Playmobil - en ny era i föräldraskapet...

majola

Trådstartare
Vi har kommit in i första playmobilfasen tror jag och har nu en rad playmobilfrågor...

I vilken ålder började era barn leka med playmobil (eller motsvarande, små gubbar med tillbehör)?
Vilka scenarion leker de helst med?
Kombinerar de med andra leksaker (typ lego, tågbana osv)?
Hur förvarar/organiserar ni sakerna? Riddare för sig och byggjobbare för sig eller allt i en låda?
Hur länge leker barn med playmobil?

Andra smarta playmobiltips?

Förvaring. :crazy: Vardagsrumsgolvet? Inte att rekommendera, men det handlar om en stor jäkla ö och typ fyra skepp... Vi har inte fler gubbar än de som kommit med ön och skeppen, så de ligger på skeppen. Vårt barn kombinerar mycket med Lego, men det är ju mest lego han leker med öht så det kan vara därför. Mitt barn är nästan sex och verkar långt från att ledsna. :)

Tips är Lekia, iallafall det närmast oss har jättebilliga erbjudanden på playmobil titt som tätt. Senast idag såg jag ett skepp + ö som var nedsatt från typ 899 till 399 eller något sådant.

Vardagsrummet har playmoförbud eftersom vi har en ettåring och om några dagar en ny bebis också. Vi har noga förklarat att man bara kan ha playmobil i lekrummet. Där är småttingarna i och för sig också, men inte utan uppsikt i alla fall...

Jag har föreslagit för maken att vi kan bygga ett lego/playmobil/smågubbeloft i lekrummet. Borde gå att få till ca 2*4 meters yta under taket...

Våra barn fick mycket playmobil i julas, då precis 3 och 5 år gamla.
De har ett stall med hästar och gubbar och massor av tillbehör (mycket smått), och en camping med gubbar och tillbehör. Utöver det har de oxå fått mindre uppsättningar med enhörningar, flygande hästar, hundgård med hundar, kaniner med bur och hage, och ett gäng olika gubbar med några tillbehör.

Dom kombinerar gärna sin lek med både lego och annat (andra smådockor, sensory bins, tar med ut i trädgård och sandlåda etc).

Jag hade stora planer på hur det skulle sorteras. Uppe på hylla var tanken, i olika lådor (stallgrejer för sig, camping för sig osv), på bra nivå för vår lilla bebis som nu är 10 mån, men lagom höjd för de större barnen. Hade även planer på att bygga något bord eller bänk där leken kunde lekas (så inget smått är på golvet). Men så blev det inte!

Allt ligger i en stor plastlåda, de yttepyttesmå sakerna ligger i en lite mindre plastlåda i den stora plastlådan. Fungerar bra, hade nog inte varit lika bra att dela upp allt för de vill ju gärna leka med allt på samma gång, och på det här viset tror jag att de blir kreativa och använder fantasin lite mer!

Min stora fick sitt första egna playmo i julas, några månader innan han blev tre år. Han hade lekt med det hos mormor och morfar en hel del och sa själv att han önskade sig det av tomten. Han har inte så mycket än, så allt förvaras tillsammans. Lite hästar, polisbil, brandmotorcykel med tillhörande "plattor" och gubbar. Han har allt i sitt rum där han kan stänga ut lillebror (som stoppar allt han kommer över i munnen). Han kombinerar en del med lego och duplo.

Innan han hade ett eget rum så lekte han med det på köksbordet, men det fungerar ju bara när det är smågrejer och inte stora skepp ;)

Sonen började leka med playmobil strax innan 3 år. Han fyller 5 om ett par veckor. Han leker nästan dagligen med alla prylar.

Gubbarna går omkring, åker bil och båt, ramlar, är poliser, fångar tjuvar. Gubbar och prylar får hänga med in i duschen, åka på bilresor, hänger med till landet, på fredagar när det är leksaksdag på dagis är polisbilen stående favorit.

De tre största grejerna är monterade och har sina platser i rummet. Sjörövarskeppet står på en vitmålad skateboard som vi hängt på väggen, borgen på en byrå och polisstationen på en annan hylla. Resterande grejer ligger bäst det går i en låda under sängen. I lådan bredvid ligger allt smålego.

Jag har köpt playmobil och lego under förutsättning att jag får ta alla vapen. Sonen är väl insatt i det hela och sorterar bort pistoler, gevär och svärd ger till mig och sen slänger jag dem. Jag tycker att det är onödigt att uppmuntra honom till våldsamma lekar. Funkar för oss :)

Mvh Miks

@Freyja_bus : Ja, jag får också lite dåliga vibbar av hysteriskt sorterat lego etc. Jag vill ju att barnen ska leka kreativt och kombinera olika leksaker... Som nyligen då en playmobilgubbe hamnade under en Bruder-lastbil och fick köras till "sjukhuset" i bokhyllan med en lego-bil. Då kom plötsligt en playmo-brevbärare med ett paket till honom så han inte skulle vara så ledsen och uttråkad där på sjukhuset. Om allt varit strikt för sig hade sonen inte kunnat leka den scenen.

@Mammas : Tack för Lekia-tipset! Ska vidarebefordras till morföräldrana runt jul (vi bor inte i Sverige)!

@Miks: Det där har jag ocks tänkt på. Kollade på lite småförpackningar med gubbar igår och sökert 2/3 av dem hade vapen av något slag. Vi har en riddarborg i garderoben (sonen har inte fått den ännu) och där är det ju också massor med vapen...

@trazel : lite som hos oss då. Bara det att här klättrar lillasyster upp på köksbordet...

@majola När sonen var mindre så kunde jag enkelt bara ta alla vapen utan att det märktes. Det är väll något år sedan som jag varit uppriktig och berättat vad jag gör och varför. Pappan tycker att jag överdriver men låter mej hållas.

Ibland när sonen valt något i leksaksaffären så har han sagt själv att "oj det var mycket pistoler! Men är det ok om du tar dom mamma och vi köper den ändå?"

Nånting kanske fastnar :)

Mvh Miks

Bade jag och sambon har mkt playmobil fran när vi var barn, tog fram en del av det när "stora" barnen var runt 2 och 3,5 ar och dom älskade det. Nu har dom massor, bade gammalt och nytt. Allt ligger i en lada under mellandotterns säng och dom leker med det flera ganger i veckan. Just nu har vi "köpstopp" av palymobil, dom har helt enkelt sa mkt.

Allt kombineras med varandra, men sällan med andra leksaker.
Enda trakiga är att städa efter, det är manga smasaker.

@trazel : lite som hos oss då. Bara det att här klättrar lillasyster upp på köksbordet...

Jag trodde du var stålmamma! Klart man får se till att inte ha några andra stolar vid bordet än den storebror sitter på! Och man får tydligt förklara för storebror att INTE dela med sig av sin stol! ;) Men jo, problemet verkar vara någon typ av andrabarnssyndrom ;)

@majola - Nu vet jag inte vart i tyskland ni bor sa det kanske är langt dit men i Nürnberg finns en playmobil park. Vi har inte varit där själva men flera vi känner har varit där och det ska vara väldigt roligt för barnen där.

@majola - Nu vet jag inte vart i tyskland ni bor sa det kanske är langt dit men i Nürnberg finns en playmobil park. Vi har inte varit där själva men flera vi känner har varit där och det ska vara väldigt roligt för barnen där.

Vad kul! Vi bor några timmar från Nürnberg, så i sommar känns det inte aktuellt med nyfödda lillebror och så, men jag ska defintivt spara tipset!

Jag älskade också playmobil. Min bror höll på med lego, jag playmobil. Hade en ambulanshelikopter och sjukhustillbehör bland annat. Nu i vuxen ålder har jag sett att det även kommit djursjukhus, det hade jag velat ha när jag var liten ;)

Dotterns Playmobile dök upp vid 3 år. Hon är 5 nu. Playmobile har bytts ut till smålego, och hennes favorit Barbie. Att man leker länge med något gör väl inget :) Själv byggde jag lego och lekte med Barbie lääänge :) Längre än mina kompisar i alla fall...

Liknande trådar

Småbarn Vi har tre barn som i sommar blir 1, 2 och 4 år. De två största delar sovrum och lillebror ska in där när han är mogen att flytta ut...
Svar
15
· Visningar
5 810
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 354
Senast: pumah
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30