Pleasureman + skimmelvård

baluba

Trådstartare
Som lycklig ägare av en pleasurehäst, som dessutom råkar vara VIT, behöver jag råd!
Hur lyckas jag med en välfriserad man? Inte själva bandningen, men klippande? Tips?
Och tips på hur man får bort skitfläckar och annat "festligt" lite hastigt, typ på tävlingsmorgonen? Torrshampo? Våtservetter?

Wrangler, nu får du komma med alla dina trix :laugh::angel:

Sv: Pleasureman + skimmelvård

Jag rycker manen om den behövs tunnas ur. Sedan klipper jag den i omgångar med dubbeltandad effileringssax, rycker några hårstrån här o var o håller på tills jag är nöjd :D Klipper aldrig med vanlig sax, möjligtvis putsar lite bara.
Alternativt rakar av hela alltihopat :angel:

Jag gillar cowboy magic och absorbines produkter, båda har "fläckborttagning" för skimlar. :) Weavers våtservetter är också :love::love::love:

Det finns nog lika många tips som ägare/grooms :D

Nu vill vi se bilder på den vita springaren!

Raka?!?! Är du inte klok! :p

Cowboy magic är suveränt, ska spana in deras fläckborttagare. (fungerar Vanish, mon tro..? :D)

Bild ja, tekniska jag.. ska vi se..
264867-9-1288034565093.jpg

Men guuuuud vilken fin! :love::love::love:

VART har du fått tag på den??? :angel:

Men nej, han är så fin i sin man så den tycker jag att han kan ha kvar. :D

Om du vill vara lite vågad och bandar snyggt kan du prova med röda gummisnoddar!

haha, hittade honom hos någon skummis i västergötland! :D

Röda snoddar? jag vill ha snoddar med BLING... :idea: Men för all del, röda låter också snyggt!

Jag kör med ett bra skimmelshampo, sprayar med utspädd jodopax och häller på massor med potatismjöl. Det fungerar fantastiskt bra, men bli inte rädd, du får en blå, rosa och grön man innan allt har torkat :-) Resultatet är fullständigt fantastiskt. Avsluta med lite Foxfire glansspray så har du snyggast man i stan :-D

Jag har en vit häst sedan ett par år tillbaka (skimlat) som jag kämpat med och dessa är mina erfarenheter och aha-upplevelser:

1. Använd aldrig skimmelschampoo/blåschampoo. Låter man det sitta i en sekund för länge riskerar du att få en häst med ett vagt lila skimmer över sig álá my little pony.

2. Emin Linimentschampoo är guds gåva till skimmelägarna! En schamponering räcker och hästen är som snövit! (innan jag upptäckte detta så skrubbade jag en gång med grumme över hela hästen och sedan 1-2 gånger med gallop extra strong schampoo)

3. Spraya utspädd jodopax i svans och på benen på kvällen innan: Det är vitt på morgonen!

4. Vad som alltid följer med på tävling: Cowboy Magic greenspot remover: Spraya, gnussa, torka. Voíla!

gui.jpg

hagens_zinzano-18.jpg

Själv är jag aldrig utan ett bra skimmelschampo! Har aldrig dragits med blåa eller lila hästar :D

Man får prova sig fram till sina egna små knep...

Utspädd jodopax?? Really?
Jodopax förnkippar jag med gula händer en veckas tid efter sårtvätt!
Hur mycket ska den spädas ut?

Tack för tips och trix! Det är en utmaning att vara skimmelägare :D

Tja... Lagom utspädd? :D
Vet inte exakt hur mycket jag brukar ta men samma som rekomendationerna är till när man spär ut för sår tex? Vad brukar det vara? 1/10?

wrangler: som jag skrev, det är mina erfarenheter och jag har provat det mesta innan jag hittade emin (som är 1. billigt som tusan 2. man behöver inte toknoga skölja ur pälsen. Fast det gör jag ändå)

du får göra precis som du vill men hade jag inte varit öppen för att prova nytt så hade jag fortfarande stått och skrubbat med två andra medel, nu slipper jag det ;)

Jag späder som man gör till sår dvs typ ett par teskedar till en liter vatten

Linementschampo ska jag testa, tack för tipset :-D

*kl*
Jag tampas med en man som spretar åt alla håll och kanter, om jag rakar av den nu, hur ska jag se till att den blir snygg????
Bara en liten avstickare :D

Om du rakar av den så får du antingen hålla den rakad (alltså inte stubb :crazy:) eller så växer den ut till lagom pleasurelängd på ca 6 månader. Då börjar du fläta ner den så fort du kan :D -o ev använd hood/nackskydd om den inte vill ligga :devil:

Jag använder också ofta Emin linementschampo i den vanliga hemmavården! Bra som du säger att man inte behöver skölja så noga samt att det ju är bra med linementeffekten!

Liknande trådar

Katthälsa Jag hämtade i december hem två kattungar ur en snödriva hos en tant ute i skogen. Dom var totalt 3 stycken men en annan tjej tog den...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Vänder mig hit för att få hjälp, har åtagit mig att för en tid (en dag eller ett år vet vi inte) att ta hand om kompisens hund. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 655
Senast: Glimfeather
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka