Plegg att ge i munnen

_Runaway_

Trådstartare
Veterinären på skolan sa att jag kunde ge min häst plegisil vid klippning. Och då behöver man ju veterinär för jag kan inte spruta själv. Men han sa att et finns ett plegisil som man ger hästen att äta. Någon som har erfarenhet av det, och hur hjälper det? Han sa att det verkar rätt svagt?

Sv: Plegg att ge i munnen

min hovis pratade om det sist han var ut (helt apropå alltså, mina djur står still.. ;)) men jag tyckte han sa att de slutat med det.
Tror de slutat med plegg helt, finns bara andra medel..

Det verkade bra dock, hovis hade använt det med goda resultat.. Men man måste få det utskrivet av vet. (om det nu finns kvar?)

Plegicil finns inte alls längre. Det har funnits i oral form som enligt mig funkade alldeles utmärkt.
Om du vill ha din häst sederad nu har du tyvärr inget annat val än att ta ut veterinär... tyvärr!

jag tycker att plegicil är ganska värdelöst. om inte hästen va riktigt avslappnad kunde det ge effekt åt fel håll, eller ingen effekt alls. funkade på en del hästar men långt ifrån alla.

därimot har vi dom senaste åren använt domecedan, villket fungerat bra. dock behöver man få det av vet. men det kan även ges i musklen, så har man en bra kontakt med sin vet. kan man få och ge det själv. har haft sårskador där vi behövt ge det vid rengöringen varje dag, och det skulle inte fungera att vet. skulle komma ut varje gång. har även fått att ge till vissa hästar som behövt det vid skoning.

Okej. Men får man spruta sin häst "hur som helst"? Är det så enkelt som alla säger att sticka rakt in i halsen typ? Känns så läskigt :crazy:
Testar nog att bremsa först och så bomull i öronen. Kanske det hjälper..

Jag fick det en gång när vi skulle klippa en häst....det funkade inte alls. Vi följde veterinärens dosering och det blev ingen skillnad. Men det är ju bara min erfarenhet.

Däremot fick jag en spruta av vet. förra året när hon var skadad och som jag skulle ge ifall jag var tvungen att lasta henne. Vilket jag senare blev. Gav då sprutan och det funkade super, hon gick på som ett lamm. Fick däremot vänta ut så hon piggnade till innan man kunde köra, vill ju gärna att hon fått tillbaka balansen lite. Men då var hon ju iaf inne och kom ingenstans!

Jag sprutade själv men har vana av det efter hon stod skadad och skulle sprutas varje dag på var sida så fick jag göra det själv. Vetis vill ju inte komma ut varje dag under en veckas tid långt ut på landet...

Jag fick vetranquil(eller vad det heter) av en veterinär att använda vid lastning av min svårlastade häst. Hon vart lite lugnare och det tog bara 45 minuter mot dubbelt så lång tid i vanliga fall, men i gengäld hade hon svårt att balansera sig i släpet...

Plegg kan man ge i munnen, men som sagt, det finns ju inte nu, men ett annat preparat som är likvärdigt plegg, det e ett pulver man löser upp i lite vatten och sprutar in i munnen.

nää, man får inte spruta sin häst "hur som helst" ;) men vet. kan ju visa dig var/hur man sticker, tror det heter "deligera" när vet. låter dig ge sprutorna själv. det är vääldigt bra att kunna.

när vet. ger domecedan ger h*n det oftast i blodet, det får man inte göra utan utbildning. men man kan även ge domecedan i musklen, samma som när man sprutar tex. pencillin men det är en mkt. mindre och tunnare nål och betydligt mindre vätska.

Nja, det stämmer att produkten Plegicil i oral beredningsform inte längre finns på marknaden, men däremot går den verksamma substansen (acepromazin) att få tag på i form av Vetranquil (granulat) och Sedalin (gel). Preparaten är, precis som plegicil var, receptbelagda, men man kan ge dem själv hemma i stallet utan att veterinären närvarar.

Effekten är sisådär, det är viktigt att hästen är lugn när den får preparatet och att den får vara ifred medan effekten sätter in.

Spruta hästen med lugnande medel får endast veterinär eller djursjukvårdare på klinik göra, inget för hemmabruk alltså.

Delegerad djursjukvård innebär inte att du själv får ge sederande eller narkospreparat. Detta får endast göras av veterinär eller djursjukvårdare (med utbildning) på klinik.

vi har fått domecedan med oss hem från kliniken, vid tillfällen vi behövt det. dock ger vi det i musklen villket beh. vet. ansett helt ok (för att ge i venen behövs utbildning). så har vi fått göra i alla år och många med oss. i vissa samanhang är det inte praktiskt genomförbart att ta ut vet. vid varje tillfälle.

har haft hästar som varit tvungna att sederas vid resor (utredningar, röntgen och u.l) till kliniken (har inte gått att transpotera utan), vid hovslagarbesök av samma anledning, hästar som efter op. där "såret" spruckit upp ska ha daglig rengöring av "sår och sårfickor" samt andra typer av sårrengöring.

Ja, det finns, men det är rätt svagt. Fick det utskrivet förra veckan. Varför kan du inte spruta själv?

Senast ändrad:

Får man ge vaccin själv?? Min ena häst är livrädd för sprutor men ännu mer rädd för veterinären... Tänkte kanske han skulle va lugnare om Jag gjorde det?

Men veterinär på plats då givetvis.

Nja, det är eg inte tillåtet, men många veterinärer låter djurägare som de bedömer som kunniga ge sprutan själv ändå. Tidigare kunde man se flaskor med såväl pleg som domo ute i de större stallarna, men reglerna har skärpts avsevärt.

*KL*
Jag tycker det ar mkt enklare att ge intravenost an muskulart

_Runaway_ skrev:
Veterinären på skolan sa att jag kunde ge min häst plegisil vid klippning. Och då behöver man ju veterinär för jag kan inte spruta själv. Men han sa att et finns ett plegisil som man ger hästen att äta. Någon som har erfarenhet av det, och hur hjälper det? Han sa att det verkar rätt svagt?

Be din Vet då om ett recept på SEDALIN/gel så vida din Vet nu har licens för detta preparat.

Det är en typ av plegg sirap som sprutas direkt i munnen, tuben påminner om en lite maskspruta för marssvin och innehåller 10ml gel. Rekomenderad dos till ca 700 kg häst= 2-3 ml men i envisa fall kan man behöva dubbla den dosen. 45 minuter efter intag är dom jätte "snälla".

Jag har alltid med mig detta medel i fall jag stöter på ett "omöjligt" sko fall, då jag absolut inte vill ta eget ansvar för ev. felsprutning eller reaktion utifrån att behöva spruta med kanyl då mina försäkringar inte täcker det förfarande.

Jag anser oxå att varje hästägare skall vara ytterst försiktiga med att själva spruta sina hästar med kanyler, går det åt helvete och man inte bevisligen har intyg som påvisar att man utbildat sig till att spruta med kanyl så får man inte bli förvånad om försäkringsbolaget vägra betala ut försäkringen.

Kan nagon pma mig om nagon veterinar i Sthlm som har licens for Sedalin?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
420
Senast: Joppsa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat