Pleasure med lång man?

S

Sasse_

Min häst passar sig bäst i lång man och just lyckats spara ut den skapligt igen, men kommit på att jag vill prova pleasure på B nivå, men vart fasen gör jag av manen, provade med raka enkla flätor, men tyckte inte det var så snyggt :cool: (liknade spikes) :angel:

Funderar på ponnyfläta, det får ju undan manen och ser stilrent ut och halsen syns osv... (men tror jag hört någonstans att det inte är ok?)

Vilket fruktansvärt I-landsproblem :angel: Men har ni förslag och bilder på snygga lösningar är jag tacksam! :bow:

Sv: Pleasure med lång man?

Banda som vanligt som man gör med kort man, tight och snyggt, alternativt två rader.

Eller fläta en liten bit, underfär dit manen annars hade slutat.

Typ: (ignorera skitig häst)

Det blir allt vanligare att se lång man i pleasuren även i USA. Det uteslutande viktigaste är att det är en snygg, välskött man om den ska vara lång, att den ligger slätt och att den inte är för tjock.

Ligger manen väldigt tight och slickad och inte flyger omkring behöver man egentligen inte göra något med den, annars bör man banda eller fläta ner den tycker jag.

Min pålle har haft dessa frisyrer i pleasure på A/B-nivå!

27640088.jpg

25890006.jpg

I SM-finalen i pleasure hade vi ponny/hingst/ardennerfläta (vad det nu heter :p)
Syns kanske lite dåligt...
30753856.jpg

Det uteslutande viktigaste är att det är en snygg, välskött man om den ska vara lång, att den ligger slätt och att den inte är för tjock.

Ligger manen väldigt tight och slickad och inte flyger omkring behöver man egentligen inte göra något med den, annars bör man banda eller fläta ner den tycker jag.

Hehe, hoppsan! Där ligger jag och ponny illa till. Han är fjord/island så ni kan ju tänka er hur den manen ser ut! Den är lång, fluffig, flygig och tjock. Att få den att stanna kvar i en fläta är en konst :D
Brukar dock gå rätt bra med ardennerfläta, så jag får träna på det inför årets eventuella tävlingar.

En utmaning :D

Jag har visat i ardennerfläta (som ni kallar det) någon gång och tricket är att fläta hårt och precis innan klassen, och efter det får inte hästen ta ner huvudet. Då blir det fula bubblor med en gång.
Har även gjort fiskbensmönster men tycker personligen inte att dom två alternativen är snygga på tävling. Har bara pyttebilder på dom tyvärr...

Såhär kan man banda i två rader:
pleasure.jpg

Kanon fina bilder! Tackar! :idea:

Banda i två rader, ser lite dåligt men är det en gummisnodd högst upp och sen en längre ner bara utan fläta emellan då alltså? :)

Måste köpa mig en hood för att lyckas med detta (var inte kul att plocka spån ur manen/flätorna på morgonen sist :crazy:

Har ni tips på prisvärda (alltså inte svindyra) ;) hoods (pyamas dräkt för häst, kallar pojkvännen det) också??? :bow:

Flätorna är bara vanliga flätor, en handsbredd i längd och resten utsläppt. Se bara till att flätorna slutar i en snygg linje!

På bilden med bandning i dubbla rader har dom bandat översta raden precis som man hade gjort med en kort man, dvs nära mankammen i väldigt små tofsar (typ varje tofs bred som en blyertspenna) och undre raden har man tagit två tofsar i varje, utan fläta (tror jag, lite svårt att se på den bilden men det är sådana bandningar jag har sett) Du kan nog göra lite hur du vill bara det blir snyggt, tight och ligger still :D Och det MÅSTE vara jämna linjer som följer halslinjen. Det är ju egentligen hela poängen med kort man som man bandar ner -att domaren ska se halsen ordentligt.

Senast ändrad:

Oki... Tack då förstår jag! :) Kanoners, då har jag lite att prova mig fram med under säsongen! :D

Hoods återigen, till billig penning? ;) Tips PM:a gärna!?

Tyvär kan jag inte tipsa om billiga hoods -har inte stött på en sådan som funkar. Passformen och tyget är A och O i en hood.

Men någon annan kanske har andra erfarenheter/tips! Det finns ju diverse billiga på marknaden, Hööks har väl en till exempel?

Varsågod! :)

Själv var jag helt emot ALLT vad långa manar var i pleasure fram tills för ett eller två år sedan, nu har jag vant mig och tycker det är skitsnyggt på vissa hästar med rätt typ av man och om man har bandat den snyggt som på bilden. Det beror helt på hästen men jag kapar inte manen på alla mina hästar per automatik längre. Men en ska jag raka av manen helt på i år :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 924
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar