plegga häst?

söderböna

Trådstartare
Min dam tycker tydligen inte om att klippas och den tidigare ägaren pleggade alltid. Jag hade tidigare tänkt låta pälsen sitta kvar men har nu insett att min vackra dam mest liknar en björn!

Så nu hade jag trots allt tänkt att det får bli en filtklippning, men så var det det här med pleggandet.

Jag har faktiskt aldrig varit i en situation där det behövts pleggas förut så jag har ingen aning om vad detta är! Jag antar att det är något lugnande, men tar man ut VET för det eller?

Hjälp:confused:

Marie

Sv: plegga häst?

Plegicil heter medicinen och skrivs ut av veterinär. Den är flytande.

Jag hade inte drogat hästen för att klippa den. Tålamod kan göra underverk.:) Har precis varit ute och klippt vår 4-åriga dam som vi köpte i våras. (Då hade hon stått på lösdrift hela livet, och varit uppbunden ett par gånger men alltid slitit sig loss, och gick inte att leda.) Visst, hon stegrade sig två gånger och slängde sig ett par, men jag stod bara där lugnt och väntade på att hon skulle lugna ner sig och så fortsatte vi klippningen. Blev riktigt hyfsat resultat med tanke på förutsättningarna.:banana:

Lycka till!

:smirk: Krocket

Det var bra många år sen plegicilsirapen försvann.
Det finns dock andra beredningar som licenspreparat.
PL

Ja. jag ska nog prova utan först och hoppas på det bästa. Hon är dock en dam med mycket "åsna" i sig. /Marie

Precis vad jag tänkte skriva... Jag har provat ett av dom andra preparaten, Sedalizin (en pasta), och det funkade inte alls. Hästen blev vinglig, okontrollerad men fortfarande rädd=en väldigt farlig häst. :crazy:
Kan säga att han får vara oklippt nu... :angel:

Prova att vänja vid klippmaskinen först. Är hon fortfarande väldigt rädd så är det bäst att ta ut veterinär som ger lugnande iv. Domosedan har min fått (innan han blev sprut+vet.rädd...)

Ja azepromazin (pleg sedaline mfl ) är inte bättre än så, inget jag använder själv. Det jag inte kan göra utan azepromazin kan jag inte göra med det heller!
PL

Jag hoppas att det går. Blir ju rätt dyrt om man ska ta ut veterinär för att kunna klippa, fast å andra sidan så behövs det ju bara en gång.

/Marie

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
949
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka