Platthov, bilder

T

Timber

Titta på den här hoven. Sitter på ett fullblod. Ska skos om imorgon onsdag.
Min fråga är om man kan göra något för att förbättra hovformen? Hästen är inte min och skos av en hovslagare anställd på en stor klinik.
Jag har tittat och provridit hästen i syfte att köpa den, men vet inte om jag ska avstå pga plattfotheten? Den ser ut så på båda fram, bak är ok. Hästen är ömfotad på hårt grus och måste skos så att inget tryck kommer på sulan. Har just nu franska järn.

th_PICT0010-1.jpg

th_PICT0014-2.jpg

th_PICT0013-1.jpg

th_PICT0015-1.jpg

Sv: Platthov, bilder

Fast den skos redan av en bra hovsalgare, så kan det verkligen bli så mycket bättre?
Jag har tyvärr inte möjlighet att ta kort när den är nyskodd, kan ev. be ägaren göra det iof.

alla hovslagare skor olika, om den inte blir bättre av denna hovslagare så skulle jag prova med en annan som är villig att hjälpa till. Men även så händer inga mirakel under en natt.
Försöker nuvarande hovslagare göra nåt åt platthoven?
HUr länge har nuvarande hovslagare skott och verkat hästen?

Ja du, han har skott hästen så länge han varit hos dem, ca 6 år om jag fått fakta rätt. Vet bara att han förespråkar att inte verka hoven utan bara korta tån vid omskoning.

Om jag köper hästen så kommer han att få en ny hovslagare, av geografiska skäl. Men min hovslagare sa "köp ingen plattfot!" när jag berättade att jag letar häst. Och vad hittar jag... i övrigt gillar jag hästen, men just det här med hovarna är inte roligt. Jag har ju mycket grusvägar här omkring, så att inte kunna rida på dem begränsar otroligt och då är det nästan inte idé att ha häst.

Vet inte om man kan förstora dem? De blev i det här formatet när jag la in dem från photobucket.

Typiska fullblodshovar. Stora som flyter ut åt sidorna. En bra hovslagare kan fixa det, men som sagt, det tar tid och görs inte på en skoning eller två.

De som skor på kliniker brukar vara riktigt bra.

hujedamig så den ser ut.

om det har blivit så där- skulle inte jag säga att den var väl skodd.

hur ofta skos den om?
Så där kan det bli om man inte sänker tån o har för korta traktarmar som den växer ur- går på ballarna= tån åker iväg.

Menar du att den ser ut så här mest pga hur den är skodd och inte vad som är medfött?

Hästen har 6 veckor mellan skoningarna.

Just nu ringde jag ägaren och ställde flera frågor om vem som skott den senaste tiden. Fick till svar att det senaste 1-1,2 året är det en granne som ska vara upplärd av hovslagaren på kliniken och inte klinikhovslagaren själv.

Plattfothet brukar gå i arv. Och just fullblod överlag har en tendens till att alltid vara plattfotade. varför har jag inget svar på. Plattfotheten kommer alltid finnas kvar, det går inte att göra en plattfotad häst oplattfotad. MEN man kan sko/verka så defekten inte behöver ge sig till känna så mycket. Men det krävs lite angagemang från hästägarens sida och en bra hovslagare.

ang små bilder...du måste klicka upp dom först och sen länka. annars blir dom små.

Titta på den här hoven. Sitter på ett fullblod. Ska skos om imorgon onsdag.
Min fråga är om man kan göra något för att förbättra hovformen? Hästen är inte min och skos av en hovslagare anställd på en stor klinik.
Jag har tittat och provridit hästen i syfte att köpa den, men vet inte om jag ska avstå pga plattfotheten? Den ser ut så på båda fram, bak är ok. Hästen är ömfotad på hårt grus och måste skos så att inget tryck kommer på sulan. Har just nu franska järn.

th_PICT0010-1.jpg

th_PICT0014-2.jpg

th_PICT0013-1.jpg

th_PICT0015-1.jpg
Klassisk "fullblodshov" skulle jag säga. Att byta hovslagare är inte fel även om det är en duktig hovslagare man har. Vi hade en jätteduktig hovslagare under många år till våra hästar. Den ena hästen hade en tendens att få utfluten hov (bara ena hoven på grund av olycka som föl troligtvis). Han hade detta under många år med den duktiga hovslagare. När den hovslagaren var tvungen att sluta på grund av ryggproblem anlitade vi en betydligt yngre och oerfarnare hovslagare (lärlingsvarianten och därmed inte utbildad på hovslagarskolan). Det tog fyra skoningar och sedan dess har hästen fyra fina runda lagom höga hovar. Detta är inte en rekommendation att använda hovslagare utan "korrekt" utbildning utan mer ett tips att byta hovslagare för att se om skoningen av den hovslagaren kanske passar hästen bättre...

du ser att den inte har stöd för sin trakt.
den kommer bara att bli ännu sämre med den skoningen.- BYT hovis.

Att dom har platta hovar dvs grunda sulor kan man inte ändra på. Men den ska inte behöva se ut så, håller med axel där.

Tyvärr ser många fullblod ut så när de går galopp pga de korta eländiga skorna man har då.

Men den ser inte ut att vara skodd på länge heller:cool:, hovarna växer troligen så mycket att 6 veckor är för långt. Varje månad är nog mer lagom. Den skulle skotts om för länge sen.

Ang grusvägar så vill du göra mer än skritta på såna är det fel häst, det klarar de hovarna inte, jag tycker grusvägar är för hårda dessutom att mer än skritta på och ev trava lite, förstås.

Du kan ju sätta sulor på men det är ingen bra lösning i längden pga lättare tappskor och inte så bra för hoven.

Jag har ett fullblod med platta "ankfötter" där trakten inte är låg utan snarare understucken. Han var 5 när jag köpte honom - nu är han 16. Oavsett vilken hovslagare jag haft(provat många olika) och har nu i 2 år haft en jättebra hovis som jag fick rek. av veterinär så har dessa hovar ALLTID varit ett bekymmer. Precis som du säjer kan man knappt skritta på grusväg om stenarna inte är minismå.:( Har mellan varven haft sulor på för den skull.Har köpt en häst till för ett tag sedan och det första jag tittade på var hovarna. Jag skulle aldrig mer köpa en häst med sådana hovar. Jag har varit av den uppfattningen som många här att det är väl en dålig hovslagare men nu vet jag bättre. Håller dock med de andra om att den inte fått ngt traktstöd alls med den för korta skon.

Ja du, han har skott hästen så länge han varit hos dem, ca 6 år om jag fått fakta rätt. Vet bara att han förespråkar att inte verka hoven utan bara korta tån vid omskoning.

Om jag köper hästen så kommer han att få en ny hovslagare, av geografiska skäl. Men min hovslagare sa "köp ingen plattfot!" när jag berättade att jag letar häst. Och vad hittar jag... i övrigt gillar jag hästen, men just det här med hovarna är inte roligt. Jag har ju mycket grusvägar här omkring, så att inte kunna rida på dem begränsar otroligt och då är det nästan inte idé att ha häst.

Jag har haft två plattfötter. Båda har gått med hela sulor. Inga problem med grusvägarna etc då. Och inte haft mer tappskor pga det, inte ens när vi lagt stora utlägg. och heller inte varit dåligt för hovarna (tack och lov). Alla hästar klarar dock inte hel sula så väl, min kbldam fick extrema problem med sulor hela tiden. Men ingen av fullbloden har haft minsta problem tack och lov, gällt att hitta rätt typ av sula bara. Förra damen hade sulor runt om alltid, nuvarande herrn har sulor BF alltid.

Gäller att skorna sitter kvar bara, haft en hel del tappskor i början, sen tidigare skoning, innan man fått ordning på det.

Det du visar finns det en hel del att göra år utflutenhetsmnässigt och traktmässigt, hur mkt är svårt att säga, och det tar tid. Plattheten är nog bara leva med.

Om du köper den/en sån räkna med att dubbla hovslagarkontot dock, dels pga en del tappskor iaf i början, men ffa för att du kommer få korta intervallen mest troligt, jmf med 'en annan häst', just för att förhindra utflutenhet etc.

du ser att den inte har stöd för sin trakt.
den kommer bara att bli ännu sämre med den skoningen.- BYT hovis.

Första gången jag ser en skodd häst barfotaverkad.;)

Strålstöd har den i alla fall..

Så allt e hovis fel????

Tappskor har han sällan haft.
Jag frågade om sulor men ägaren sa att med sulor så fick han tryck på sin egen sula och det var lätt att det kom in stenar också så det var ingen bra idé enligt henne.
Hur ska jag resonera kring det?

Angående korta intervaller så kan man kanske sko bakhovarna med 6-8 v intervall och fram en gång extra under den tiden?

Tusan också, jag som äntligen hittat en häst jag trivs med. Bör jag avstå pga hovarna? Kan det stämma som ägaren säger att den inte kan ha sulor?

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka