Yrja

Trådstartare
Har lite funderingar.
Träffade på en häst som sas var plattfot på båda fram. Äg. sa följande: Den ömmar när den går på grusvägar med stora stenar och därför har den sulor på båda fram. Däremot har den väldigt bra hovkvalite och kan gå barfota bak. Hovarna (även fram) är hårda och hållbara, han är bara lite lättömmad i sulan.

Hästen i fråga har varit tävlingshäst i 4 år, aldrig halt eller oren.
Jag undrar för det första om sulan kan vara av dålig kvalite medan hoven i sig är hård och hållbar? Hur allvarligt skulle ni ta på detta och verkar det helt logiskt det de säger? Hästen har bott ganska högt upp i sverige (sundsvallsområdet) hela sitt liv, tror ni att det blir värre av att ta ner han till mellansverige (mälardalen) där det är leriga höstar som innebär knöggliga vintrar, som dessutom ofta är utan snö. Är det ngn som har en sån här häst? Upplever ni mkt problem, är risken för strålröta stor i leran och får hästen ont på vintern när marken är knöglig och dan.

Alla tankar är välkomna.

Sv: Plattfot?

Sulan i sig behöver inte vara av sämre kvalité. Däremot är den ju grund o får då lättare blåmärken av vass sten.

Samma effekt blir det på en hårt verkad normal hov.

Det som är viktigt är att sko om ofta o se efter en hovis som inte låter fötterna flyta ut mer- till dasslock.

Tack för ditt svar.

Har du någon erfarenhet av om detta brukar bli ett stort problem? Med strålröta tex? Hur ofta behöver man sko om? Och varför? För att undvika att det kommer in smuts under sulan?

Är detta (plattfotheten) ngt man kan bli av med?

Hästar är sällan plattfotad bak. Min fd gamling var ganska plattfotad. Hon skodedes var fjärde vecka för annars flyter hovarna ut och dom spricker. På så kort tid hinner dom ej flyta ut. Hon hade sulor eftersom annars fick hon stengallor/hovbölder. Min häst hade inga problem med strålröta eller annat. Nej, plattfothet går inte bort, men kan förbättras.

Tack för ditt svar.

Har du någon erfarenhet av om detta brukar bli ett stort problem? Med strålröta tex? Hur ofta behöver man sko om? Och varför? För att undvika att det kommer in smuts under sulan?

Är detta (plattfotheten) ngt man kan bli av med?
Snarare mindre röta.
Det kan behövas var 4-e v tills hovis har fått ordning o lite höjd på dem. Man brukar inte lägga ut skorna på en plattfotad. Baktill- för att inte få understuckna trakter.
Sulor behöver inte alls vara nödvändigt- för vem rider på makadam:confused::crazy:

Min megastora har aldrig varit öm på normala svenska ridvägar inkl. grusvägar.

Senast ändrad:

Vi har grusvägar med mer eller mindre stora stenar här och var. Sen när är ju höst/vinter här väldigt grggiga så markerna blir leriga och när det sen fryser blir det knögligt och hårt. Ffa i hagar och liknande. Våra hästar går ute året om. Men det kanske inte är så farligt alltså? :) Det är ju helst det jag vill höra. Att det inte är ngn katastrof och att hästen inte kommer att vara konstant öm och "oren".. Vi är ju ute efter en häst att träna med.

Det behöver inte alls vara särskilt negativt, sen får man rida med omdöme.

Om det är väldigt blött- bör man spara en bit plan mark tills att tjälen kommer- om den nu gör så:mad:

Nog finns det mark som håller och inte trampas sönder i hagen - stooora hagar - men det blir ju alltid körit kring matplats och ut-o ingång. Samt på ridstigar i skogen. Det kanske inte brukar vara några problem ändå?

Säkert är ju detta som allt annat, väldigt individuellt. Frågan är hur man avgör en sån sak utan att prova en vinter.

Hade ett stort (174cm, 720 kg) hbl som var relativt plattfotad, inte värsta fullblods-plattfoten men helt klart tillräckligt för att få problem med ömhet på grus, stengallor etc. Han hade precis som du beskriver inga större problem med hovkvaliteten för övrigt och skorna satt bra.
Han gick med sulor fram i fyra år utan problem, vi tog av sulorna kanske tre-fyra skoperioder under dessa år och då under planerad viloperiod med lättare motion. Inga problem med röta öht. Hade stora hagar, relativt lerfria men som i alla hästhagar leriga passager och slitage runt grindar o dyl, och marken är ju konstant blöt under de vintermånader det ej är snö även om det inte är lerigt.
Behövde något tätare skoperioder, på vintern ca 6 veckor, men ffa på sommaren när hovarna växte mer 4-5 veckor. Detta hade dock ingenting med luftning eller smuts under sulor att göra utan för att hålla en bra form och vinkel på hovarna och förhindra att de flöt ut.

Jag skulle inte vara särskilt bekymrad om hovkvalitén är bra. Då är det värre med "kexchokladfötter" där det inte finns nåt att spika i, plattfot eller ej.

Det inger lite hopp att i princip alla hittills här inte tycker att det är något som borde bli ett stort hinder och problem för hästen. :)

Fler tankar mottages gärna.

