunktion?

alazzi

Trådstartare
Min dotter tränar Taekwondo minst 8 gånger i veckan och det är ofta tävlingar på helgerna. Nu efter den senaste tävlingen sa hon att hon ofta har problem med andningen vid ansträngning. Vi var hos läkare igår och det konstaterades att hennes lungfunktion endast ligger på 64%...Hon fick en astmamedicin (inhalator) som ska tas före sport. Hon blir 14 år om några veckor. Läkaren sa att dett kan "växa bort" lika plötsligt som det kom. Hjälp! Jag är orolig. Vi har pälsdjur hemma. Är rädd att det skaa utvecklas till astma. Vad kan utlösa såna här problem? Kan jag göra något själv för att hjälpa henne? Hur sannolikt är det att det växer bort`?

Har man kollat hb på henne? jag undrar eftersom jag hade samma symptom som din dotter, hade stora problem med andningen vid ansträngning. Upptäcktes efter ett par besök hos läkaren då astmamedicinen inte gjorde någon nytta att hb var väldigt lågt. Så fort det åtgärdats med tabletter fick jag normal andning igen.
Om det inte beror på lågt hb, så har jag inga erfarenheter.

Jobbigt när barnen blir sjuka, min dotter är visserligen vuxen men har utvecklat ansträngningsastma. Troligtvis på grund av det dammiga höet på jobbet.

Nu vet jag inte vilken nivå din dotter tävlar på men tänk på att kolla med dotterns idrottsförbund om medicinen är ok använda vid tävling :)

Jobbigt när barnen blir sjuka, min dotter är visserligen vuxen men har utvecklat ansträngningsastma. Troligtvis på grund av det dammiga höet på jobbet.

Nu vet jag inte vilken nivå din dotter tävlar på men tänk på att kolla med dotterns idrottsförbund om medicinen är ok använda vid tävling :)

Läkaren sa att medicinen inte räknas som doping tack och lov. Hon tävlar internationellt så det är mycket viktigt att ha koll på sådana saker. Men jag ska nog kolla med förbundet också så att det inte blir problem framöver. Tack för tipset!

Läkaren sa att medicinen inte räknas som doping tack och lov. Hon tävlar internationellt så det är mycket viktigt att ha koll på sådana saker. Men jag ska nog kolla med förbundet också så att det inte blir problem framöver. Tack för tipset!
kolla vad det är för verksam substans och hitta ett jämförbart preparat i Sverige ( på www.fass.se kan du sök på substans och se vilka preparat som innehåller substansen) och sen kollar du mot rödgröna listan, som, såvitt jag förstår, är internationell.https://www.antidoping.se/rodgronalistan/index.asp

Mina döttrar har typ ansträngningsastma och det vi har kommit fram till är att Bricanyl (terbutalin) är förbjudet under träning och tävling, men möjlighet till dispens finns om alternativa behandlingsformer saknas. Ventoline (salbutamol) är tillåtet upp till 1,6 mg/dygn vid tävling (8 inhalationer) och Pulmicort (budesonid) är tillåtet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka