Plåtväggar i stall?

Hurricane

Trådstartare
Kan man ha det invändigt?
I så fall, vad är skillnaden om man jämför med trä?
Andra för- och nackdelar?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Plåtväggar i stall?

Plåt går ju MEN det blir mkt kondens. Är det inte isolerat är det svinkallt och dessutom är det dyrare än trä...

Fördelar är väl att det är ganska underhållsfritt...

Priset på plåt har gått upp kraftigt. Stor risk för att få vassa hörn/skador som hästarna kan skada sig på. Svårt att reparera. Finns nog inga fördelar alls när man tänker efter. Plåt är OK i en verkstad. Finns ligghallstunnel i plåt men där ska man enligt länsstyrelsen här se till att hästarna inte kan skada sig på vassa kanter som måste kläs in.

Kan man ha det invändigt?
I så fall, vad är skillnaden om man jämför med trä?
Andra för- och nackdelar?

Tacksam för svar :bow:

Skillnaden mot trä är att den måste kläs på insidan dels för kondesen som annars bildas. Dels för att hästarna inte ska kunna skada sig på den. Vilket i princip ändå innebär att man får klä hela byggnaden och isolera för att uppfylla kraven. Ofta klär man med trä också.

Tack för svaren :bow:

Vi har redan ett isolerat utrymme med plåtväggar (gammalt hönshus) som ev. ska bli ett litet stall. Men det skulle kanske vara bäst om man skulle riva bort plåten och klä med trä istället då.

Hmmm- där är ju ett problem. Det blir ju lite dyrare om det redan finns MEEEN jag hade faktiskt gjort om det. JAg gillar inte skaderisken. Min ena har rivit sig på plåt- fick sys.

Aj, något sådant vill jag helst slippa :crazy: Måste prata med pappa eftersom det är han som bestämmer. Men om det är så lätt att hästar skadar sig på plåt så får han se till att klä om ifall vi ska bygga stall där.

Kolla vad som finns bakom plåten! Det behöver kanske inte bli speciellt dyrt.

Ibland så klär man trä med plåt bara för att kunna spola med exempelvis en högtryckstvätt eller för att kunna svetsa i ett utrymme.

Det kan faktiskt vara trä bakom plåten :idea: Eftersom det har varit hönshus så kanske dom sattit plåt över träet för att kunna tvätta lättare. Nu blev det riktigt spännande här ju, skulle underlätta ganska mycket :D

Jag har plåtväggar hemma med trä under. Hur perfekt som helst, det sitter trälister över varje skarv så de inte kan riva upp plåten och skada sig. Visst, det blir lite kondens men va 17. Trä äter hästarna upp. Iaf mina:) Jag kan rekommendera det om det finns från början i ditt stall. Se bara till att skarvarna är klädda med trä:)

Det låter ju bra :) Skulle vara enkelt att fixa om det finns trä där under.

Yrrol69: Det har jag också tänkt på :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 344
Senast: hollypolly
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka