Iaraphel
Trådstartare
Vänder mig hit för att få hjälp, har åtagit mig att för en tid (en dag eller ett år vet vi inte) att ta hand om kompisens hund. Det är en Beardie Collie (stavas?) på ett år, i alla fall en sådan där grå, långhårig med mycket lek i.
Jag är själv en kattmänniska och har inte så jättemycket vana av just hundar, men trodde mig att jag skulle reda ut dethär...
Första problemet är att hon har kvar sin valpull, + massa extra vinterull... så en meter långpäls och en miljon tovor i pälsen
, jag har försökt att borsta, klippa, och reda ut.. men det känns som om att det kvittar hur många timmar och hur mycket berg med päls det blir, det är likamycket kvar på hunden ändå...
Jag fick just klartecken från ägaren att jag får försöka duscha henne om jag vill, men hon sa att det blev ännu svårare att reda ut tovorna då.. kanske stämmer men nu stinker hon ju... hund...
och häst efter att ha varit med i stallet.. Och det är meningen att jag ska ta med henne till min lägenhet imon.. och ett litet problem till är att jag är allergisk mot pälsdjur (men har både katter och hästar- men har inte haft djur i min lgh, förutom en kanin som fick flytta pga alltför svår allergichock). så det skulel underlätta om jag lyckades reda ut hennes päls och få bort en del innan vi åker..
Har något shampoo som jag dushade föräldrarnas hund med i somras, har för mig att det var bra..
Ägaren sa att eftersom hon inte blivit av med fölullen, eller hmm valpullen så kan man inte trimma henne för då kommer hon inte kunna få sådär fin päls sen..
Men hur mycket vågar/kan jag borsta/klippa/rycka bort?
och hur mycket kan man klippa runt tassarna, ägaren sa att hon brukade klippa lite mellan trampdunorna en gång i veckan, men nu är det fullt med tover runt heeeela tassarna..
Aja, tacksam för tips och råd!!!
Om någon vet hur man kan förhindra förvärrat magsår när man har en beardies i sin närhet så får ni gjärna ge tips om det också
bifogar en dålig bild på yrvädret:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/551
Jag är själv en kattmänniska och har inte så jättemycket vana av just hundar, men trodde mig att jag skulle reda ut dethär...
Första problemet är att hon har kvar sin valpull, + massa extra vinterull... så en meter långpäls och en miljon tovor i pälsen
Jag fick just klartecken från ägaren att jag får försöka duscha henne om jag vill, men hon sa att det blev ännu svårare att reda ut tovorna då.. kanske stämmer men nu stinker hon ju... hund...
Har något shampoo som jag dushade föräldrarnas hund med i somras, har för mig att det var bra..
Ägaren sa att eftersom hon inte blivit av med fölullen, eller hmm valpullen så kan man inte trimma henne för då kommer hon inte kunna få sådär fin päls sen..
Men hur mycket vågar/kan jag borsta/klippa/rycka bort?
och hur mycket kan man klippa runt tassarna, ägaren sa att hon brukade klippa lite mellan trampdunorna en gång i veckan, men nu är det fullt med tover runt heeeela tassarna..
Aja, tacksam för tips och råd!!!
Om någon vet hur man kan förhindra förvärrat magsår när man har en beardies i sin närhet så får ni gjärna ge tips om det också
bifogar en dålig bild på yrvädret:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/551