Min ena häst är plattfot.
Hon har mkt fina och hårda hovar, dock en tunn sula.
Efter som hon har tunn sula så reagerar hon om hon går på större stenar eller knölit underlag på vintern.
Dock är hon inte skodd med sula då hon inte har några problem med annat underlag.
Jag undviker helt enkelt att rida på större stenar och knölit underlag på vintern. Hon brukar inte ha problem att gå i hagen när det fryser på vintern, är oftast bara ojämt vid in och ut släppet.

I sammråd med min hovslagare så skos hon ofta för att hovaran inte ska flyta ut så mkt.
Har aldrig haft problem med hennes hovar, eller skador orsakade av hennes hovar.

min ena stora är rejält plattfot, det har han varit sedan han va föl (är 10 i dag) alltså medfött. det ända det medfört här är att han behöver skos om va 5-6 v, och så har det alltid varit. annars är det inget "fel" på hovarna, bara skoningsintervallerna sköts. min hovis använder lätta travskor och små söm, på så vis har vi sluppit så många tappskor och trasiga hovar.

han går på lösdrift med övriga hästar dom senaste 3 åren, och inte heller det har varit några problem, stora kuperade hagar men upptrampat blir det ju på sina ställen ändå. särskillt förra vintern då vi aldrig fick någon tjäle men mkt. regn.

rider som vanligt, tar hänsyn till underlaget gör man ju oavsett om hästen är plattfot eller inte.

förra vintern hade han 2 hovbölder, dom första han haft i sitt liv, men å andra sidan hade det andra halvblodet oxå sin första böld och det tror jag hade med den sk. vintern att göra. hovarna blev ganska mjuka trots mer eller mindre dagliga jodbad. det trodde hovis med.

Min ena häst är plattfot.
Hon har mkt fina och hårda hovar, dock en tunn sula.
Efter som hon har tunn sula så reagerar hon om hon går på större stenar eller knölit underlag på vintern.
Dock är hon inte skodd med sula då hon inte har några problem med annat underlag.
Jag undviker helt enkelt att rida på större stenar och knölit underlag på vintern. Hon brukar inte ha problem att gå i hagen när det fryser på vintern, är oftast bara ojämt vid in och ut släppet.

I sammråd med min hovslagare så skos hon ofta för att hovaran inte ska flyta ut så mkt.
Har aldrig haft problem med hennes hovar, eller skador orsakade av hennes hovar.

Det här skulle kunna beskriva min häst också - förutom att han varit skodd med sulor fram i perioder när jag tränade mycket. Numer när jag mest luffrider är det inga problem för honom att gå utan sulor. Har aldrig haft några stora problem med det - inga bölder, ingen röta eller liknande.

Min ska ha breda skor eftersom den behöver större anläggningsyta just pga storleken på både häst o hov.5: or

Ringskor kan oxå vara bra, då trakten ofta flyter ut- blir låg.

min häst är inte lika stor som din ;) så travskorna räcker långt.

ringskor vill jag inte ha (växer det snabbare än vanligt får hovis komma på ett tätare besök), och min hovis är inte heller noga med dom (använder hellre lätta pg-beslag vid olika hovskador/problem)

Fast när det gäller plattfothet kan pg beslag ge tryckskador i sula, så det är inte alltid rekomenderat till plattfotade hästar. Ang ringskor, det är ju bara en vanlig sko med en spång fastsvetsad där bak.

jo, jag vet vad en ringsko är. men jag tycker att den "låser fast/tränger" hoven för mkt. samt är onödigt tung.

att pg-beslag kan ge tryckskador i sulan har jag aldrig hört eller upplevt, men bra att lära sig något nytt :)

*KL*

Min förra dam var extremt plattfotad, platt bak med.Bra hovkvalitet etc, 'bara' platt som en liten pannkaka. Gick med sulor. Inga problem alls. Däremot kunde hon inte ha snösulor etc.

Ponnyskrutten här är plattfotad fram, inte extremt men ordentligt. han går ju barfota än, tassar på grus etc så kommer behöva skos när han ska börja ridas. (Han är två). Han fick grava problem i vintras, när påfrusen, upptrampad lera frös på och blev hårt knöggel, det klarade han inte alls. Men annars har han inga problem förutom med uppstickande grus. Dock räcker en helt vanlig normal grusväg för han än här och än där ska linka, så han får skor (dock inga sulor) såfort han ska börja ridas.

Så JA, de kan reagera ordentligt på påfruset knöggel. Men då har det hjälpt med att sula bara. Och jag hade förra fbldonnan sulad runt om i ett år utan minsta problem, nuvarande herre har gått med sulor fram i snart ett år utan minsta lilal problem eller minsta röta heller. Jag har ingenting under sulorna, vilket jag tycker fungerar bäst rötmässigt.

Är hovkvaliten god ser jag inga problem med en plattfot, men har jag två identiska hä'star förutom att den ena är plattfot och den andra inte tar jag den senare.

Vissa hästar tappar skor kors och tvärs med sulor, men går den redan med sulor är det ju ganska lätt att ta reda på det innan.

Min häst har plattfot hö fram, men efter jag bytte hovslagare som jobbar på att få ihop hoven lite har den börjat skålas ur - det beror nog också lite på att jag börjar kunna rida honom bättre (mer vikt bak) och att jag får hjälp av massör att hålla honom så rak jag bara kan.

Sidokappor på framskorna funkar bra på denna pålle

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 386
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka