Pazuzu

Trådstartare
Jag har hittat en icke godkänd hingst vid namn Plet i härstamningen på ett antal halvblodshästar. Är det någon som känner till vad det var för hingst (ras, härstamning osv)?

De barnbarn jag har hittat har varit födda mellan åren 1973-1982 (har inte hittat födelseår på någon av hans avkommor), så han borde tidigast vara född på 60-talet någon gång. Det är inte heller helt omöjligt att han var tigrerad eftersom att en av avkommorna också var det.

Sv: Plet?

har hittat 2 prickiga hingstar i Danmark som kan passa

1. PLET (5300196) född 1953
e. TOR (4730007)
ee. MIKKEL (4430005)

2.PLET (6200476) född 1962
e.HUGIN (KNN 13) Knab. EK 01-01-1970: II KL A
ee. SMOKY (5500120)
eu. GRETHE (5100099)

En dansk knabstrup, är nästan 100 på att det är den här http://www.allbreedpedigree.com/plet. Har själv träffat en Emalj - Plet i början av 80-talet, hon var vit med vissa prickar.

Aha, det förklarar prickigheten!:idea: Tack!

har hittat 2 prickiga hingstar i Danmark som kan passa

1. PLET (5300196) född 1953
e. TOR (4730007)
ee. MIKKEL (4430005)

2.PLET (6200476) född 1962
e.HUGIN (KNN 13) Knab. EK 01-01-1970: II KL A
ee. SMOKY (5500120)
eu. GRETHE (5100099)

Du har möjligtvis inte sett hur deras avkommeantal ser ut? För om ex. den senare av dem inte är den Plet jag söker efter borde han ha en del avkommor i Danmark under en viss tidsperiod, medan den första inte borde ha så många och kanske inte under en så lång tid.

Intressanta bilder, tack!

Jag vill minnas att när jag kollade upp mödernet på hästen jag träffat så var hennes morfar den Plet jag länkat till.

Rimligtvis borde det då vara samma Plet, men det får väl kanske hållas lite öppet. Ibland har man ju tur och någon här har en svärfars morfar som har känt ägaren till hingsten och kan bekräfta eller avfärda.;)

Absolut!
Bara för att hästen jag känt haft en Plet i stammen så behöver det ju inte vara samma som vart i stammen på de du känner till.

Plet verkar vara ett någorlunda vanligt namn på danska hästar, har stött på det flera gånger på knabsruper. Kolla här http://www.knabsalg.dk/lis-gl.hingste/indlaeg-antikhingste.htm
(och kolla Silverking)

Plet = prick, så man kan väl säga att det danska hästnamnet Plet "översättes" till det svenska Pricken. Det bör vara en förklaring till att det förekommer så ofta i knabstrupperstamtavlor.

Det är rätt kul förresten detta med namn i gamla stamtavlor - i många fall finns det en "namnkod" hur man döper hästarna efter deras färg och utseende. I de gamla fjordhäststamböckerna finns det ju XXX "gårdsnamns-blakken". Längre tillbak har man Karl XIII livhästar som Blå Tigern o.s.v.

Undrar om hästarna kallades detta också? Jag menar den häst som alla känner som Godolphin Arabian "hette" väl egentligen El Sham?

Sorry för avstickaren!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 879
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 256
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 794
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V