Plocka ner taggtråd

S

spiel_mit_mir

Hej på er!

Vi skall flytta in på en liten hästgård där de tidigare haft kor på sommarbetet och därför sitter det en tråd med blanktråd i metall (längst ner) och övertråden är taggtråd. Taggtråden skall givetvis BORT innan vi kan släppa hästarna där, och därför undrar jag hur man smidigast tar bort taggtråd? Någon som har något tips? Är det lättast att klippa den i småbitar eller är det bättre att rulla ihop allting i ett sjok? Skall man rulla eller vika? Skall man rulla upp den PÅ någonting eller blir det för tungt då?

Vilken typ av tång/sax behöver man för att kunna klippa av det?

Kort sagt, tips om hur man tar bort ca 1km taggtråd på enklast sätt!

mvh Lollo och pållarna Meyah och Drewface

Sv: Plocka ner taggtråd

Ta på dig handskar.

Kolla över stelkrampsvaccineringen :devil:

Boka upp lägarbesök för rengöring av och syning av rivsår.

Skämt åsido, klipp ner den i mindre bitar och lägg upp på en större kärra. Var gärna en extra person som kollar efter så att inget är glömt. Det tycker jag är enklast.

Lycka till!

Skämt åsido, klipp ner den i mindre bitar och lägg upp på en större kärra. Var gärna en extra person som kollar efter så att inget är glömt. Det tycker jag är enklast.

Lycka till!

Du skämtar inte.:crazy:

Jag rullade, tyckte det var bäst.

Var bara jävligt försiktig när du klipper av eller lösgör en ända av taggtråden. När man gör det kan tråden snurra iväg, jag fick en tagg i ögat,:cry::cry:, för många år sedan, men hade tur, den rev bara sönder hornhinnan. Men jag har fortfarande problem med ärret, är för feg för att slipa det.:angel:

Jag hade en gång en ung anställd som var expert på det där.
Han var redigt lång och det hjälpte tydligen.
Han satte på sig tjocka handskar och tog en hovtång och drog ut märlorna och rullade upp tråden i prydliga buntar.
Och han var rackarns så snabb.

Jag skulle nog försöka med något liknande.

Det finns en speciell tång att köpa som är perfekt att dra ut märlor med. Det går mycket enklare än tex hovtång.

Sen skall du ha heltäckande klädsel, handskar och skyddsglasögon. Och det är inget skämt! Ha på skyddsglasögon!

Oh detta är inget roligt jobb! har själv tagit ner ett antal km tråd.
jag har gjort så här:
utrustning:
Hovtång för märlor.
avbitartång när tråden blir för lång. finns en stor bra som klipper lätt, finns på biltema.
handskar.
långärmat.

sedan har jag rullat upp den i så liten ring som möjligt, rullat fram till nästa stolpe, dra dän märlan, o rulla vidare till nästa, samma sak där. ibland är tråden trasslig, eller märlan för långt in, då har jag klippt istället, annars klipper jag när rullen är så stor att ja inte orkar bära den mer. rullarna är iallafall lättare att hantera än småbitar, och de tar MKT mindre plats än om man viker tråden. :laugh:

Spikutdragare med glidhammare
149237_d.jpg
är bra för att få grepp om djupt slagna märlor. Sätt an käftarna på varje sida om märlan och låt tyngden av glidhammaren slå in käftarna ett stycke i stolpen, använd hävstången för att dra ut. Mycket snabbjobbat verktyg både för spik och märlor. Har taggtråden vuxit fast i träd: lämna 10-15 cm kvar på varje sida så att man ser var tråden går när man ska sätta an motorsågen!

Man ska inte bara rulla tråden runt. Man låser tråden genom att efter första varvet växla sida för var tråden läggs i rullen.

Han gjorde säkert så.
Jag såg bara de prydliga buntarna efteråt.
De hade gått att återanvända.
Men jag slängde dem till metallåtervinning i en stor skrotkontainer.

Taggtråd skall utrotas.

Var noga med att ha på dig tjocka handskar, långärmat, byxor och skyddsglasögon. Var extra försiktig när du klipper av taggtråden (eller om du råkar tappa greppet om taggtråden) för den flyger iväg och kan orsaka sårskador på både dig och andra som står i närheten:crazy:

Jag använde en vanlig hovtång att dra ut märlorna med och en avbitartång när jag behövde klippa av taggtråden. Jag har provat att både klippa taggtråden i korta bitar och att rulla ihop den. Det var lika besvärlig och tråkigt båda sätten men jag fick betydligt mindre sårskador när jag klippte av taggtråden i småbitar och slängde den direkt i en kärra.

Se till att du har gott om plåster hemma;)

Senast ändrad:

Det skulle jag också göra om jag hade taggtråd att ta ner.
Men jag är numera (tack min unga anställda) underbart taggtrådsfri.

Vi rullar tråden som Ginnies beskriver det (Man ska inte bara rulla tråden runt. Man låser tråden genom att efter första varvet växla sida för var tråden läggs i rullen). Ingen bobin, alltså! Man "sprider" tråden över rullen genom att låta den vandra fram och tillbaka, varvid den alltså låser hela rullen kontinuerligt. En diameter på 40-50 cm är mest praktiskt att hantera, och man kan få med många tiotals meter utan att den blir för tung.
Att klippa hundratals meter taggtråd i småbitar måste bli vansinnigt svårhanterligt. :eek:

Förutom en BRA/vass hovtång eller motsvarande rekommenderar jag svetshandskar! Dom går en bra bit upp på armarna och klarar taggarna utan att gå sönder. Skyddskläder i övrigt har jag inte kännt behov av, då man lätt kan styra taggtrådens rörelser. Klipp helst inte av den om den sitter i spänn, men om det måste göras, stå vid stolpsidan så tråden sprätter iväg bort från dig!

Hur svårt det är att ta bort märlor/spik beror på flera faktorer, men oftast får man tillräckligt tag med tången, antingen i märlan direkt eller i tråden. Som Strajder säger, så ska man lämna kvar stumpar om tråden växt fast i träd.

Tas taggtråden emot i metallåtervinning? På vår station gör man det inte, utan där läggs den i containern för icke brännbart. Orsaken sägs vara att den ställer till trassel(!) när man ska hantera och smälta ner den i ugnarna.

LIA

Tas taggtråden emot i metallåtervinning? På vår station gör man det inte, utan där läggs den i containern för icke brännbart. Orsaken sägs vara att den ställer till trassel(!) när man ska hantera och smälta ner den i ugnarna.

LIA

Det är nog lite olika var i landet man är. Små volymer tog de emot där vi bodde innan men inte mer. Egentligen kunde de neka eftersom återvinningsstationer bara brukar vara till privatpersoner.

Länsförsäkringar Skåne har i varje fall från i år en tjänst som ingår i försäkringen och då hämtar de all skrot och miljöfarligt avfall som spillolja osv. Det blir ingen extra kostnad. Jag tror att fler Länsbolag har samma sak eller så är det på gång.

Efter att ha varit taggtrådsfri i många år men har köpt ny mark med taggtråd i år så har jag upptäckt bultsaxen. Ett riktigt universalverktyg för min taggtråd. Den klipper lätt av och om man lägger tråden mellan armarna kan dra loss den när den fastnat i övervuxet gräs.

Japp, i år tog man (via Länsförsäkringar) rullarna tillsammans med maskinskrot, tank mm.
Hur det blir framöver vet jag inte, vi har fortfarande lite taggtråd kvar på vissa ställen, eftersom det är minimigräns för hämtning och vi rensade gården på bråte. Även grannarna körde hit sitt, så under några dagar var det riktigt grannt här. :)

LIA

Rulla den i sicksack över sig själv, då fäster taggarna i varandra. (verkar som andra redan beskrivit det)
Ta på dig tjocka handskar och en hovtång för att knippsa av ståltråden som fäster taggtråden runt stolpen.
Att ha någon som spänner tråden samtidigt som den rullas upp, alternativt någon som hela tiden går före och knipsar av ståltråden är till stor hjälp :)

lyckla till

Det jag tycker är enklast med taggtråd är att ta med en hovtång som du drar ur märlorna med, sen rullar du bara in taggtråden och tänker på att växla mellan att rulla in på höger och vänster sida så att trådrullen låser ihop sig själv.

När trådrullen börjar bli ohanterlig så klipper du av tråden (med samma hovtång - fördelen med hovtång är att den går att stoppa i fickan så blir det mindrre att kånka på ).

Handskar brukar jag hoppa över när jag plockar in taggtråd, taggarna är inte så farliga... slån och hagtorn är faktiskt värre dom går igenom skor och ibland tom bildäck. Efter några timmar får man liksom in handlaget och jobbar lika bra utan handskar.

Tänk på att inte ha en massa tröjor och bylsiga kläder på dig för då kommer du garanterat att trassla in dig i tråden, använd typ vanlig blå-overall som är ganska slimmad.

Se till att ta reda på gammalt taggtråd tidigt på våren innan den har hunnit att växa fast i en massa gräs.

Senast ändrad:

Oh detta är inget roligt jobb! har själv tagit ner ett antal km tråd.

sedan har jag rullat upp den i så liten ring som möjligt, rullat fram till nästa stolpe, dra dän märlan, o rulla vidare till nästa, samma sak där.

Så gör inte jag.
Jag tar bort märlor en lång bit, så långt som jag uppskattar att jag orkar rulla, eller så långt det går innan hinder kommer.

Men jag tar inte och lossar slutmärlan.
Därefter knallar jag tillbaka till start, där taggtråden fortfarande sitter fast i en märla, lossar den och rullar, allt på en gång, samtidigt som jag spänner tråden lite bakåt.
Att hålla på en kort bit, lägga ifrån sig rullen, ta upp, fortsätta, gör att rullandet inte blir så bra.

Och jag älskar att rulla taggtråd, faktiskt bland det roligaste jag vet om man ska arbeta i markerna.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka